آغاز نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده از اسفند

شهر: طبق گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در قالب ارائه تسهیلات ۹۰ میلیون تومانی به هر راننده تاکسی، در دستور کار پایتخت قرار گرفته است.

به گزارش شهر، سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ابتدای مراسم آیین بهره برداری از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ایران، بیان کرد: خوشحالم که در پایان چهل‌ودومین سال پیروزی انقلاب اسلامی و ورود به چهل‌وسومین سال، دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران را رصد می کنیم. در ۱۰ سال گذشته به ویژه شرایط سخت کرونایی امسال، برخلاف همه تلاش‌ها و پیگیری‌ها، اقدامات جدی و اساسی در حوزه حل و نقل عمومی صورت نگرفته است که به اعتقاد مدیریت شهری می‌توانست بهتر از این باشد.

او ضمن اشاره به قرارداد ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی و بوس با ایران خودرو دیزل، گفت: اگر امسال منابع مختلف مالی از طریق بانک‌ها، دولت و ...وجود داشت به جای ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس، شاید هزار دستگاه نوسازی می‌شد. شهر تهران به بیش از ۳ هزار دستگاه اتوبوس، بیش از هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن و ۴۰ هزار دستگاه تاکسی جدید دارد.

هاشمی درباره نوسازی تاکسی‌های فرسوده، بیان کرد: تا امروز ۳ هزار و ۲۲۷ دستگاه تاکسی به بانک‌ها از محل وجوه اداره شده معرفی شدند که ۲ هزار و ۲۰۶ دستگاه تاکسی نوسازی و پلاک شده است. هرچند امسال انتظار می‌رفت که ۵ هزار دستگاه تاکسی نوسازی شود اما بعید می‌دانم که تا پایان امسال به ۳ هزار دستگاه برسد؛ چرا که منابع شهرداری کافی نیست. البته یک توافق بسیار خوبی صورت گرفته که شهردار تهران و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور آن را امضاء کرده‌اند. ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار از دولت، صندوق کارآفرینی امید و شهرداری تهران در قالب نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در دستور کار پایتخت قرار گرفته است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه تفاهم‌نامه مذکور امضا شده استف افزود: مدیریت شهری منتظر نخستین تخصیص منابع از دولت است که از اسفند امسال نوسازی این ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده با وام ۹۰ میلیون تومانی برای تاکسیرانان تهران آغاز می‌شود و حتماً تا پایان سال ۱۴۰۰ به اتمام خواهد رسید.

او درباره اورهال واگن‌های مترو گفت: تفاهم‌نامه جدید دیگری را آقای شهردار و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به امضاء رسانده‌اند که برمبنای آن ۳۱ رام قطار با اعتبار ۴۱۳ میلیارد تومان، اورهال خواهند شد. هرچند نتوانستیم که واگن جدیدی وارد شبکه مترو کنیم اما تلاش می‌شود که واگن‌های فرسوده، اورهال شوند.

هاشمی باتأکید براینکه ایستگاه شهید محلاتی در بهمن ماه افتتاح می‌شود، گفت: امید است که ۹ ایستگاه دیگر در اسفند امسال و فروردین ۱۴۰۰ افتتاح شوند. این تأخیر به علت تأخیر در پرداخت اوراق مشارکت توسط دو بانک بوده که البته هنوز قسمتی از اوراق مشارکت ۱۳۹۸، محقق نشده است. امید است که ایستگاه‌های اقدسیه، ستاری، باقرخان، اشرفی اصفهانی، مرزداران، یادگار امام (ره)، میدان قیام، تربیت مدرس و شهرک آزمایش ظرف دو ماه آینده به بهره برداری برسند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره پیگیری برای انعقاد چند قرارداد ساخت واگن، توضیح داد: یکی از قراردادها، قراداد ۱۰۵ دستگاه واگن با شرکت واگن سازی تهران است که همزمان با رونمایی از واگن ملی، امضاء خواهد شد. در تلاش هستیم تا قرارداد انبوه دیگری از محل اعتبارات دولت به امضا برسد.

او ضمن اشاره به تبصره ۱۹، گفت: برای نخستین‌بار در شهرداری تهران دو فراخوان منتشر شده است. بخش خصوصی را برای ورود اتوبوس برقی و واگن دعوت کرده‌ایم که فراخوان خوبی از محل ظرفیت‌های بودجه کشور، تنظیم شده است. این هفته پاکت‌های فنی تحویل گرفته شد و هفته آینده پاکت‌های قیمت دریافت می‌شود. این قرارداد واگن نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان می‌شود که اگر به نتیجه برسد از محل همین ظرفیت و ماده ۲۷ قانون بودجه است. هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان را بخش خصوصی، ۷۰۰ میلیارد تومان را دولت و مابقی را شهرداری تهران می‌پردازد تا بتوانیم در قالب BOO ظرف مدت ۲۰ سال  یا کمتر، با امتیازاتی مثل بلیت، تبلیغات و بهینه سازی مصرف سوخت، واگن برای مترو تأمین کنیم.

معاون شهردار تهران در پایان گفت: در حوزه مترو، سفرهایی که بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بودند را از محل بهینه سازی مصرف سوخت استفاده می‌شود. شهردار تهران مکاتباتی را با شورای اقتصاد انجام داده‌اند که سقف این عدد به ۸۰۰ هزار مسافر برسد. همین کار برای تاکسیرانی و اتوبوسرانی نیز پیگیری می‌شود.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 8374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =