نظام ارزیابی متخصصان روابط عمومی

شهر: شهرداری تهران برای نخستین بار در ایران برنامه ارزشیابی مهارت حرفه ای کارشناسان و مدیران روابط عمومی خود را با معیارها و استانداردهای بین المللی برگزار می کند. متخصصان ارتباطات معتقدند این اقدام گام بلندی در جهت ارتقای کیفیت روابط عمومی سازمانی در کشور است.

به گزارش خبرنگار شهر، سیدمجتبی تقوی نژاد، معاون روابط عمومی، مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران گفت: اگر این طرح با کیفیت خوب به سرانجام برسد، شهرداری تهران می تواند متکی به حضور، تلاش و دانش کارشناسان خبره حوزه ارتباطات و روابط عمومی شود و می توانیم این نوید را بدهیم که آیندگان ما و جانشینان حوزه روابط عمومی کسانی هستند که متخصص در حوزه ارتباطات هستند و می توانند آینده روابط عمومی شهرداری تهران را رقم بزنند.

او در ادامه سخنان خود بیان کرد: اولین و مهمترین هدف ما در برگزاری این برنامه، بحث جانشین پروری بوده است. مسئله مهمی که اهمیت دارد، نبود دسترسی به کارشناسان متخصص در حوزه های مختلف ارتباطات است که همواره باعث شده کمبود نیروی متخصص جهت دسترسی به اهداف شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران داشته باشیم.

تقوی نژاد در ادامه ضمن اشاره به اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است، گفت: در فراخوانی که داده شد، حضور متقاضیان را محدود به شاغلان در حوزه روابط عمومی نکردیم. با توجه به گستردگی فضای شهرداری تهران، بعضی از همکاران علاقمند به ورود به حوزه روابط عمومی هستند، افراد زیادی داریم که تخصص شان، رشته تحصیلی شان و علاقمندی شان حوزه ارتباطات و روابط عمومی است، اما بنا به ضرورت های شغلی در جای دیگری مشغول هستند. هدف ما فراهم آوردن فضایی است که در آینده نزدیک (شاید تا یکسال آینده) فرآیند جذب نیروهای جدید به حوزه روابط عمومی در ادارات روابط عمومی ۱۱۶ گانه شهرداری تهران به منظور ارتقای کیفیت خدمات اتفاق افتد. همکاران می توانند با حضور در دوره های آموزشی و دسترسی به مدرک آن ضمن ارتقای مهارت های فردی، زمینه ارتقای شغلی خود را نیز فراهم آورند.

لزوم توجه به شایسته سالاری در بدنه سازمان های رسمی ایران 

در ادامه حمیدرضا کمالی، مدیر عامل موسسه نشان آور دانش و مهارت آینده مجری انحصاری برنامه مهارت سنجی اروپایی(ESCO) در ایران به نمایندگی از دانشگاه روش شناسی و حکمرانی  پاریس (MGUnivercity) در جلسه عمومی توجیهی آغاز این طرح که در قالب «انتخاب و پرورش یکصد کارشناس متخصص روابط عمومی» در شهرداری تهران، تحقق این فرایند را گامی مهم و بلند در راستای تقویت شایسته سالاری در بدنه سازمان های رسمی ایران دانست و گفت: یکی از مهم ترین دستاوردهای این برنامه سالم سازی و بهبود سازوکار انتصابات و ارتقاء نظام اداری شهرداری است.

کمالی؛ با ارایه توضیحاتی دربا ره نظام ارزیابی مهارت حرفه ای اروپایی ESCO در سه بخش اصلی: مهارت ها، دانش ها و شایستگی ها، گفت:مهارت ها و دانش ها متناسب با فرایندهای شغلی در روابط عمومی نوین به دو زیرشاخه ضروری و مکمل تقسیم شده اند.

 به گفته او مهارت ها شامل خبرگی هایی است که هر کارشناس حداقل یک بار تجربه عملی مشارکت در فرایند آن  داشته باشد مانند مشارکت دربرگزاری کنفرانس ها، نشست های خبری، نمایشگاه ها و مانند آن. همچنان که برای کسب امتیاز در خبرگی های معرفتی و دانشی، ارائه گواهی معتبر شرکت در کارگاه های مربوطه مورد نیاز است‌

او تعداد خبرگی های تعیین شده از سوی دانشگاه  MGUNIVERCITY برای ارزشیابی مهارت شغلی مدیر روابط عمومی را  بالغ بر ۱۲۰ عنوان ذکر کرد که با هماهنگی صورت گرفته این تعداد برای کارشناسان ایرانی تا پایان ۲۰۲۰  به ۶۳ عنوان کاهش یافته است. او افزود: برخی از این معیارها توسط دپارتمان "ارتباطات و روابط عمومی" برای انطباق با ویژگی های فرهنگی و قانونی کشور، با تعریف شده و نتیجه به تایید دانشگاه MGU رسیده است.

مدیر عامل موسسه نشان آور دانش و مهارت آینده، با اشاره به دریافت گواهینامه حرفه ای ESCO  توسط دهها تن از مدیران شایسته حوزه روابط عمومی کشور، شهرداری تهران را نخستین نهاد ایرانی معرفی کرد که به صورت سازمانی برای ارزیابی و سطح بندی کلیه کارشناسان خود در این حوزه از این استاندارد بین المللی استفاده می کند.

کمالی گفت: گواهینامه های ESCO  دارای ۹ سطح و گرید است که از تک ستاره برنزی تا سه ستاره طلایی رادشامل شده و برای ارتقا نیز پروتکل مشخص دارد.

به گفته او امکان همکاری و تحصیلات تکمیلی برای شرکت کنندگان در این فرایند فراهم خواهد شد.

اجرای نظام ارزیابی متخصصان روابط عمومی برای نخستین بار در کشور

در ادامه این جلسه حمید شکری خانقاه، مدیر دپارتمان "ارتباطات و روابط عمومی" برنامه مهارت سنجی حرفه ای (Esco) در ایران، سطوح تخصص در روابط عمومی را در سه سطح پایه، حرفه ای  و تخصصی تقسیم کرد و گفت: روابط عمومی پایه مربوط به روابط شخصی  و فردی است و روابط عمومی حرفه ای با شاخص های بهره مندی از تکنولوژی و امکانات ارزیابی می شود؛ در حالی که برای متخصص شدن در روابط عمومی سازمانی، باید در مهارت ها، شایستگی ها و دانش های خاصی به صورت همزمان سرآمد بود.

به گفته شکری که عضو هیات ژوری و ارزیابان این برنامه نیز هست، در دوره تربیت یکصد متخصص روابط عمومی شهرداری تهران، تلاش خواهیم کرد هیچ کارشناسی از فرصت مشارکت و همراهی با این برنامه حذف نشود بلکه بر اساس درجه بندی که در آن قرار دارد، آموزش هایی برای ارتقا در نظر میگیریم.

او برگزاری سازمانی و گروهی این فرآیند در حوزه روابط عمومی را برای نخستین بار در کشور، بسیار بااهمیت توصیف کرد و افزود: به مدیران شهرداری تهران پیشنهاد می دهم برای اولین ها و برترین های شایسته این فرایند، امتیاز ویژه ای درنظر بگیرند.

در ادامه پیرامون سازوکار اجرایی کار گفتگو شد.

۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =