به گزارش شهر و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، سومین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران به ریاست پیروز حناچی شهردار تهران و با حضور کاوه حاجی علی اکبری مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران و دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران و سایر اعضاء ستاد بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.
در این جلسه گزارشی از جلسات برگزار شده، مصوبات و اهم اقدامات انجام شده در کمیته های ذیل ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در حوزه های خدمات، زیرساخت، حقوقی- ملکی، اجتماعی و فرهنگی و برنامه ریزی از مهرماه سال ۱۳۹۷ تاکنون ارائه شد.
کاوه حاجی علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی و دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با اشاره به فعال شدن ساختار ستاد بازآفرینی تهران طی دو سال گذشته، گفت: در این مدت مجموعه متنوعی از اقدامات صورت گرفته و دستاوردهایی حاصل شده که مرهون تلاش ها و همکاری های همه دستگاه های عضو ستاد است.
علی اکبری با اشاره به این که یکی از مصوبات کمیته خدمات و زیرساخت ستاد بازآفرینی، قدردانی از دستگاه هایی است که همکاری های بیشتر و سازنده تری در برنامه های ستاد داشته اند، اظهار کرد: در ارزیابی هایی که از سوی دبیرخانه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران انجام شد، اقدامات ۳ دستگاه و ۳ منطقه مؤثرتر و کارآمدتر تشخیص داده شد و تقدیرنامه هایی از طرف شهردار تهران به پاس قدردانی آماده شده است.
دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران از رامشی، مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان تهران؛ بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران؛ صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ؛ محمدی، شهردار منطقه ۱۵؛ پور نصر، شهردار منطقه ۱۶ و کلهری، شهردار سابق منطقه ۱۷ قدردانی کرد.
علی اکبری ضمن مرور برنامه های مصوب اجرایی کمیته های ذیل ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در سال ۱۴۰۰، به تشریح پیشنهادات و درخواست ها جهت تحقق برنامه های ستاد پرداخت و متذکر شد: طبق تبصره ۲ ماده ۵ آئین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی، سهم شهرداری ها و دولت در تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی در محلات فرسوده و ناکارآمد شهری پیش بینی و قید شده است که شهرداری مکلف به تأمین ۳۰ درصد و دولت مکلف به تأمین ۷۰ درصد از منابع لازم برای تحقق این خدمات در بودجه های سالیانه و تخصیص آن به دستگاه های متولی است.
او گفت: در سال های ۹۸ و ۹۹ هزینه ای در حدود ۳۵۰ میلیارد تومان از طرف شهرداری تهران برای تأمین خدمات و ارتقاء کیفیت زندگی در بافت های فرسوده پیش بینی شد و طبق برنامه های توسعه محله که برای اجرا در ۱۶۰ محله دارای بافت در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تدوین شده، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و سهم دولت ۳۷۰ میلیارد تومان خواهد شد که انتظار می رود دولت اعتبارات لازم را تخصیص دهد تا دستگاه ها امکان تحقق و اجرای برنامه ها در سال جاری و آینده را داشته باشند.
علی اکبری با اشاره به ماده ۲۰ آئین نامه اجرایی بازآفرینی برای تخفیف و تقسیط حق و هزینه انشعابات آب، برق و گاز در بافت های فرسوده، یادآور شد: متأسفانه با وجود گذشت ۲ سال از تصویب این آئین نامه در هیأت وزیران هنوز امکان اجرایی شدن آن محقق نشده و درخواست از سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه های نیرو و نفت این است که راهکاری را برای تحقق این موضوع در سال ۱۴۰۰ پیش بینی کنند تا متقاضیان ساخت و ساز در بافت های فرسوده بتوانند از این امکان استفاده کنند.
دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران به تبصره ۲ ماده ۱۶ قانون مدیریت بحران مبنی بر پیش بینی و پرداخت مجموعه مشوق هایی برای مقاوم سازی املاک اشاره کرد و گفت: هم اکنون تسهیلات صرفاً برای تخریب و نوسازی اعطاء می شود و درخواست از وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی این است که با توجه به این که مطابق قانون امکان ارائه تسهیلات برای مقاوم سازی نیز فراهم شده، نسبتی از تسهیلات به عنوان تسهیلات مقاوم سازی به متقاضیان پرداخت شود.
علی اکبری در ادامه از بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی درخواست کرد تا مطابق قانون مرمت و احیای بناهای ارزشمند تاریخی مصوب سال ۹۸، سهمی را که برای تسهیلات مرتبط با مرمت پیش بینی شده است، برای مرمت ابینه تاریخی در نظر گیرد.
او با تأکید بر ضرورت کاهش هزینه های جانبی و بالاسری ساخت و ساز در بافت های فرسوده، عنوان کرد: یکی از این هزینه ها، هزینه های مربوط به خدمات مهندسی است که با گذشت یکسال از مصوبه اعمال تخفیف ۵۰ درصد برای تعرفه های مربوط به طراحی، نظارت، کنترل نقشه و صدور شناسنامه فنی در شورای نظام مهندسی استان، هنوز امکان اجرای آن محقق نشده است، لذا از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درخواست شد تا امکان اجرای این مصوبه را فراهم نمایند که این امر در جلسه به تصویب رسید.
معرفی و حضور قضات و برگزاری جلسات هیات های تعیین تکلیف برای رسیدگی به املاک فاقد سند در بافت های فرسوده، جابجایی خطوط ریلی و کاهش حریم خطوط راه آهن، فراهم کردن امکان انتشار اوراق مشارکت مالی- اسلامی بازآفرینی اطراف حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، تصویب برنامه اقدام مشترک در اراضی شرکت بازآفرینی شهری ایران در محله سیروس و اولویت بندی و ساماندهی اقدامات در این محله از جمله مباحث دیگری بود که در این جلسه مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.
زهرا نژاد بهرام، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه با قدردانی و تشکر از دستگاه هایی که بیشترین همکاری را با ستاد داشتند، به مشکلات مربوط به املاک اوقافی اشاره و خاطرنشان کرد: بیشتر املاک دارای سند اوقافی و یا فضاهای بی دفاع شهری در زمین های اوقافی در بافت های فرسوده قرار گرفته اند و وقتی ما می خواهیم به سمت بهسازی یا مقاوم سازی پیش برویم، اداره اوقاف بهره بردار، صاحب سرقفلی و یا ساکنین را موظف به نوسازی املاکشان می داند که می بایست اقدام به نوسازی کنند و در برخی موارد حتی اجازه استحکام بخشی و مقاوم سازی را نیز نمی دهد.
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران متذکر شد: املاک اوقافی مانع بزرگی در توسعه نوسازی بافت فرسوده است و چنانچه تفاهم لازم برای برطرف کردن و تعیین تکلیف این املاک صورت نگیرد، کارها روی زمین خواهد ماند.
نژاد بهرام با بیان این که بودجه استانی برای انجام بهسازی مکان هایی همچون مدارس بسیار محدود است و با تاخیر در اختیار مسئولان مربوطه قرار می گیرد، عنوان کرد: با توجه به اینکه حدود ۱۰۰۰ مدرسه فرسوده در شهر تهران وجود دارد که یک چهارم آن در بافت های فرسوده است و مسئله شتاب در نوسازی، مسئله ای جدی است که هم عزم دولت و هم عزم شهرداری تهران را می طلبد، ضروری است در ارائه بودجه استانی هم از نظر میزان و هم از نظر تسریع در انجام کار اقدامات لازم صورت پذیرد.
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران به طرح جدید وزارت نیرو جهت خاموشی شهر تهران اشاره و از شرکت های برق منطقه ای و توزیع برق درخواست کرد که این طرح در بافت های فرسوده به دلیل تنگ و تاریک بودن کوچه ها و محدودیت های موجود، برای حفظ امنیت در محلات و معابر نفوذناپذیر بافت های فرسوده اجرایی نشود تا موضوع امنیت شهروندان در این بافت ها با چالش همراه نشود.
نظر شما