چرا باید اطلاعات آلودگی هوای تهران را پنهان کنیم؟

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مورد انتشار خبری مبنی بر از دسترس خارج کردن تعداد زیادی از دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا تحت عنوان «ترفند عجیب شهرداری تهران برای پنهان کردن میزان آلودگی هوا»، از چنین فضاسازی‌های رسانه‌ای که نتیجه‌ای جز انتقال اخبار غیر واقعی به جامعه و بی‌اعتمادی مردم به رسانه از یک سو و ایجاد تشویش در اذهان عمومی و سردرگمی و نگرانی شهروندان از سوی دیگر به دنبال ندارد، ابراز تأسف کرد.

به گزارش شهر، روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با صدور اطلاعیه‌ای، با تأکید بر اینکه این شرکت به عنوان مجموعه‌ای تحقیقاتی و تخصصی، همواره در اعلام آنلاین و اطلاع‌رسانی لحظه‌ای کیفیت هوای تهران پیشگام بوده و به عنوان مرجع مطمئن آمار و اطلاعات مربوط به وضعیت هوای پایتخت، مورد اعتماد مردم و محل رجوع دستگاه‌ها و رسانه‌های معتبر بوده است، نوشت: 
مگر مسئولیت پاکیزگی یا آلودگی هوای پایتخت با شهرداری تهران یا این شرکت است که بخواهد با از دسترس خارج کردن دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، میزان آلودگی هوای تهران را پنهان کند؟

روابط عمومی این شرکت با طرح این پرسش ساده که آیا تهیه‌کنندگان و منتشرکنندگان این خبر، قبل از انتشار آن حتی یک بار از خودشان سؤال نکرده‌اند در حالی که افزایش آلاینده‌های هوا بدون نیاز به دستگاه‌های سنجش آلودگی، به راحتی توسط شهروندانی که در سطح شهر تردد می‌کنند نیز قابل رؤیت است و احساس می‌شود و موضوعی نیست که قابل کتمان کردن باشد، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران که خود را در این زمینه مطالبه‌گر می‌داند و در طول فعالیت خود اطلاعاتی را از مردم مخفی نکرده است، چه چیزی را می‌خواهد از مردم پنهان کند؟

این روابط عمومی در ادامه درباره چرایی عدم نمایش اطلاعات برخی ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای تهران طی روز گذشته (یک‌شنبه ۱۴ دی ماه) توضیحاتی را به شرح زیر اعلام کرد:
۱. اطلاعات‌ کیفیت هوا در مناطق ۲۲‌ گانه تهران، از ۳۵ ایستگاه شامل ۲۱ ایستگاه سنجش کیفیت هوای شهرداری تهران و ۱۴ ایستگاه سنجش کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، تهیه و از طریق نمایشگرهای کیفیت هوا که در سطح شهر نصب شده‌اند، نمایش داده می‌شود.
۲. در ساعت ۴ بامداد روز گذشته، ارتباط سرور سازمان حفاظت محیط زیست به ‌دلیل بروز مشکل در اینترنت مورد استفاده، قطع و دریافت اطلاعات از ۱۴ ایستگاه این سازمان از ساعت ۴ بامداد تا ۹ صبح با اختلال روبه‌رو شد و در همین زمان، دو ایستگاه سنجش کیفیت هوای شهرداری تهران در مناطق ۲ و ۷ نیز با اشکال نرم‌افزاری در انتقال اطلاعات به مرکز روبه‌رو شدند.
۳. بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، مشکلات مذکور ساعت ۹ صبح روز گذشته رفع شد و اطلاعات ایستگاه‌ها به ‌صورت کامل به مرکز، منتقل و توسط وب‌سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بلافاصله به نمایش درآمد.

مردم به همان میزان که به اندازه‌گیری صحیح و سنجش دقیق اطلاعات مربوط به هوایی که تنفس می‌کنند حساس هستند، به صداقت رسانه‌ها نیز حساس بوده و صحت اخبار آنها را اندازه گرفته و مورد سنجش قرار می‌دهند و امیدواریم همه ما به نوعی عمل کنیم که در مقابل ارزیابی و قضاوت مردم عزیزمان روسفید و سربلند باشیم.

۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
کد خبر: 7594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =