۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 7835

هم سایه باشیم

وحیدرضا محمدی، شهردار منطقه ۱۵
هم سایه باشیم

رشد جمعیت در دهه های گذشته در کلان شهرهایی مثل تهران منجر به تغییراتی در زندگی مردم شده و آنان را از زندگی در خانه هایی با وسعت زیاد به زندگی در خانه های کوچکتر و زندگی آپارتمانی سوق داده است.

زندگی آپارتمانی در تهران از دهه ۴۰ شکل گرفت و با گذشت زمان، این شیوه زندگی به سرعت افزایش یافت و امروزه ۸۷ درصد خانواده های تهرانی در آپارتمان زندگی می کنند. تغییر در سبک زندگی می طلبد که شهروندان با قانون و فرهنگ آپارتمان نشینی که جزء جدایی ناپذیر هر زندگی آپارتمانی است، آشنا شده و خود را ملزم به مراعات حقوق همسایگان و مقررات مربوط به آپارتمان نشینی بدانند. ساکنان آپارتمانها موظفند در جهت رعایت حسن همجواری، به بعضی بایدها عمل کرده و از برخی نبایدها پرهیز کنند تا زندگی بهتر و آرامتری داشته باشند. چه بسا بی توجهی و نادیده گرفتن این موارد مشکلات اجتماعی و در نهایت معضلات روحی و روانی به همراه داشته باشد.

سکونت در آپارتمان، شرایط  و ضوابط خاصی دارد. به عبارتی، آپارتمان نشینی زندگی مسالمت آمیز در کنار همسایگان و ساکنان مجتمع با رعایت حقوق خصوصی و عمومی آنهاست و یا به عبارت بهتر، احترام به حقوق همسایگان است.

موضوع همسایگی همچنین از جمله موضوعاتی است که در فرهنگ ملی و مذهبی ما همواره مورد توجه بوده و توصیه های بسیاری در خصوص رعایت حال همسایگان شده است. با توجه به اینکه زندگی در کنار همسایه ها در طی یک زمان و در یک محل باعث ایجاد ارتباط نزدیک بین انسانها می شود، هر چه تلاش کنیم این ارتباط بر پایه احترام متقابل باشد، زندگی لذت بخش تر خواهد بود.

گذر نیم قرن از زندگی آپارتمان نشینی در تهران؛  پرداختن به مقوله همسایگی و مشارکت را برای ما مهم می کند. برای رشد یک محله؛ فعالیتهای یک فرد و یک خانواده کافی نبوده و نیاز به ارتباط با جامعه اطراف و مشارکت داریم.

به واقع ارتباط بین دلبستگی، همسایگی و مشارکت اجتماعی می تواند کیفیت زندگی را ارتقاء داده و یک محل امنی را برای ساکنانش مهیا کند. شهرداری تهران با توجه به گسترده شدن شیوه زندگی  آپارتمانی و  اهمیت این مساله در زندگی شهروندان تهرانی پویش "ارتقای فرهنگ آپارتمان  نشینی" را با شعار  "هم سایه هم" از دی ماه ۹۹ آغاز کرده تا بتواند با دنبال کردن محورهایی که در این راه پیش بینی شده در ارتقای این فرهنگ گام بردارد.

شهرداری منطقه ۱۵ نیز در تلاش است تا با همراهی شهروندان این منطقه، مدیریت شهری را  در هموار سازی این مسیر و تحقق اهداف ارتقای فرهنگ آپارتمان نشینی و ساخت تهرانی برای همه یاری کند.

۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 7835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =