رهبر شهید انقلاب اسلامی ایران، حضرت آیت الله امام خامنهای(رضوان الله تعالی علیه) همواره نسبت به مسئله آسیبهای اجتماعی حساسیت ویژهای داشتند و بارها تأکید کردند که مردم عائله ما هستند و آسیب های اجتماعی، بنیان خانواده و جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد و این خطرناک ترین مساله کشور است و لکن تاثیر بسیاری بر مسائلی دارد که کمر کشور را خم می کند.
با آغاز دوره ششم مدیریت شهری تهران و در جهت اجرایی کردن منویات رهبر معظم انقلاب، سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران با حمایت، هدایت و راهبری شهردار تهران، رویکردی فعال، میدانی و مسئلهمحور را در دستور کار خود قرار داد و تلاش کرد گامهای مؤثری برای ساماندهی آسیبهای اجتماعی در پایتخت بردارد.
یکی از مهمترین اقدامات این دوره، تشکیل قرارگاه اجتماعی شهر تهران با ریاست علیرضا زاکانی و حضور دستگاهها و نهادهای مسئول بود. این قرارگاه با هدف ایجاد هماهنگی، همافزایی و انسجام میان مجموعههای مختلف فعال در حوزه آسیبهای اجتماعی شکل گرفت تا از پراکندگی اقدامات جلوگیری شده و ظرفیتهای موجود در مسیر حل مسائل اجتماعی بهصورت هدفمند به کار گرفته شود.
در حوزه ساماندهی معتادان متجاهر اقدامات کمسابقهای برنامه ریزی و اجرایی شد. راهاندازی ۱۰ مرکز یاورشهر با ظرفیت پذیرش و نگهداری حدود ۸ هزار نفر از معتادان متجاهر، یکی از مهمترین زیرساختهای ایجادشده در سالهای اخیر به شمار میرود. این مراکز علاوه بر اسکان و نگهداری، خدمات درمانی، روانشناختی، آموزشی و توانمندسازی را نیز به مددجویان ارائه میدهند تا زمینه بازگشت آنان به زندگی سالم و اجتماعی فراهم شود.
همزمان با این اقدامات، برای حمایت از افراد بیخانمان و کارتنخواب، ۱۷ مددسرا در مناطق مختلف تهران راهاندازی شد. این مراکز در تمام فصول سال، بهویژه در روزهای سرد، مأمن امنی برای افرادی هستند که به دلایل مختلف از داشتن سرپناه محروم شدهاند و نیازمند حمایت فوری و انسانی هستند.
از سوی دیگر، توجه به کرامت انسانی همراهان بیماران نیز در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت. در این راستا، ۱۱ همراهسرا با مشارکت خیرین در مجاورت بیمارستانهای پرتردد تهران راهاندازی شد تا خانوادهها و همراهان بیمارانی که از شهرهای مختلف به تهران مراجعه میکنند، بتوانند در فضایی مناسب و به صورت رایگان اسکان یابند و بخشی از دغدغههای آنان کاهش پیدا کند.
حمایت از کودکان کار و خیابان نیز یکی از اولویتهای جدی سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی بوده است. مراکز پویاشهر با هدف آموزش، توانمندسازی و حمایت از این کودکان ایجاد شده و تاکنون بیش از دو هزار کودک کار و خیابان تحت پوشش خدمات آموزشی، فرهنگی، مهارتی و حمایتی این مراکز قرار گرفتهاند تا فرصت بازگشت به مسیر رشد و پیشرفت برای آنان فراهم شود.
ساماندهی متکدیان و پاکسازی کلونیهای آسیبزا از حضور معتادان متجاهر و افراد کارتنخواب در نقاط مختلف پایتخت نیز از دیگر اقدامات مهم این دوره بوده است. این اقدامات نه تنها به ارتقای امنیت و آرامش شهروندان کمک کرده، بلکه امکان ارائه خدمات حمایتی و درمانی به افراد آسیبدیده را نیز فراهم آورده است.
با این حال، تجربه نشان داده است که حل پایدار آسیبهای اجتماعی صرفاً با جمعآوری و نگهداری افراد امکانپذیر نیست و باید مسیر توانمندسازی و بازگشت آنان به زندگی مستقل نیز هموار شود. بر همین اساس، برنامههای متنوع کارآفرینی و اشتغالزایی برای افراد آسیبدیده اجتماعی طراحی و اجرا شده است. راهاندازی مراکز جامعهپذیری و صیانت از بهبودیافتگان، ایجاد فرصتهای شغلی و حمایت از اشتغال آنان از جمله اقداماتی است که به منظور جلوگیری از بازگشت افراد به چرخه آسیب انجام شده است.
در کنار این برنامهها، سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی تلاش کرده است با جلب مشارکتهای مردمی و بهرهگیری از ظرفیت نهادها، شرکتها و مجموعههای مختلف در حوزه مسئولیت اجتماعی، دامنه خدمات حمایتی را گسترش دهد. برگزاری نمایشگاههای عرضه محصولات زنان سرپرست خانوار، اهدای جهیزیه به خانوادههای نیازمند و فراهم آوردن زمینه ازدواج زوج های جوان کم برخوردار، حمایت از اقشار آسیبپذیر و جذب کمکهای مردمی تنها بخشی از این اقدامات است که با مشارکت خیرین و مسئولیتپذیری اجتماعی بخشهای مختلف جامعه به ثمر نشسته است.
امروز بیش از هر زمان دیگری روشن است که مقابله با آسیبهای اجتماعی نیازمند همکاری و همدلی همه دستگاهها، نهادها و آحاد جامعه است.
شهرداری تهران نیز در این مسیر خود را متعهد میداند که با تکیه بر رویکرد انسانی، علمی و مشارکتمحور، خدمترسانی به اقشار آسیبدیده را ادامه دهد و برای ساختن شهری با نشاطتر، ایمنتر و برخوردار از عدالت اجتماعی، از هیچ تلاشی فروگذار نکند.
انتهای پیام/
نظر شما