توجه یک درصدی شهروندان به بحران ها فاجعه است

شهر: جشنواره شهر آماده با هدف گفتمان سازی و ایجاد حافظه تاریخی در بحران ها برگزار شده است و عکس ها و فیلم های ارسالی این دو هدف را به خوبی نشان داده اند.

به گزارش خبرنگار شهر، رضا کرمی محمدی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در آیین اختتامیه جشنواره شهر آماده گفت: با توجه به شرایطی که کشور دارد متاسفانه بحران مساله اصلی ما نیست. با توجه به این که تمام جوامع در حال توسعه، به دلیل افزایش جمعیت و ریسک های جدید برای خود تولید می کنند مقدار ریسک های متنوع در تمام دنیا رو به افزایش است. اما رویکرد اصلی در مواجهه با بحران، آوردن آن به درون جامعه است.

او گفت: ما دو مساله جدی داریم که هدف ما از این جشنواره است یکی این که حافظه تاریخی ما در بحران ها از دست می رود و سریع یادمان می رود و تمام که می شود دیگر هیچ اقدامی نمی کنیم. ما نیاز به حافظه داریم و این حافظه سازی یکی از اقدامات اساسی است که در خصوص بحران ها باید انجام دهیم.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران ادامه داد: پس یکی از اهداف حافظه سازی است و بعد این ما باید گفتمان در کشور درست کنیم امروز می بینیم که کرونا گفتمان جامعه است و همه درباره آن صحبت می کنند. ما باید گفتمان را در زمینه زلزله و سیل هم داشته باشیم . زلزله می تواند در تهران به فاجعه منجر شود اما هنوز گفتمان ما نیست و تنها یک درصد از جمعیت تهران توجه به بحران دارند و این فاجعه است و کسی می تواند این گفتمان را درست کند که دستی در هنر و رسانه داشته باشد. ما این گفتمان سازی را باید به داخل هنرمندان ببریم و هنرمندان ما برایشان داغدغه شود و مساله را طرح کنند.

او درباره آثار جشنواره شهر آماده گفت: آثار ارائه شده برای من بسیار جالب بود.اساتیدی که داوری را انجام دادند می گفتند که در آثار ارائه شده به بحران توجه شده است.  انشاءالله با کمک همه ظرفیت ها بتوانیم این گفتمان را وسیع تر و گسترده تر کنیم.

کرمی درباره عکس های ارائه شده به جشنواره اضافه کرد: عکس ها برای ما شگفت انگیز و جالب بود و نکته ای که در این عکس ها به آن اشاره شده است این است که مفاهیم مورد نظر ما را منتقل کرده است و فکر ایده آل ما را نمایش داد. مثلا خیلی زیبا امید را نشان می دهد و ما باید این عکسها را به سطح مسئولین ببریم و اگر مسئولین با این صحنه ها مواجه شوند کشور ما خیلی بهتر می تواند جدا شود و مساله را جدی تر و بهتر ارائه دهد.

او در پایان گفت: دوربین و ابزارها می توانند یک فرهنگ بسازد و در زوایای مختلفی که در بحران های مختلف مواجه شوند دو نکته ای که گفتم را نشان دهند. یعنی یکی حافظه سازی برای ملت و دیگری گفتمانی ایجاد شود .

خبرنگار: اکبر بیاتی

۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
کد خبر: 8231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =