۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 764

از پادگان ۰۶ تا بوستان ارتش/۱۷

پادگان ها فضای امن زمان بحران شوند

گیتی اعتماد؛ عضو هیات امنای انجمن مفاخر معماری ایران
پادگان ها فضای امن زمان بحران شوند

اگر قرار است پادگان ها یا فضاهای محصور نظامی از تهران بروند، بهترین تصمیم این است که آنها به فضای سبز و بوستان یا فضاهای آموزشی یا درمانی تبدیل شوند نه اینکه با از بین رفتن پادگان، برج ها و مراکز فروشگاهی بزرگ به وجود بیاید.

فضاهای عمومی در تهران کم است و تلاش شهرداری برای افزایش فضای سبز اقدامی درست و منطقی است. بویژه در مورد اخیر که قرار شده ۷۰ درصد پادگان ۰۶ (پادگان سلطنت آباد سابق) فضای سبز شود. قانونی تصویب شد که با توجه به آن پادگان های  داخل شهر تهران، باید خارج می شدند. در ابتدا به نظر می رسید این قانون تاثیر مثبتی در افزایش فضاهای عمومی و بوستانهای تهران داشته باشد و این پادگان ها تبدیل به بوستان شوند اما در کمال تعجب دیدیم که در داخل این پادگان ها بدون مجوز شهرداری ساخت و ساز صورت می گرفت و از دل این پادگان ها برج ها و پاساژها در آمد و شرایط خیلی بدتر شد. یکی از این نمونه ها پادگان جی است که به جای آن که این پادگان تبدیل به فضای سبز شود، یک منطقه مسکونی متراکم ایجاد شد.

نمونه روشن دیگر این اتفاقات را هم اکنون در منطقه ۲۲ می بینیم که برج ها و مراکز تجاری بزرگ را به جای محوطه نظامی در این منطقه ساخته شد و این منطقه که ریه تهران محسوب می شود و طبق طرح تفصیلی نباید به این شکل و در این اندازه، ساخت و سازی صورت می گرفت تبدیل به منطقه ای پر از برج و مرکز خرید شده است. در حالی که اگر به اجازه من باشد بسیاری از این برج ها را تخریب می کنم.

تهران هم اکنون نیازی به مراکز خرید ندارد و ساخت مراکز بزرگ خریدی مثل پالادیوم (در خیابان مقدس اردبیلی) علاوه بر این که در کسب و کار فروشگاه های کوچک و اقتصادهای خرد تاثیر منفی دارد، برای اهالی محله های پیرامونی دشواری ها و سختی های بسیاری ایجاد می کند.

در مقطعی سیاست های مدیریت شهری مبتنی بر فروش شهر بود و این سیاست منجر به افزایش تراکم جمعیت در برخی مناطق و از بین رفتن باغات و فضاهای سبز و شکل گرفتن برج های بلند مسکونی و تجاری شد علت اتخاذ این سیاست هم به دوره دولت سازندگی بر می گردد که شهرداری موظف به خودگردانی و تامین هزینه های شهرداری با تراکم فروشی شد. نتیجه این سیاست از بین رفتن فضاهای عمومی و بوستان ها هم شد.

بنابراین اگر قرار است پادگان ها یا فضاهای محصور نظامی از تهران بروند، درست این است که آنها تبدیل به فضای سبز و بوستان یا فضاهای آموزشی یا درمانی و از این قبیل شوند نه اینکه با از بین رفتن پادگان، برج ها و مراکز فروشگاهی بزرگ به وجود بیاید. بسیاری از این پادگان ها با این که محصور هستند اما در آنها فضای سبز وجود دارد و تراکم ساختمانی در آن مشاهده نمی شود و در مواقع بحرانی این پادگان ها می توانند به مناطق امنی برای اسکان اضطراری تبدیل شوند. اگر این پادگان ها جای خود را به برج و فروشگاه بدهند به نظر من بهتر است همان پادگان بماند و اگر قرار است بروند باید فضای سبز و فضای عمومی شوند.

۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =