۵۳۰ کیلومتر کانال انتقال آبهای سطحی ساخته شده است

شهردار تهران گفت تاکنون ۵۳۰ کیلومتر کانال انتقال آبهای سطحی ساخته شده است که ۱۷۰ کیلومتر مربوط به غرب تهران هنوز باقی مانده است.

به گزارش شهر، پیروز حناچی در مراسم رونمایی از سامانه پایش و مانیتورینگ بارش و روانآب شبکه مدیریت آب‌های سطحی گفت: بر اساس طرح جامع هدایت آب های سطحی شهر تهران ، ۵۳۰ کیلومتر کانال انتقال آب های سطحی ساخته شده و ۱۷۰ کیلومتر از مقدار مصوب باقی مانده است که این شامل شبکه های اصلی است و میزان شبکه هدف در طرح جامع در آب های سطحی ۷۰۰ کیلومتر است، آن ۱۷۰ کیلومتر باقی مانده مربوط به غرب شهر تهران است. از این ۵۳۰ کیلومتر کانال، حدود ۴۰۰ کیلومتر مخفی است و ۱۳۰ کانال های رو باز است که آب های سطحی را هدایت می کند. 
او افزود: در وظیفه ای که در هدایت آب های سطحی داریم،  هدایت  روان آب ها با رعایت حق آبه ها تا انتهای خروج از تهران است تا شرایط اکولوژیک منطقه حفظ شود. تامین آب مورد نیاز سفره های زیر زمینی هم در برنامه شهرداری است. موضوعی که کمتر به آن توجه شده و با تبدیل این کانال ها به مسیل، فرصتهایی بسیاری از شهر گرفته شده است که از جمله آنها از بین رفتن  امکان تغذیه سفره های زیرزمینی آب است. بر همین مبنا آبخوانداری در ارتفاعات شمالی تهران یکی از اهداف ماست. 
شهردار تهران ادامه داد: از طرفی با تغییر شرایط آب و هوایی مواجه ایم. در هفته گذشته در بندر ماهشهر خوزستان که سالانه متوسط بارش ۱۹۷ میلی متری را داشته است در عرض دو ساعت ۹۷ میلی متر بارید که در آنجا بی سابقه است. در تهران هم باید خود را برای بارش های شدید آماده و تلاش کنیم که نگذاریم بارندگی های طبیعی تبدیل به سیل شود. 
او به نصب سامانه های هشدار بارش در مسیرهای آب ارتفاعات تهران اشاره کرد و گفت: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شبکه هشدار آب های سطحی را در ارتفاعات نصب کرده است که در بارش های دیشب این سنسورها خوب عمل کرد.
حناچی به وظیفه شهرداری در حفاظت از تاسیسات  اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف ما نگهداری از تاسیسات عظیمی است که در شهر داریم، مانند پل صدر که میلیاردها تومان برای آنها هزینه شده و نیاز به نگهداری دارد. پل ها و تاسیساتی که ممکن است در بارندگی ها دچار آسیب شوند. با این هدف لایحه ای به شورای شهر تهران ارائه شده که رای هم آورده است. در آب های سطحی هدایت آب ها فعلا از مسیل هاست اما باید از بقیه ظرفیت ها هم استفاده کنیم. بر اساس برنامه پنجم سنسورهایی باید نصب می کردیم که الان  تعداد زیادی از آنها نصب شده و مابقی هم نصب خواهد شد و شرکت خاکریز آب که وظیفه هدایت آب های سطحی را دارد فعال تر از قبل این وظیفه را تعقیب می کند.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 7192

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =