تبدیل دیپلماسی شهری به بازوی نرم دیپلماسی رسمی/ تجربه زیسته شهرداری النبطیه لبنان پس از جنگ

نشست تخصصی «سیاست گذاری شهری از ژئوپلیتیک تا مدیریت محلی (راهبردها و آموزه های پساجنگ)» برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، نشست تخصصی «سیاست‌گذاری شهری از ژئوپلیتیک تا مدیریت محلی (راهبردها و آموزه‌های پساجنگ)» با سخنرانی الحاج عباس فخرالدین، شهردار نبطیه لبنان و با حضور محمدرضا مجیدی، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، علی علاءالدینی‌، مدیرکل برنامه‌ریزی، بودجه و کنترل عملکرد شهرداری تهران، رعنا نوروزی، مدیر برنامه‌ریزی و پایش معاونت بین الملل مرکز ارتباطات شهرداری تهران و شهریار دبیرزاده، رئیس گروه مطالعات سیاست پژوهی شهری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در ساختمان اصلی شهرداری تهران برگزار شد.

تبدیل دیپلماسی شهری به بازوی نرم دیپلماسی رسمی
در ابتدای این نشست، محمدرضا مجیدی، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار کرد: از زمانی که چیزی به نام دولت ملت شکل گرفت هم وزن آن دیپلماسی هم شکل گرفت.
وی افزود: دیپلماسی موازی یا مکمل مفهومی نوین و ریشه‌دار است که مصداق آن دیپلماسی شهری است، آیا دولت به عنوان قوه مجریه می‌تواند به تنهایی منافع ملی را تأمین کند یا نیاز به ابزارهای نوین دارد؟ بنابراین دیپلماسی مکمل از این جهت خودش را نشان می‌دهد.
مجیدی تصریح کرد: دیپلماسی فعلی هم حاکمیتی، هم غیر حاکمیتی و هم ترکیبی از این دو است، در جنگ ۱۲ روزه و حتی این دوماه که گذشته بارها گفتیم باید از ظرفیت دیپلماسی شهری به عنوان دیپلماسی غیرحاکمیتی استفاده کنیم.
عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تأکید کرد: عمده آسیب جنگ ۱۲ روزه علیه جمهوری اسلامی به غیرنظامیان و شهروندان وارد شد و مقاومت شهری و تاب‌آوری اجتماعی شکل گرفت.
وی ادامه داد: برای تبدیل دیپلماسی شهری به عنوان بازوی نرم دیپلماسی رسمی باید چه کار کرد؟ حداقل کاری که می‌توان انجام داد این است که در این بازی پیش رو، جلب حمایت شهرهای دیگر جهان، پیگیری در مراجع بین المللی، روایت سازی و مستندسازی رنج شهروندان و دادخواهی عمومی و بین المللی را داشته باشیم.

باید از فرصت‌های نهفته در دل جنگ استفاده کنیم
در ادامه این نشست، علی علاءالدینی‌، مدیرکل برنامه‌ریزی، بودجه و کنترل عملکرد شهرداری تهران گفت: وقتی جنگ شروع می‌شود نباید دفاع فعال شود بلکه باید از قبل از شروع جنگ دفاع را فعال کنیم.

وی با اشاره به برخی چالش‌های مستمر کشور از ابتدای انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: عنوان پساجنگ عنوان خوبی نیست. ایران همواره در برابر نظام سلطه مقاومت کرده و این رویارویی همچنان ادامه دارد.

علاءالدینی‌ بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌بخشی و تقویت زیرساخت‌های دفاع و آمادگی شهری تأکید کرد و افزود: مدیران شهری باید با ایجاد ساختارهای مناسب، تاب‌آوری و توان مدیریت بحران شهرها را ارتقا دهند.

مدیرکل برنامه‌ریزی، بودجه و کنترل عملکرد شهرداری تهران ادامه داد: نظامات کشور باید بر پایه امنیت توسعه پیدا کنند، بحث دولت مقاومت چندین بار از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد اما پیگیری نشد، این در حالی است که حتی در سطوح مختلف منطقه‌ای یا بین المللی می‌توانیم محور دولت مقاومت بزرگتری باشیم.

وی با اشاره به تأثیر جنگ‌ها بر کیفیت حکومت اظهار کرد: جنگ‌ها اصولاً فرصت‌های زیادی با خود به همراه دارند و می‌توانند جلوی نفوذ را بگیرند. باید از فرصت‌های نهفته در دل جنگ استفاده کنیم. چقدر از انسجام و یکپارچگی در کشور که حاصل از جنگ بود استفاده شد؟ اعتبار برای چه برنامه و چه نوع دفاعی باید گذاشته شود؟ به نظر می‌رسد هنوز تکلیف برخی موارد مشخص نیست.

تجربه زیسته شهرداری النبطیه لبنان پس از جنگ
در ادامه این نشست، ویدیوی ارسالی الحاج عباس فخرالدین شهردار النبطیه لبنان پخش شد.
وی در این ویدیو اظهار کرد: شهرداری شهر النبطیه یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای استان جبل عامل به‌شمار می‌رود، شهرداری و شهر النبطیه هر دو دچار آسیب‌ها و ویرانی‌های عظیم و فراگیری هم از نظر انسانی و هم از نظر زیرساختی و عمرانی شدند.
فخرالدین تصریح کرد: هیچ شهرداری‌ای نه در جنوب و نه در سراسر لبنان، به‌ اندازه این شهرداری آسیب ندیده اما همواره سیاست‌های خود را بر اساس نیازهای مردم تدوین می‌کرده و خواهد کرد.
وی ادامه داد: از سپتامبر ۲۰۲۳، هم‌زمان با آغاز بحران در لبنان، شهرداری النبطیه روند پشتیبانی و حمایت را آغاز کرد و تیم پاسخ‌گویی سریع را تشکیل داد تا تمامی نیازهای ضروری شهروندانی را که به‌دلیل تجاوز رژیم صهیونیستی ناچار به ترک روستا یا شهر خود شده‌اند، تأمین کند.
شهردار النبطیه لبنان تصریح کرد: این تیم در چارچوب یک حوزه کاری مشخص در شهر النبطیه با همکاری و هماهنگی با دیگر انجمن‌ها، مؤسسات و نهادهای وابسته به حزب‌الله فعالیت کرد، در این زمینه هماهنگی گسترده و مهمی صورت گرفت و نزدیک به ۹۰۰ خانواده در خانه‌های واقعی و مسکونی در شهر النبطیه اسکان داده شدند، نه در چادرها، مدارس، حسینیه‌ها یا مکان‌های مشابه.
وی افزود: شهردار شهر النبطیه، شهید احمد کحانی، و برادرانش در اعضای شورای شهرداری و برخی کارکنان شهرداری که در تیم واکنش سریع بودند، در شرایط اضطراری، در شهر النبطیه و در شهرداری ماندند تا زمانی که شهید شدند.
فخرالدین با بیان اینکه شهرداری النبطیه بلافاصله پس از پایان جنگ، اقدام به پاکسازی آوارها و بازگشایی تمام راه‌ها کرد، افزود: همچنین در این دوره، همکاری گسترده‌ای بین شهرداری شهر النبطیه و کمیته‌های مردمی که پس از پایان جنگ با احترام از جمهوری اسلامی ایران آمده بودند، برقرار بود. این کمیته‌ها برنامه‌ها و طرح‌های خود را در داخل شهر النبطیه تدوین و اجرا کردند.
شهردار النبطیه لبنان تأکید کرد: اکنون ما در دو مکان جداگانه حضور داریم؛ مدیریت عملیاتی برای اداره امور مردم و مدیریت اجرایی که شامل ریاست و اعضای شورای شهرداری است، در مکانی دیگر مستقر شده‌اند، سیاست کنونی شهرداری النبطیه، پاکسازی آثار تجاوز و تأمین امکانات ضروری برای تثبیت شهروندان در زمین خود، از طریق اجرای عملیات تعمیرات در سطح زیرساخت‌ها، تعمیر شبکه‌های برق، تعمیر شبکه‌های آب و چاه‌های آسیب دیده است.
فخرالدین تأکید کرد: شهرداری النبطیه تلاش می‌کند تا از هیچ، چیزی بسازد؛ این کار را با همکاری، هماهنگی و ارائه کمک به همه گروه‌های مختلف داخل این شهر و همچنین سایر نهادهایی که به مردم خدمات و کمک‌رسانی می‌کنند، انجام می‌دهد.

لزوم استفاده از فناوری‌های پیشرفته در زیرساخت‌های شهری
در پایان این رعنا نوروزی، مدیر برنامه‌ریزی و پایش معاونت بین الملل مرکز ارتباطات شهرداری تهران اظهار کرد: ما با پدیده‌ای در جنگ‌های اخیر روبرو هستیم و آن استراتژی‌های نظامی و فناوری‌ها کاملاً پیشرفته است که شهرها را تحت تأثیر بیشتری قرار می‌دهد.
وی افزود: ما باید در زیرساخت‌های شهری هم به همان اندازه از فناوری‌های پیشرفته استفاده کنیم تا تاب‌آوری را بالاتر ببریم، در واقع بالا بردن شاخص کیفیت زندگی یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت شهری در دنیای امروز است.
نوروزی با تأکید بر اینکه باید بحران را به یک فرصت تبدیل کنیم، گفت: یکی از موضوعاتی که ما در مطالعات شهرها به آن برخوردیم این است که وقتی بازسازی‌ها در شهرها اتفاق می‌افتد اگر نگاه شهر به بازسازی کاملاً فردی باشد مردم کمتر اعتماد می‌کنند که به منازل‌شان بازگردند اما اگر این بازسازی در شکل یک مشارکت جامعه محور باشد، اعتماد مردم بیشتر و پایدارتر است.

انتهای پیام/

۸ شهریور ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 71795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =