به گزارش شهر، دهمین اجلاس کشوری شهرسازی و معماری با حضور رؤسای کمیسیونهای معماری و شهرسازی شوراهای اسلامی و معاونان معماری کلانشهرها و مراکز استانها در شهر مشهد برگزار شد.
نصراله آبادیان، سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، در این مراسم به چالشهای موجود در شهرهای کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه اکنون ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی میکنند، یکی از چالشهای مهم شهرهای امروز، موضوعات محیطزیستی و اکولوژیکی است که مستقیما با کیفیت زندگی شهروندان ارتباط دارد.
وی تصریح کرد: افزایش جمعیتپذیری شهرها باعث شده تراکم در هکتار نیز افزایش یابد؛ بهدنبال این مسئله، ارائه خدمات به شهروندان کاهش پیدا کرده است. لذا باید در این خصوص چارهاندیشی شود و مهمترین راهحل، تحقق مجموعه شهری است که یکی از الزامات آن توجه ویژه به نظام حملونقل است.
وی با اشاره به پیشرفتهای زیرساختی تهران افزود: در بخش زیرساختهای حملونقل، بهویژه مترو در تهران، اتفاقات مهمی رخ داده است. تهران امروز بیش از ۳۰۰ کیلومتر تونل مترو، ۱۶۰ ایستگاه و ۷ خط فعال دارد و سرمایهگذاری زیادی در این بخش انجام شده که باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را کرد.
آبادیان با بیان اینکه شهرهای ما در بهبود کیفیت زیرساختهای شهری چندان موفق نبودهاند، گفت: باید یک تجدیدنظر جدی در مدل زیرساختها و تأمین سرانهها داشته باشیم و در این حوزه لازم است با حفظ مسائل هویتی، از تجربیات جهانی بهره بگیریم.
سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تأکید بر اهمیت طرح جامع در برنامهریزی شهری گفت: طرح جامع شهر باید محور اصلی تمام برنامهها و اقدامات مدیران شهری باشد و برنامهها و طرحهای توسعهای که توسط شهرداریها تدوین و به نهاد قانونگذاری، یعنی شورای اسلامی شهر، ارائه میشود، باید برگرفته از این سند بالادستی باشد.

وی با اشاره به اهمیت همکاری میان نهادهای مختلف در تحقق اهداف این سند، ادامه داد: طرح جامع شهر در واقع یک میز مشترک است؛ یعنی کاری مشترک میان شهرداری، دولت و تمامی نهادهایی که در شهر نقشآفرینی میکنند. این طرح، منشور بلندمدت توسعه شهر تهران محسوب میشود و پایهگذار سایر طرحها است و ذیل آن باید طرحهای تفصیلی، موضعی، موضوعی و اجرایی تعریف شوند تا مسئولیت و وظایف هر معاونت و هر دستگاه اجرایی، چه در سطح شهری و چه در سازمانها و نهادهای دیگر، مشخص شود.
آبادیان با تأکید بر اهمیت تداوم اجرای اسناد فرادست، اظهار داشت: اسناد فرادست مانند طرح جامع و طرح تفصیلی باید به سطوح سوم و چهارم طرح نیز تسری یابند. ضروری است در تصویب و اجرای طرحها، یکپارچگی و انسجام حفظ شود و ذیل آن، نظامنامهها و آییننامههای فنی، تولید و اجرا شوند. اگر این اتفاق بیفتد، هر سازمان شهری موظف خواهد بود مطابق ضوابط و نظامنامههای مشخص عمل کند؛ البته تعامل میان نهادها ضروری است تا اسناد بهصورت یکپارچه تولید و مبنای عمل قرار گیرند.
وی در پایان افزود: ارتباط، هماهنگی و تعامل میان شورای اسلامی شهر، شهرداری و شورایعالی شهرسازی و معماری ایران نقطه عطفی برای رفع مسائل شهری خواهد بود. بهعنوان مثال، طرحهای بسیار خوبی در حوزه شهری وجود دارد که اجرای آنها میتواند بهشدت به ارتقای کیفیت زندگی در شهر کمک کند، اما مراحل طولانی تصویب باعث میشود اثرگذاری خود را از دست بدهند؛ بنابراین ضروری است این مجموعهها ارتباط نزدیکتری داشته باشند و در برخی موارد، دست شهرداران در تصمیمگیریها باز گذاشته شود.
انتهای پیام/
نظر شما