خانه بزرگ آقا به شهروندان رسید

شهر: خانه بزرگ آقای سریال شهرزاد هفته گذشته به خانه و بوستانی برای همه تبدیل شد فضایی که با تملک و عمومی شدن آن توسط شهرداری و دسترسی شهروندان به آن در مناطق کم‌برخوردارتر شهر تهران ضمن افزایش سرانه فضای سبز می‌تواند به ارتقای کیفیت زندگی و افزایش روحیه و شادابی و نشاط در شهروندان منجر شود.

به گزارش شهر، باغ سلیمانیه با مساحت تقریبی دو هکتار، به عنوان بخشی از باغ تاریخی وثوق‌الدوله در منطقه ۱۴ شهرداری تهران که سال‌ها به عنوان فضای متروک رها شده بود به عنوان یک بوستان عمومی افتتاح شد و برای استفاده شهروندان به بهره‌برداری رسید.

در این فضا، عمارتی تاریخی و زیبا که به صد سال قبل بر می گردد که با حفظ هویت تاریخی به باغ ایرانی تبدیل شده است. عمارتی که از سمت شمال به خیابان سهیل، از جنوب به خیابان شهید بیدی، از غرب خیابان شهید شاه آبادی( دهم فروردین) و از شرق به خیابان نبرد شمالی منتهی می‌شود.

علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستانها و فضای سبز تهران درباره این بوستان می‌گوید: این بوستان با بودجه اختصاص یافته برای تملک باغ های شخصی و اخذ عوارض قطع اشجار و در ادامه لغو مصوبه برج باغ ساخته شده که می تواند منشا تحولات زیادی شود.

او می افزاید: این باب زمانی بین مزارع محصور بوده اما امروز وسط بافت مسکونی قرار گرفته و طراحی قسمت شمالی باغ بر اساس الگوی باغ ایرانی است و کوشکی هم در آن قرار دارد.

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز با تاکید بر اضافه کردن باغ ها به مناطقی که دارای سرانه فضای سبز پایین‌تری هستند، می گوید: فضای سبز منطقه ۱۴ حدود ۹.۵ متر مربع است و ناحیه دو این منطقه که باغ سلیمانیه در آن قرار گرفته، دارای فضای سبز سه و دو دهم متر مربعی است این اقدامات باعث می شود سرانه فضای سبز منطقه افزایش پیدا کند و البته البته سرانه استاندارد فضای سبز داخل باید ۱۲ متر باشد.

همچنین، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در بودجه شهرداری تهران ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای فضای سبز هزینه می‌شود، تاکید کرد: این فضا یک مجموعه ۲۵ هکتاری بوده که بخشی از آن در اختیار بنیاد مستضعفان بوده و تهاتر شده است که امروز شاهد فضای بسیار مناسب در دو هکتار آن هستیم که می تواند ادامه پیدا کند. این بوستان ها از عوارض قطع اشجار ساخته می شود و در ادامه این روند مانع قطع درختان و خرید و خرید دیگر باغات می شود.

مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران هدف آرمانی که در ایجاد فضای باغ سلیمانیه دنبال می‌شود را ارتقای کمی و کیفی فضاهای واجد هویت تاریخی، فرهنگی و اجتماعی در شهر تهران به منظـور تقویـت، رونـق و ارتقای جریان زندگی شهری بر می شمرد و می گوید: اهداف کلی که در طرح تبدیل باغ وثوق‌الدوله به بوستان عمومی دنبال می‌شود، نخست، حفظ یک بنای تاریخی ارزشمند برای تاریخ و هویت شهر تهران و در نهایت استفاده از ظرفیت‌های این بنا برای خدمترسانی به مردم منطقه جنوب شرقی تهران است.

نام اصلی این بنای تاریخی باغ سلیمانیه است که روزگاری منزل شخصی و تفرجگاه وثوق الدوله از دولتمردان تاثیرگذار دوران قاجار بوده و به خاطر درختان انار در آن به «باغ اناری» نیز معروف بوده است. وثوق الدوله این لقب را از ناصرالدین شاه گرفته بود و شهرت او در تاریخ ایران به سبب قرارداد ۱۹۱۹ است که همه امور کشوری و لشکری ایران را به مستشاران انگلیسی می‌سپرد؛ قراردادی که او را در اذهان عمومی ایرانیان منفور و متهم به خیانت کرد. وثوق در اواخر عمر، حافظه اش را از دست داده بود و بیشتر اوقات را در این باغ می زیست.

خبرنگار : علی سی پی

۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
کد خبر: 7154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =