مذاکره برای تأمین ۳۰۰۰ اتوبوس جدید

شهر: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا تا پایان سال ۱۳۹۹ از محل ظرفیت های موجود، تعداد ۵ هزار دستگاه انواع اتوبوس برای کل کشور تأمین شود که نیمی از این رقم به شهر تهران تخصیص خواهد یافت.

به گزارش شهر، ۶ سال دیگر تمامی اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران به سن فرسودگی خواهند رسید. ناوگانی که از سال ۱۳۸۹ تاکنون، یک دستگاه اتوبوس از سمت دولت تحویل نگرفته است. یعنی ۱۰ سال می‌شود که دولت هیچ نگاه و توجهی به بهبود کیفیت وضعیت ناوگان اتوبوسرانی برای پایتختی با جمعیت ۱۳ میلیون نفر، نداشته است. درحال حاضر شهر تهران برخوردار از ۵ هزار و ۷۸۶ دستگاه اتوبوس است که از این تعداد ۳ هزار و ۵۸۵ برابر با ۶۲ درصد به سن فرسودگی رسیده‌اند. طبق گفته محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ۶ سال دیگر، ۶۲ درصد فرسودگی ناوگان به ۱۰۰ درصد کامل می‌رسد. اگر چشم روی هم بگذاریم با ناوگانی فرسوده در شهر مواجه خواهیم شد که تا آن زمان جمعیت شهر تهران بیش از ۲۰ میلیون نفر می‌شود.         

مدیریت شهری با وجود تمامی موانع بر سر راه خود نظیر مشکلات مالی، کاهش درآمدها و همچنین افزایش هزینه‌های جاری، امسال قرارداد خرید ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس را با شرکت ایران خودرو دیزل به امضاء رساند.

اقدامات نوسازی و باسازی صورت گرفته

از ابتدای امسال تاکنون (بهمن ماه) ۳۷ دستگاه اتوبوس دوکابین سامانه‌های تندرو و یک‌صد دستگاه اتوبوس تک کابین بخش خصوصی، بازسازی شده است. باید به این نکته توجه داشت، زمانی‌که قیمت ارز روند صعودی در پیش گرفته و درآمدها کاهش یافته، می‌توان با یک بازسازی اساسی یا جزیی که هزینه کمتری نسبت به خرید دارد، اتوبوس‌ها را به چرخه بهره برداری، برگرداند.

در حوزه نوسازی نیز از ابتدای امسال تاکنون ۱۳۰ دستگاه مینی بوس دیزلی تأمین شده که در این میان نوسازی خطوط با مد حمل و نقلی مینی بوس اتفاق افتاده است. همچنین ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی جدید ایران خودرو و نوسازی خطوط اتوبوسی و ۲۰ دستگاه اتوبوس گاز سوز جدید دیگر امسال تأمین شده که به تدریج درحال اضافه شدن به ناوگان است.

برنامه نوسازی و بازسازی تا پایان امسال

مقرر شده تا بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا تا پایان سال ۱۳۹۹ از محل ظرفیت های موجود، تعداد ۵ هزار دستگاه انواع اتوبوس برای کل کشور تهیه و تأمین شود که رقمی حدود ۵۰  درصد آن به شهر تهران اختصاص داشته است و با شرکت‌های خودرو ساز و سرمایه گذار در این‌باره مذاکره و اقدامات اولیه در راستای تأمین تا سقف ۳ هزار دستگاه در شرف انجام است.

همچنین با توجه به موجود بودن بیش از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین فرسوده، برابر مذاکرات صورت گرفته با شرکت‌ها و خدمات پس از فروش خودرو سازی‌ها برابر دستور العمل ایدرو (دستورالعمل شناسایی و انتخاب سرمایه گذار)، تشریفات لازم جهت شناسائی پیمانکار برای انجام بازسازی و بکارگیری مجدد در خطوط در حال اقدام و اجرا است.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 8335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =