اقبال شهروندان به رویکرد انسان محور در اداره شهر

شهر: پیام شهروندان برای مسئولان مدیریت شهری روشن است درخواست آنها، شهر زیست پذیر است ؛ شهری برای همه. شهری که همگان سهمی برابر از آن و سرمایه های عمومیش دارند. برداشت محصول از این تغییر ریل نیازمند تداوم رویکرد مدیریت شهری فارغ از نگاه سیاسی است.

به گزارش خبرنگار شهر، در دیماه امسال مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) پیمایشی را به سفارش شهرداری تهران با تمرکز بر اولویت‌های مدیریت شهری از نگاه شهروندان انجام داد. این نظرسنجی با مشارکت یک هزار و ۱۱ نفر از شهروندان انجام شده است .

 ۵۷ درصد از این شهروندان درخواست دارند تا پروژه‌های عمرانی کوچک و در مقیاس محله‌ای در سطح شهر از سوی شهرداری انجام شود و در مقابل، ۴۱ درصد از شهروندان اولویت را به انجام پروژه‌های عمرانی بزرگ می‌دهند. درواقع بیشتر شهروندان تاکید دارند انجام پروژه‌های عمرانی کوچک مانند ایجاد فضای سبز در محله‌ها بر انجام پروژه‌های عمرانی بزرگ مانند احداث اتوبان ارجحیت دارد.

۸۶.۲ درصد تهرانی‌ها خواهان حفظ باغ‌ها هستند و ۷۲ درصد نظارت شهرداری بر استفاده از خانه‌های تاریخی را مطالبه می‌کنند. با این حال حدود ۴۳ درصد از پاسخگویان معتقدند مدیریت شهری در حفظ و احیای میراث فرهنگی و تاریخی تهران نسبت به گذشته بهتر عمل کرده و در مقابل؛ ۲۶ درصد رای به بدتر شدن شرایط در این بخش نسبت به گذشته داده‌اند.

همچنین ۶۵ درصد توسعه حمل و نقل عمومی مثل مترو را راه کنترل ترافیک می دانند و ۵۷ درصد خواهان پیاده محوری و گسترش خطوط دوچرخه سواری در شهرند و از توجه به پروژه های محلی استقبال می کنند. همچنین گسترش گرمخانه ها و حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی در میان ساکنان تهران ۵۲.۵ درصد طرفدار دارد، ولی ۴۷ درصد از شهروندان هم خواهان برخورد با معتادان و حذف آنان از خیابان‌های شهر هستند، ذهنیتی که وامدار رویکرد انتظامی در مسائل اجتماعی شهر بوده و اکنون نیازمند آگاهی بیشتر است. غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران هم صبح امروز در توئیتی به این پیمایش اشاره کرده و گفته بود «یافته های عجیب این پروژه که به نظر می‌رسد، معلول شرایط اقتصادی همشهریان است اقبال ۵۶.۶ درصد شهروندان به درآمدزایی برای شهر از طریق فروش زمین های شهری در برابر گزینه پرداخت مالیات و عوارض با ۳۱.۹ درصد موافق است.»

به گفته او « پیام مردم برای مسئولین امروز فردا و پیشینه مدیریت شهری روشن است مطالعه شهروندان شهر زیست پذیر است شهری برای همه که همگان سهمی برابر از شهر و سرمایه های عمومی آن دارند برداشت محصول این تغییر ریل نیازمند تداوم رویکرد مدیریت شهری فارغ از نگاه سیاسی است.»

مشاور شهرداری تهران این را گفته که «نتایج نظرسنجی نشانگر اقبال شهروندان به رویکرد انسان محور در اداره شهر است.»

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
کد خبر: 8394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =