خطراتی که بازار تهران را تهدید می‌کند

شهر: انشعابات غیرمجاز آب و برق، ناپایداری و فرسودگی ساختمان ها و فقدان سیاست‌گذاری مناسب در این باره، مساله انبارها و استقرار فعالیت‌های خطرآفرین از مهمترین عوامل تهدید کننده بازار تهران هستند.

علی محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ در گفتگو با خبرنگار شهر گفت: شبکه جمع آوری آبهای سطحی در منطقه وجود دارد البته در یک بخش هایی به دلیل شیب زمین، شرایط جغرافیایی و توپوگرافی و اختلاف سطح ممکن است نتوان یک شبکه به هم پیوسته ایجاد کرد.

او افزود: به طور مشخص در بازار تهران که یک عرصه حدوداً ۱۱۰ هکتاری است وضعیت فاضلاب مبهم نیست، از این جهت که عمده این آبها که توسط پاساژها و مراکز تولید می شود در یک شبکه به روز جمع آوری نمی شود و عمدتاً به‌صورت چاه‌های جذبی به لایه‌های زیرین زمین نفوذ می‌کند و این موضوع می‌تواند مخاطره آمیز باشد.

سعادتی ادامه داد: البته این مسأله به شرکت آب و فاضلاب اطلاع داده شده ولی آنها معتقدند که در محدوده بازار ایجاد شبکه فاضلاب ضرورت چندانی ندارد و حجم تولید فاضلاب در آن پایین و سکونت نیز در آنجا کم است و به همین دلیل نیازی به شبکه به هم پیوسته نیست. از سوی دیگر بافت کالبدی بازار نیز اجازه حفاری و اجرای عملیات را نمی دهد و ساختمانها را دچار آسیب می کند.

شهردار منطقه ۱۲ در ادامه این گفتگو درباره خطراتی که بازار تهران را تهدید می‌کند، گفت: عزم همگانی برای اصلاح شبکه های برق که عمده ترین عامل بروز سوانح و حوادث است ایجاد شده و اداره برق در محورهای عمومی شبکه ها را اصلاح کرد. البته باید این نکته را در نظر داشت که عموماً پاساژها، راسته ها و تیمچه ها از برق اشتراکی غیرمجاز استفاده می‌کنند یا شبکه داخلی پاساژها و مراکز، ایمنی کافی را ندارند که البته وظیفه ایمن سازی برعهده خود کسبه است. همچنین نوع سیستم برق پاساژها به گونه ای نیست که پاسخگوی وسایل خنک کننده امروزی باشد و این مسأله نیز می تواند عامل بروز سوانح باشد.

به گفته سعادتی موضوع انبارداری غیر مجاز و استقرار مواد خطرناک و آتش زا نیز می تواند به صورت بالقوه خطرآفرین باشد.

او فرسودگی کالبدی و ناپایداری ساختمان‌های محدوده بازار را دیگر خطر تهدید کننده برشمرد و عنوان کرد: بزرگترین علت حل نشدن این مشکل این است که میراث، کل این عرصه را با یک عینک نگاه می‌کند. طبیعتاً بخش‌هایی از بازار، اندام نفیس شهری است که باید مرمت شود اما در بقیه بخش ها استحکام‌بخشی و ساخت ساختمانهای به روز البته در کم و کیف و شکل و شمایل هویتمند، به نظر ضروری می رسد.

شهردار منطقه ۱۲ در پایان یادآور شد: بر اساس این نگاه، اگر ساختمانی جذابیت اقتصادی نداشته باشد در اولین فرصت به انبار و کارگاه اختصاص داده می‌شود و کارگاهها و انبارها حوادثی در پی خود به وجود خواهند آورد.

خبرنگار: علی سی پی

۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 7052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =