تست کرونای هیچ یک از مددجویان در گرمخانه‌ها مثبت نبود

طبق گفته رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از ابتدای شیوع کرونا تاکنون هیچ یک از مددجویان ساکن در گرمخانه‌ها کرونا نگرفته اند.

به گزارش شهر، سید مالک حسینی، رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران ، درباره وضعیت گرمخانه‌های تهران در شرایط کرونایی، بیان کرد: از ابتدای کرونا تا همین لحظه که بیش از ۱۰ ماه از شیوع ویروس کرونا گذشته است در بین مددجوهای گرمخانه‌های سطح تهران هیچ مورد مثبت به کووید ۱۹ نداشتیم.

رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه مددجویانی که به گرمخانه‌ها مراجعه می‌کنند چند دسته هستند، افزود:  عده‌ای از مددجویان به صورت ثابت در گرمخانه‌ها زندگی می‌کنند که این آمار بین ۵۰ تا ۷۰ درصد است، برای این افراد پرونده‌های مددکاری نیز تشکیل می‌شود.

او ادامه داد: گروهی از مددجویان به طور متناوب به گرمخانه‌ها مراجعه می‌کنند و برخی دیگر از مددجویان در بازه زمانی یک ماه و حتی کمتر مراجعه می‌کنند و دیگر هیچ گاه مراجعه ندارند.

حسینی بیان کرد: درخصوص گروه اول که مددجویان خودمان هستند و پرونده آن‌ها را داریم که با اطمینان می‌گویم که هیچ مورد ابتلا به ویروس کرونا نداشتیم، اما سایر افراد که به صورت دوره ای به گرمخانه‌ها مراجعه می‌کنند، از طریق تب سنجی افراد را تست می‌کنیم اگر علائمی داشته باشند به اتاق قرنطینه منتقل می‌شوند سپس به اورژانس خبر داده و به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شود.

رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه ممکن است افراد مبتلا باشند، اما علائم نداشته باشند که امکان پذیر است، گفت: اما افراد بی علامت و تست مثبت هم نداشتیم. بخش عمده‌ای از مددکاران گرمخانه‌ها گرفتار ویروس کرونا شدند، اما خوشبختانه هیچ کدوم از مددجویان از مددکاران ما بیماری را دریافت نکردند چرا که بلافاصله بعد از بروز علائم در مددکاران به گرمخانه‌ها دیگر مراجعه نکردند.

او با بیان اینکه از تمامی مددکاران به صورت دوره‌ای تست می‌گیریم، اگر تست اول مشکوک باشد تست pcr دریافت می‌کنیم، گفت: از سال گذشته بحث مددکاری را در گرمخانه‌ها آغاز کردیم و امسال به طور ویژه به این موضوع پرداختیم. یکی از کارهای اساسی که در حال حاضر آن را دنبال می‌کنیم بازگردانی مددجویان به خانواده هایشان است و عمده مددجویانی که وارد گرمخانه‌ها می‌شوند معمولاً از طرف خانواده طرد شدن یا خودشان خانه را به دلیل شرایطی که داشتن ترک کردن و دیگر روی بازگشت نداشتند، بخشی از آن‌ها دارای اعتیاد هستند و بخشی دیگر به دلیل اختلافات خانوادگی خانه را ترک کرده بودند.

حسینی افزود: در این فرایند کاری که ما انجام می‌دهیم این است که از طریق فرآیند مددکاری به خانواده این افراد وصل شده و مددجویان را برای رودررو شدن با خانواده‌هایشان آماده می‌کنیم. تابوی ذهنی که این افراد در ذهن خودشان دارند که خانواده هایشان آن‌ها را دیگر نمی‌پذیرند را از بین می‌بریم. سال گذشته ۱۰۴ نفر از مددجویان به خانواده برگشتند این اتفاق اتفاق خوبی بود و امسال آمار ما بیشتر از این عدد است و بیش از ۱۰۰ نفر از مددجویان به خانواده بازگشتند.

رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره رنج سنی افراد در گرمخانه‌ها توضیح داد: در گرمخانه‌ها از سن بالای ۱۸ سال پذیرش داریم چرا که زیر ۱۸ سال کودک محسوب شده و باید در مراکز بهزیستی از آن‌ها نگهداری شوند. برای پذیرش افراد بالای سن ۱۸ سال، سقفی نداریم. اما افرادی که دارای کهولت سن باشند و نتوانند شرایط عمومی خود را کنترل کنند، معمولاً به سامان سراها ارجاع داده می‌شوند. در سامان سرا به دلیل اینکه افراد برای خروج نیاز به حکم قاضی دارند، محدودیت‌هایی وجود دارد و نگهداری آن‌ها از حالت اختیاری خارج می‌شود. افراد در سامان سراها باحکم قاضی پذیرش و با حکم قاضی ترخیص می‌شوند. بعد از نگهداری آن‌ها در سامان سرا وارد مراکز بهزیستی خواهند شد.

به گزارش شهر و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند درصد از مددجویان در گرمخانه‌ها دارای اعتیاد هستند، بیان کرد: طبق آخرین آمار افرادی که در گرمخانه‌ها هستند حدود هزار و ۷۵۰ نفر است، همچنین حدود ۱۵۰ نفر در سامان سرا اقامت دارند که در مجموع حدود ۱۹۰۰ مددجو تحت پوشش سازمان اجتماعی شهرداری تهران است. بین ۶۰ تا ۷۰ درصد مردانی که در گرمخانه‌های تهران ساکن هستند درگیر اعتیاد اند و در زنان این عدد زیر ۵۰ درصد است.

۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
کد خبر: 7507

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =