برگزاری رویداد خشت طلایی تهران، نشانی از زنده بودن شهر است

شهر: معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران معتقد است رویدادهایی نظیر خشت طلایی تهران، تغییر رویکرد و حرکت به سمت انسان محوری شهر تهران را به دنیا نشان می‌دهد.

صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری در گفتگو با شهر، تهران درباره برگزاری خشت طلایی تهران و رویدادهای بین المللی مشابه آن و همچنین تاثیرش بر شهر، توضیح داد: یکی از مسائل مهمی که نشان دهنده زنده بودن شهر است و می تواند نمایانگر رویکرد ما در سطح بین المللی باشد، برگزاری همین رویدادهاست. یعنی مردم دنیا، ایران و تهران می توانند از طریق این رویدادها از کارهایی که توسط کاگزاران‌شان در شهرداری ها برای آن ها انجام می شود، مطلع شوند. اگر تعریف ما از شهر در دوره جدید یک شهر انسان محور است و می خواهیم از خودرو محوری فاصله بگیریم و به حمل و نقل عمومی و انسان بیشتر بپردازیم؛ این رویدادها هستند که می توانند تغییر رویکرد ما را در شهر و حتی در دنیا نشان بدهند.  اگر چنین رویدادهایی نباشند جای خالی‌شان احساس می شود و در نبود آن ها نمی‌توان شهر را به درستی اداره کرد. این ها ملزومات اداره یک شهر در جهان جدید هستند.

او در پاسخ به این پرسش که طی دو سال گذشته چه پروژه‌های انسان محوری در شهر اجرا شده، گفت: تقریبًا تمام پروژه های جدیدی که شهرداری تهران در سال های اخیر آغاز کرده شامل دو نوع پروژه هستند. پروژه هایی که نیمه کاره بودند و بیشتر آن‌ها رو به اتمام هستند و اندک پروژه هایی در حوزه معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران هستند که هنوز در دست کار  قرار دارند. رویکرد جدید ما پروژه های انسان محور است که در سه دسته پروژه خلاصه می شوند. نخست برای شهر تهران یک مسیر پیاده روی ۱۴۰۰ کیلومتری طراحی کرده ایم که این مسیر ۴ لایه مختلف دارد؛ لایه مناسب سازی و دسترس پذیری برای افراد دارای معلولیت، لایه پیاده روی، لایه دوچرخه سواری در کنار این مسیرها و لایه مراکزی که این مسیر ها را به هم متصل می کنند. البته خود پیاده رو هم معنی مهمی است. در شهر تهران حدودا به ۱۲ هزار کیلومتر پیاده رو احتیاج داریم تا بتوان گفت تهران شهری است که پیاده روی در آن با سهولت انجام می شود.

صبوری دیلمی در ادامه بیان کرد: برای سال ۱۳۹۹، شهرداری ۵۰۰ کیلومتر از این ۱۴۰۰ کیلومتر را در برنامه قرار داده  و تاکنون بیش از ۲۷۰ کیلومتر آن انجام شده است. یکی از پروژه های بسیار مهمی که در شهر تهران در حال اجرا است، ارتباط محلاتی نام دارد که در گذشته این ارتباط توسط بزرگراه ها قطع شدند. برای مثال محله سبلان که با ساخت بزرگراه امام علی (ع) بریده شده، مشکلاتی را برای دو محله ای که در دو طرف بزرگراه امام علی (ع) قرار دارند ایجاد کرده که برای حل و فصل این مشکلات در حال ساخت پلی به طول ۸۰۰ متر در منطقه ۸ شهر تهران روی بزرگراه امام علی (ع) هستیم که از این طریق ارتباط را مجددا برقرار می کنیم. عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده و این پل دیگر محل تردد ماشین نیست بلکه پیاده راهی است برای اتصال دو محله که محل تفریحی، فضای سبز، ورزشی و خدمات محسوب می شود. یا برای مثال باغ راه نیایش روی بزگراه نیایش که حدفاصل خیابان سعادت آباد تا خیابان فرهنگ است در دست ساخت است. مجددا این پروژه انفصال به وجود آمده در محلات و برشی که این اتوبان در این محله ایجاد نموده را حذف می کند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره پروژه شارباغ نیز، گفت: پروژه بسیار بزرگی در شهرداری تهران با یک مسابقه بین المللی طراحی شد. این پروژه به طول ۹ کیلومتر و به عرض ۳۴ متر که ابعاد بسیار بزرگی است و این پروژه روی راه آهن تهران تبریز آغاز به کار کرده که آن را به یک مسیر فرهنگی، ورزشی، گردشگری و تفریحی تبدیل می کند که تمامی ملزومات آن در خودش تعبیه شده است؛ برای مثال گالری های متعدد، آمفی تئاتر روباز، کافه کتاب و الی آخر. حال این ۹ کیلومتر طول که اگر در دو طرف رفت و برگشت حساب کنیم ۱۸ کیلومتر است. پدیده بزرگی است که در جنوب شهر تهران، در کنار مناطق ۱۷ و  ۱۸ بسیار به آن خواهیم پرداخت. این پروژه، خط راه آهنی که سال ها مخل آرامش مردم بود را از بین برده و تبدیل به یک فضای باز تفریحی سبز می کند؛ این شار باغ شاید پروژه ایست که در سطوح بین المللی قابل طرح باشد و فکر می کنم که باید به این پروژه در ماه ها و سال های آتی مفصل بپردازیم.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 7913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =