۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 8015

گلایه مدیرعامل شرکت ساماندهی از تغییرات لایحه ساپ در شورا

شهرداری پیاده رو فروشی نمی کند

در لایحه شهرداری ۸ رسته صنفی اجازه استفاده از پیاده روهای شهر را خواهند داشت
شهرداری پیاده رو فروشی نمی کند

شهر: مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: نگاه شهرداری به طرح ساماندهی پیاده راه ها درآمدی نیست اما قرار هم نیست که از مساله درآمد برای شهر بگذرد. آنچه شورای شهر در صحن مطرح کرد هیچ ارتباطی به لایحه شهرداری نداشت، بهتر است شورای شهر در کمیسیون ها لایحه کارشناسی و طراحی شده را بررسی کند. ما نیز آمادگی دفاع و پاسخگویی داریم.

سید علی مفاخریان، مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره  موضوع مشاغل طرح ساپ که از موضوع مشاغل سیار و بی کانون جداست، گفت: برخی از اعضای شورای شهر تهران این بخش را مرتبط  با مشاغل سیار و بی کانون می دانند.  در حالی که این طور نیست و در این طرح در مورد فضای مازاد پیاده روهای برخی از اصناف اجازه بررسی مشاور دادیم.

او توضیح داد: بر این اساس در بخش هایی که پیاده رو اضافه شده است در برنامه ریزی های انجام شده  در مورد برخی مشاغل صنفی مانند اغذیه فروش ها که می خواهند کار احیای مقابل فضای مغازه خود را برای فضای شهری انجام دهند کمک می کنیم که این اقدام در چارچوب مشخصی انجام دهد. در حقیقت به آنها این اجازه داده می شود که در چارچوب تعیین شده از این فضا استفاده کنند.

مفاخریان گفت: عده ای خبر را به شکلی منتشر کردند که شهرداری به دنبال پیاده رو فروشی است. در حالی که این موضوع اصلا پیاده رو فروشی نیست و همین حالا نیز مشاهده می کنید که در خیابان ولیعصر از میدان تجریش  به پایین بسیاری از مغازه ها پیاده رو را بدون هیچ نظم و قانونی اشغال کرده اند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل گفت: اتفاقا به دلیل آنکه  قانونی در این بخش وجود ندارد، شهرداری و شورا باید از این طرح استقبال کنند. در طرح  شرکت ساماندهی مشاغل اولویت حقوق عامه مردم است. اما اگر فضای مازاد وجود داشت می توان بر اساس چارچوبی که تعیین شده است از این فضا استفاده کرد. حصار، ضوابط، روشنایی و ... در این طرح مشخص شده است.

او ادامه داد: ظاهرا در این باره لایحه ای در سال ۹۸ به شورای شهر رفته است که از دستور کار خارج شده و مجددا این لایحه با اصلاحاتی که اصلا مربوط به لایحه شهرداری نیست به شورا بازگشته است. البته در حال حاضر  قرار شد لایحه به کمیسیون بازگردد و این اتفاق خوبی است که «چکش کاری» می شود. اما به هر حال پیشنهاد دهنده آن لایحه ما نبوده ایم و خوشبختانه از دستور کار خارج شد.

مفاخریان گفت: کاری که در مورد پیاده روها انجام شده قانونمند کردن استفاده از فضایی است که در حال حاضر نیز از آن استفاده می شود. شورا در مورد سه، چهار صفحه لایحه اولیه ای که نوشته شده بود به حقوق عامه مردم، نقش مردم، حوزه کسب و کار و درآمد و موضوعات دیگر ایراد گرفت. به همین دلیل این لایحه را برای بررسی به مشاور خیابان کامل ترافیکی ارجاع دادیم که خروجی تازه ای از این تحقیق به دست آمد. البته مشاور هم به همان لایحه گذشته با تدوین ضوابط جدید صحه گذاری کرد. بر این اساس، عرض موثر خیابان و پیاده راه تعریف شد و شاخص های موثر آن استخراج شد و بر اساس یک چارچوب عملیاتی که می توانست شامل مجموعه فضای عرض موثر به علاوه فضای چیدمانی شود تدوین شد و این لایحه در اختیار شورای شهر قرار گرفت.

او ادامه داد: متأسفانه این لایحه اصلا در صحن مطرح نشده است. خوشحالیم که به مجموعه کمیسیون ها رفته و می توانیم همین طرح را در کمیسیون ها مطرح کنیم و نقطه نظرات دوستان هم در این حوزه گرفته شود و در صحن مطرح و رأی گیری کنند.

مفاخریان بیان کرد: آنچه در صحن مطرح شد و نقطه نظرات اعضای شورا هم در مورد آن بیان شد اصلا چیزی نبود که ما مطرح کرده ایم. طرح ما بخش مطالعاتی، پیوست اجتماعی و اقتصادی دارد و حدود ۸ رسته صنفی اجازه می گیرند که از پیاده روها استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل افزود: تفسیر برخی عزیزان مشاور در گروه های قانون گذاری این است که حالا که به ۸ رسته مانند آب میوه فروشی و اغذیه فروشی ها این مجوز را می دهیم چرا به یک نانوایی، کتابفروشی و صنایع دستی نمی دهیم. این موضوعات قابل تفسیر است. اما مثلا یک نانوایی نیازی ندارد که در پیاده رو نان بفروشد، شکل شهری مناسبی هم ندارد. در تمام دنیا این روند آزمایش شده است و در حال استفاده هستند. اینکه چرا چند سال دیرتر از تمام دنیا این کار را عملی می کنیم جای سوال دارد. جای سوال بیشتر هم این است که زمانی که یک لایحه به شورای شهر می رود به جای توجه به نکات مثبت به جنبه های اجتماعی یا آثاری که از نگاه دیگران ممکن است مورد سوال باشد بدون جنبه کارشناسی توجه می کنند.

او ادامه داد: اگر شورا می خواهد لایحه شهرداری را با اصلاح خودش به صحن ببرد باید آن را در قالب طرح مطرح کند. در صورت تصویب هم شهرداری موظف به اجرا خواهد بود. اما اگر قرار است شهرداری در مورد لایحه ای که تنظیم می کند دفاع داشته باشد، باید لایحه خودمان باشد. تا کنون در هیچ کدام از کمیسیون ها نظر ما را نخواسته اند. قرار نیست در موضوعی موافقان و مخالفان نظر خود را بدهند و نظر کارشناسی را نشنوند.

مفاخریان گفت: در حال حاضر آمادگی داریم پاسخ کارشناسی لایحه خودمان را در اختیارشان بگذاریم و اگر نقطه نظری داشتند در این مورد دفاع کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا قرار است مبلغی از صنوف دریافت شود ، گفت: به هر شکل زمانی که سطح تجاری را در یک واحد صنفی افزایش می دهید باید حقوق شهر را در نظر بگیرید. بخشی از این امر هم درآمدهای حاصل از آن است. این درآمدها آنقدر کلان نیست که بگوییم شهر را می فروشیم. در حال حاضر صنوف از پیاده روها استفاده می کنند و این اقدام بدون ضابطه است و مبلغی هم پرداخت نمی کنند. باید تعریفی از این بهره برداری از خیابان وجود داشته باشد. ممکن است کسی اصلا نیازی به استفاده از پیاده رو نداشته باشد اما قرار هم نیست که این فضا رایگان دراختیار صنوف گذاشته شود. باید نسبت به استفاده از فضای شهر هزینه پرداخت کنند و آن هزینه مجددا برای شهر استفاده شود. این طور نیست که موضوع فقط درآمد باشد اما قرار هم نیست از مساله درآمد بگذریم. نگاه به این مساله درآمدی نیست بلکه ساماندهی است.

خبرنگار : سمیرا امیرچخماقی

۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 8015

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =