به گزارش خبرنگار شهر، محسن هرمزی در آیین بهرهبرداری از ایستگاه مترو مریم مقدس (س) که ظهر امروز- شنبه هشتم آذرماه- همزمان با یکصد و نود و سومین پویش امید و افتخار برگزار شد، با مرور روند اجرای پروژه اظهار کرد: این طرح از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۶ تنها حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشت. زمانی که ما پروژه را تحویل گرفتیم، پروژه بنا به دلایلی متوقف شده بود. در دوران مسئولیت بنده در متروی تهران، جلساتی با دوستان کلیسا برگزار شد تا مسیر اجرای پروژه فراهم شود. همان بازدیدها جرقه ایجاد کاری مشترک در تهران با مشارکت نمایندگان ادیان را زد. پس از طرح موضوع با شهردار تهران، تصمیم گرفته شد کمیته معماری ویژه تشکیل و طراحی ایستگاه از نو انجام شود. همچنین نام ایستگاه نیز از شهید نجاتاللهی به حضرت مریم(س) تغییر یافت.
معاون شهردار تهران با تأکید بر پیام فرهنگی این اقدام گفت: این ایستگاه علاوه بر کارکرد حملونقلی، نمادی از صلح، امنیت و احترام به ادیان ابراهیمی در قلب تهران است. در جلسهای با اسقف اعظم ارامنه، ایشان تأکید کردند که این اقدام در دنیا بینظیر است و حتی در کشورهایی با اکثریت مسیحی نیز مشابهی ندارد. نیت خیر پشت این کار بود و همین نیت موجب شد مورد توجه و استقبال قرار گیرد.
هرمزی با اشاره به اینکه ایستگاه مریم(س) بیستوپنجمین ایستگاه افتتاحشده در دوره جاری مدیریت شهری است و نیمی از ایستگاههای خط مترو تهران در این دوره رخ داده است، از پیمانکاران، مشاوران، مهندسان و کارگران پروژه تقدیر کرد و گفت: تشکر ویژهای نیز از جامعه ارامنه و مسیحیان دارم؛ هم بابت پیامهای محبتآمیزشان و هم به دلیل نظرات ارزشمندی که در مسیر اجرای پروژه ارائه کردند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به مطالبه همیشگی شهروندان برای توسعه حملونقل عمومی پرداخت و اظهار کرد: تهرانیها همواره کاهش ترافیک و آلودگی هوا را از شهرداری درخواست کردهاند و امروز نیز شهر درگیر آلودگی هواست. در ابتدای این دوره تنها ۸۶۰ دستگاه اتوبوس فعال بود اما در این دوره اقدامات مهمی در حوزه مترو، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و تاکسیهای برقی انجام شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در این دوره ۴۱ کیلومتر مترو ساختهایم، ادامه داد: در کنار ساخت ایستگاهها، موضوع تأمین واگن نیز اولویت ما بوده است. خبر خوب اینکه هفته آینده تیمی از همکاران ما برای تحویل نخستین قطار جدید عازم خواهند شد. با همراهی دولت محترم، برنامهریزی شده است تا همزمان با توسعه خطوط، توسعه ناوگان نیز ادامه یابد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، در ادامه با اشاره به گزارش عملکرد مدیریت شهری در حوزه حملونقل عمومی گفت: در ابتدای این دوره تنها ۸۶۰ دستگاه اتوبوس در تهران فعال بود. امروز با افتخار اعلام میکنم که بیش از ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس وارد شهر تهران شده که حدود ۴۰۰ دستگاه از آنها اتوبوسهای برقی هستند که نقش بیبدیلی در کاهش آلایندگی و ایجاد سبک زندگی جدید برای شهروندان دارند.
وی افزود: بر اساس آمار، ما تقریباً هر روز سه دستگاه اتوبوس به ناوگان شهر تهران اضافه کردهایم که در تمامی شاخصها اقدامی کمنظیر به شمار میرود. توسعه حملونقل برقی یکی از سرفصلهای مهم و جزو مؤلفههای سبک زندگی جدید در شهر تهران است.
هرمزی ادامه داد: به احتمال بسیار قوی تا پایان سال، متروباس برقی در مسیر پایانه شرق جدید تا میدان آزادی راهاندازی خواهد شد و قلب تهران میزبان حملونقل تمامبرقی خواهد بود. علاوه بر توسعه ناوگان، در این دوره جایگاههای شارژ خودروهای برقی نیز به شکل گسترده گسترش یافته و خدمات به خودروهای شخصی مردم نیز ارائه میشود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین اعلام کرد: امروز مراسم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی مترو تهران برگزار خواهد شد. یکی از اتفاقات مهم این دوره، توجه به مستندسازی تاریخ شفاهی مترو تهران از ابتدای انقلاب تاکنون است. این کتاب مجموعهای از زحمات ۲۵ تا ۲۶ ساله در مترو و تلاشهایی است که در زیرزمین این شهر برای خدمترسانی به مردم انجام شده در خود جای داده است.
انتهای پیام/
نظر شما