کاهش اختیارات شهردار در قانون جدید بحران سلیقه ای است

شهر: زهرا نژاد بهرام با تاکید بر لزوم اصلاح قانون مدیریت بحران گفت: بر اساس قانون جدید شهرداری باید از ظرفیت خود هنگام بحران استفاده کند بدون این‌که هیچ اختیاری در مورد زیرساخت‌ها ظرفیت‌های خود داشته باشد.

به گزارش شهر، زهرا نژادبهرام عضو هیات‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد به اینکه قانون جدید مدیریت بحران نقش شهرداری تهران را در مدیریت بحران پایتخت به‌طور کامل حذف کرده است، عنوان کرد: چگونه ممکن است تمام زیرساخت‌های بحران و مدیریت آن در درون یک دستگاه ایجادشده باشد اما هیچ نقش و اختیاری در مدیریت بحران نداشته باشد و مدیریت آن در دست مجموعه دیگری باشد. این در حالی است که هیچ دستگاهی به‌اندازه شهرداری بر نقاط ضعف و قوت محله‌ها و خیابان‌های شهر برای مدیریت بحران و کمک‌رسانی مسلط نیست.

 او افزود: بر اساس آنچه در قانون جدید مدیریت بحران حکم شده از ظرفیت و امکانات شهرداری تهران برای مدیریت بحران استفاده می‌شود بدون اینکه شهرداری هیچ اختیار و اراده‌ای در این حوزه داشته باشد.

نژادبهرام با اشاره به این‌که اختیار شهردار تهران در این قانون برای مدیریت بحران دچار یک سیستم سلیقه‌ای شده است، اظهار کرد: ممکن است در دوره‌های آتی وزیر کشور نخواهد اختیارات خود در حوزه مدیریت بحران پایتخت را به شهردار تفویض کند درنتیجه به‌صورت امری همان‌طور که به دستگاه‌هایی همانند آب، برق و گاز حکم می‌کند که چنین اقداماتی را انجام دهید به شهرداری تهران نیز دستورات خود را ارائه می‌دهد بدون اینکه دانش فنی لازم را در این حیطه داشته باشد.

عضو هیات‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه این اقدام قانون‌گذار بسیار تعجب‌برانگیز است، تأکید کرد:  انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی در دوره جدید نسبت به اصلاح قانون اقدام کند.

نژاد بهرام در پایان با اشاره به اینکه زلزله، فرونشست و سیلاب 3 حادثه جدی است که همواره در کمین پایتخت قرار دارد، گفت: درحالی‌که تمام دستگاه‌ها در ابتدای شیوع ویروس کرونا برای برنامه‌ریزی و کنترل امور سردرگم بودند شهرداری تهران باهمت سازمان پیشگیری و مدیریت شهر تهران اقدامات منحصربه‌فرد و قابل‌تقدیری را انجام داد این عمل مدیون تخصص و ظرفیت‌های که طی سال‌های گذشته در شهرداری تهران ایجادشده است. لذا بهتر است قانون‌گذار با در نظر گرفتن این ظرفیت نسبت به اصلاح قانون اقدام کند.

خبرنگار: علی سی پی

۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 7934

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =