روحانیون به توزیع عادلانه ثروت در شهر کمک کنند

شهر: شهردار تهران با بیان اینکه در حل مشکلات مردم همیشه روحانیت پرچمدار بوده ابراز امیدواری کرد که انشاالله در چهل سال دوم بعد از انقلاب الگویی موفق و بی بدیل به جهان ارائه کنیم که بتواند همه مسائل مردم را حل کند.

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی شهردار تهران چهارشنبه ۸ بهمن در دیدار با علما و ائمه جماعات مساجد شاخص در آستانه دهه مبارک فجر گفت: در آستانه عبور از چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم که ظرفیت های فراوانی را در جوامع اسلامی فعال کرد و نشان داد نگاه مطرح شده در انقلاب اسلامی می تواند یک الگوی قابل تعمیم به جهان باشد به همین دلیل هم هست که دشمنی های بی حد و حصر در مقابل آن وجود دارد و بدل های آن را هم به شکل های مختلف مطرح می کنند تا اصل قضیه را هدف قرار دهند.
او افزود: من در نگاه تخصصی خودم وقتی به جوامع بین المللی نگاه می کنم می بینم یکی از توصیه هایی که در همه جوامع برای حل مشکلات شهری مطرح می کنند کنترل فقر است. و میدانید که پیامبر و امامان ما در صدر اسلام چقدر به مقابله با فقر تاکید کرده اند. اگر مردم در تبعیض و فقر باشند شرایط سخت می شود. البته روحانیت و مساجد همواره در همراهی با مردم و غمخواری آنها نقش اساسی داشتند و شاید در دوران سخت دفاع مقدس نقش ایشان بود که باعث شد از شرایط سخت عبور کنیم.  در آن زمان مطمئنا وضعیت مردم خیلی از الان بهتر نبود ولی کمک روحانیت و مراکز مذهبی در حفظ آرامش شهر  نقش مهمی داشت.
شهردار تهران گفت: حضرت امیر در نامه به مالک اشتر توصیه می کند برای ثروتمند شدن مردم اقدام کند و ما باید در گام دوم انقلاب کاری کنیم که این مشکل حل شود. الگوی ما قطعا کره شمالی نیست و باید کاری کنیم که ثروت عادلانه در میان مردم توزیع شود و شرایط زندگی شرافتمندانه را برای مردم فراهم کنیم.

او اضافه کرد: اگر به فکر مردم پابرهنه نباشیم ضربه خواهیم خورد . در حل مشکلات مردم مثل همیشه روحانیت پرچمدار خواهد بود. انشاالله در چهل سال دوم بعد از انقلاب الگویی موفق و بی بدیل به جهان ارائه می کنیم که همه مسائل مردم را بتواند حل کند.

ارتباط با اجزاء محل لازمه فعالیت اجتماعی است

در این مراسم محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران گفت: شهرداری موثرترین نهاد اجتماعی شهر است و پا به پای مساجد، در همه ۳۵۲ محله فعال بوده است. در سال های گذشته فضای کالبدی شهر به خوبی درست نشده بود و فضاهای کالبدی با محوریت مساجد شکل نگرفته است حتی گاهی هم در رقابت با مساجد بوده است.

او ادامه داد: در این دو سال اخیر دو کار انجام دادیم، یکی همراهی نظام مند با بسیج و مساجد . در این راستا با برگزاری مراسم های مذهبی ن تلاش کردیم مسجد را فضایی برای توزیع فعالیت ها کنیم. امیدوارم همین فضا را در دهه فجر و اعیاد پیش رو و رویداد ۱۴۰۰ فراهم کنیم.

معاون شهردار تهران با بیان این که اگر قرار باشد آسیب های اجتماعی در سطح شهر تهران کم شود حضور و پیگیری مساجد خیلی مهم است و می تواند ماوای حل مشکلات باشد.  گفت: آنچه شهرداری مد نظر دارد و درتبلیغات شهری تلاش کردیم مذهبی تر و اصیل تر عمل کنیم. شهردار اصرار دارد فعالیت های شهرداری اجتماع محور باشند و این وقتی است که ارتباط با عناصر و اجزای محله برقرار باشد.

او با اشاره به وضعیت کرونا در کشور در پایان گفت: امیدوارم فضا طوری تغییر کند که در آستانه اعیاد پیش رو و رویداد ۱۴۰۰ بتوانیم برنامه ها را پیش ببریم.

خاموشی: چراغ مساجد در دهه فجر روشن تر شود


در این مراسم، همچنین سیدمهدی خاموشی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، هم با بیان این که به سهم خود از فعالیت های دینی شهرداری تهران تشکر می کنم که دهه فجر را جدی تر از گذشته در دستور کار قرار دارده است ، گفت: با توجه به این که دهه فجر امسال راهپیمایی ندارد و مساجد هم تازه به کار شروع کرده اند مراسم دهه فجر شرایط ویژه ای دارد .در شرایطی هستیم که در مقابله با غرب به سرفصل های جدیدی می رسیم و حرف های زیادی زده می شود. محور و شاقول ما رهبری هستند و فعالیت های ایشان باید توسط ما تبیین شود.
خاموشی با تاکید بر این که چراغ مسجد باید روشن باشد و به خصوص در دهه فجر امسال که راهپیمایی داریم این ضرورت بیشتر است، ادامه داد: نظر من این است که این دهه را باید به نام حاج قاسم و انقلاب اسلامی بگذاریم چون این یک سرمایه بسیار عظیم در جهان تشیع و اسلام و جبهه مقاومت است.

خاموشی گفت: با شهادت حاج قاسم سلیمانی جریان سازش کنار می رود و ما باید پر قدرت تر جلوی دشمن بایستیم و باید به مردم وعده دهیم که قوی تر از گذشته عمل می کنیم. باید در مساجد از قدرت نظامی و منطقه ای مان بیشتر صحبت کنیم. موشک های اخیر که آزموده شده است خیلی مهم است و نظام سلطه نمی تواند با آن مقابله کند . باید برای مردم تبیین کنیم که این دستاوردها را در ایران با رهبری آقا به دست آوردیم. باید این حرف ها را به مردم بزنیم و البته مردم انتقادهایی هم دارند که آن را باید بشنویم و لازم نیست فوری جواب دهید.

او در پایان هم گفت: انتخابات را پیش رو داریم و با توجه به این که چهار دهه از انقلاب گذشته است نسل سوم به میدان می آید و باید انتقال درست قدرت صورت بگیرد.

در ادامه این مراسم محمد حسن ابوترابی، امام جمعه موقت تهران با تاکید بر این که پیشنهاد می دهم این دوستان یک جلسه مفصل چند ساعته با شهردار تهران داشته باشند، گفت: اگر این ارتباط باشد هم در ارتقای سطح مدیریت شهری تاثیر دارد و هم در  انعکاس تصمیماتی که شهرداری گرفته است تاثیر می گذارد. این بزرگواران میتوانند فعالیت ها و اقدامات شهرداری را برای مردم بگویند.

او خطاب به علما گفت: آنچه این انقلاب را تا امروز حفظ کرده است روحانیت ،علما و وعاظ است همان طور این در عراق و یمن و لبنان این تکیه گاه است. روحانیت عقبه قدرتمند انقلاب هستند و با این عقبه انقلاب جلو می رود و پایگاه قوی و مستحکمی خواهد داشت.
او با بیان این که با این همه مشکلات جامعه ما آرام است و این برای سرویس های اطلاعاتی بیگانه یک سوال شده است، افزود: من هر جا باشم از مظلومیت جمهوری اسلامی صحبت می کنم. در شاخص های کلان اقتصادی شرایط ما خوب نیست . اما باید بدانیم که قدرت سیاسی اول منطقه و موثر در معادلات جهانی هستیم و قدرت دفاعی مطرح در جهان هستیم. قدرت علمی داریم و در همه حوزه ها نیروهای انسانی لازم را داریم. در همه حوزه های مورد نیاز این انقلاب نیروهای قدرتمند تربیت کرده است که عامل پیشرفت است. در زیرساخت های اقتصادی از همه کشورهای منطقه اول هستیم اما به دلایل مختلفی از این سرمایه ها برای حل مشکلات خوب استفاده نکردیم.

ابوترابی به اقدامات شهرداری در اداره شهر اشاره کرد و گفت: با بارانی که اخیرا در تهران آمد در خیابان ها ندیدیم که آب جمع شود این به خاطر کارهایی بود که در شهرداری انجام شده است. معتقدم اقدامات بزرگ در انقلاب زیر سایه دو رهبر انقلاب است و لذا خیلی ثروت و امکانات داریم و امیدوارم عقلایی سر کار بیایند و با کنار گذاشتن دعواها به فکر حل مشکلات باشند. خواهش من از روحانیت معظم این است که به دعواهای سیاسی دامن نزنند، این دعواها هیچ فایده ای ندارد.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.


خبرنگار: اکبر بیاتی

۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
کد خبر: 8188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =