۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 765

از پادگان ۰۶ تا بوستان ارتش/ ۱۴

پادگانی تاریخی و ارتشی فداکار در راه ملت

امیر سرتیپ عبدالحسین مفید، فرمانده اطلاعات قرارگاه کربلا در دوران ٨ سال دفاع مقدس
پادگانی تاریخی و ارتشی فداکار در راه ملت

ارتش جمهوری اسلامی ایران، در طول گذر زمان ثابت کرده که همیشه و در همه موقعیت‌ها چه در دوران جنگ، چه پس از جنگ و در زمان صلح مدافع وجب به وجب خاک ایران و مردمش بوده است. امروز هم به گونه‌ای دیگر این مهم را دیگربار با در اختیار مردم تهران قرار دادن بخش بزرگی از پادگان ۵۰ هکتاری ۰۶ اثبات کرد.

بر اساس توافق ارتش با شهرداری تهران، پادگان ۰۶ پاسداران به شهرداری تهران واگذار می شود تا به زودی برای استفاده عموم، به فضای فرهنگی و پارک تغیر کاربری داده و به مجموعه فضای سبز و فرهنگی شهرداری تهران اضافه شود. این پادگان با موقعیت و مساحت استثنایی خود از پادگان‌های قدیمی ارتش در تهران که در طول سالیان تغییراتی در مدیریت و موارد استفاده از آن داده شده است. آخرین واحد مستقر در این پادگان پیش از پیروزی انقلاب، مرکز آموزش درجه‌داری گارد شاهنشاهی بود که قسمت کوچکی از ضلع شمال غربی و مجاور خیابان سلطنت آباد (پاسداران فعلی) در اختیار شرکت پیمانکاری آمریکایی به نام «خلیج» وابسته به مستشاری نظامی بود. بعد از پیروزی انقلاب و تغییر ساختار گارد شاهنشاهی که واحدهای آن در سازمان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نزاجا) قرار گرفت، این محل به پادگان استقرار تیپ سه، لشکر یک سابق اختصاص پیدا کرد که دوباره در دهه ۸۰ به مرکز آموزش درجه‌داری ۰۶ نزاجا و پادگان جوادالائمه (ع) تبدیل شد.  

آخرین تغییرات کاربردی این پادگان که دیگر جنبه نظامی نداشت، مربوط به ساخت و ساز برای کارکنان ارتش بود. در سال ۱۳۹۱ از سوی موسسه بیمه صبا و بانک حکمت ایرانیان (وابسته به ارتش) به صورت شرکت سهامی با شرایط ویژه و در قالب شرکت سرمایه‌گذاری اندیشه صبا (وابسته به موسسه بتاجا- صبا) به پرسنل شاغل و بازنشسته ارتش سهام فروخته شد؛ اما بعد از حدود ۶ سال این طرح منحل و سهام پرسنل نهایتا فروخته شد و به سرانجامی نرسید.

به نظر می‌رسد توافق کنونی ارتش و شهرداری تهران، سبب می‌شود تا بدعتی پسندیده در این زمینه شکل بگیرد، اینکه  زمین‌ها و یا املاک بلااستفاده سازمان‌های و ارگان‌های دولتی و نظامی در اقصی نقاط کشور به شهرداری‌ها و دیگر ارگان های دخیل در امر شهرسازی واگذار شود تا علاوه بر آبادانی بیشتر شهرها و ایجاد فضاهای فرهنگی و تفریحی بیشتر برای مردم، از هزینه کرد بی فایده برای مکان‌های بلااستفاده توسط نیروهای مربوطه جلوگیری شود.

امید است با در اختیار قراردادن بخش وسیعی از مساحت این پادگان به شهرداری تهران برای ایجاد فضای فرهنگی و تفریحی برای مردم شهر تهران، گام دیگری از خدمات خالصانه نیروهای مسلح بویژه ارتش جمهوری اسلامی برداشته شود.

۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =