۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 8581
«شهر موزه صنعت» مشارکتی ساخته می شود

شهر: برای استفاده از فرصت وجود صنایع قدیمی به عنوان یک عنصر هویتمند در منطقه ۲۱ پروژه ای به نام «شهر موزه صنعت» در بودجه ۱۴۰۰ تعریف شده که در آن از ظرفیت های این حوزه استفاده می شود، ظرفیت هایی که اگر در کنار هم قرار بگیرند، می تواند تبدیل به یک موزه شود.

رضا رجب زاده، شهردار منطقه ۲۱ در گفتگو با خبرنگار شهر با بیان اینکه تاثیر جغرافیا و موقعیت قرار گیری یک نقطه، موضوعی است که مطالعه زیادی درباره آن انجام شده است و بسیاری از موضوعات اجتماعی و اقتصادی متاثر از موقعیت قرارگیری آن نقطه است، گفت: منطقه ۲۱ ورودی جنوب غربی تهران است و باید بررسی کنیم که این مساله چه اثری در برنامه آینده منطقه دارد. جمعیت زیادی روزانه از شهریار، رباط کریم، ملارد، شهر قدس، کرج و حتی قزوین  برای خرید و کار از منطقه ۲۱ عبور می کنند که اگر برنامه ای برای آن نداشته باشیم این ورود می تواند تبدیل به تهدیدی شود که آلودگی هوا، ترافیک و تخریب منابع را در پی دارد ولی با تنظیم یک برنامه مشخص می توان بررسی کرد که آیا می توان منطقه ۲۱ را به منطقه ای با مزیت نسبی گردشگری و مناسب برای مراکز خرید کلی تبدیل کرد یا خیر؟ درواقع، توجه به دسترسی استانها و شهرهای مختلف به این منطقه، جهت توسعه را مشخص می کند.

او با تاکید بر اینکه منطقه ۲۱ منطقه ای استراتژیک و مهم است که می تواند نقش مهمی را در جغرافیای شهر تهران ایفا کند، افزود: این منطقه پتانسیل گردشگری را با توجه به حجم جمعیت عبوری دارد. از آنجا که شهرهای مجاور منطقه ۲۱ به جز پارکها و تفرجگاههای محلی ظرفیت گردشگری خارق العاده ای ندارند با تعریف و ایجاد پروژه های فرامنطقه ای می توان این منطقه را به مقصد سفر تبدیل کرد و باید به این مساله به صورت جدی پرداخته شود.

رجب زاده وجود صنایع فعال و غیر فعال در منطقه را اثربخش و به عنوان یک فرصت برشمرد و ادامه داد: بخشی از انقلاب صنعتی از این منطقه شروع شده و کارخانه هایی در این منطقه وجود دارد که متعلق به دهه ۲۰ است و نشان می دهد که صنعت قدیمی می تواند به عنوان عنصری هویتمند قلمداد شود. بر اساس این رویکرد، پروژه ای به نام « شهر موزه صنعت» در بودجه ۱۴۰۰ تعریف شده که در آن از ظرفیت های این حوزه استفاده می شود، ظرفیت هایی مانند اولین ماشین تولید بیسکویت، کیک و شکلات که بخشی از آن همچنان کار می کند یا اولین ماشین تولید الکترود جوشکاری که اگر این ظرفیتها در کنار هم قرار بگیرند، می تواند تبدیل به یک موزه شود.

او با بیان اینکه بوستانی برای این کار درنظر گرفته شده که به صنایع اختصاص داده می شود و این پروژه با مشارکت صنایع و مسئولیت اجتماعی آنها دنبال می شود، اضافه کرد: مسئولیت اجتماعی صنایع باید در توسعه منطقه مورد توجه قرار بگیرد که البته آنها آمادگی خود را برای همکاری اعلام کردند و ما باید برنامه های خود را ارائه دهیم. علاوه بر این شهرک سینمایی غزالی که سریال هزاردستان در آن ساخته شده از ظرفیتهای منطقه ۲۱ است که  باید از آن استفاده کرد.

 شهردار منطقه ۲۱ بر توجه بیشتر به المان های هویت ساز منطقه تاکید کرد و یادآور شد: بسیاری از کشورها به خصوص انگلستان، بعد از انقلاب صنعتی با مشکلاتی مانند آلودگی هوا مواجه و به همین دلیل کارخانه ها و صنایع را از محدوده کلانشهرها خارج کردند، این کشورها باقیمانده صنایع را تخریب نکردند بلکه از آن به عنوان ظرفیتی میراثی استفاده کردند و امروز بسیاری از این صنایع تبدیل به موزه ای شده است که می توان روند ایجاد صنایع و اثرشان در چرخ توسعه کشورها را مشاهده کرد.

خبرنگار: علی سی پی

۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 8581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =