۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 8727

برخی درآمدهای شهرداری به نفع سایر نهادها مصادره می شود

سهم شهرداری از بنزین در بودجه ۱۴۰۰ هم افزایش نیافت

مبنای محاسبه سهم شهرداری‌ها از فروش سوخت، بنزین لیتری ۱۵۰۰ تومان است
سهم شهرداری از بنزین در بودجه ۱۴۰۰ هم افزایش نیافت

فاطمه رحمانی: از پارسال که قیمت بنزین به سه هزار تومان افزایش پیدا کرد، دولت در قانون بودجه امسال و لایحه سال آینده این افزایش را مشمول عوارض شهرداری ندانسته است یعنی عملا عوارض شهرداری ها با نرخ پیش از افزایش قیمت بنزین پرداخت می شود.

سیدعلی میرنجاتی، مشاور عالی مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، با انتقاد نسبت به تخصیص نیافتن منابع دولت به شهرداری‌ها بیان کرد: در تصمیماتی که تا به امروز هم دولت و هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره بودجه ۱۴۰۰ گرفتند هیچ کمکی به شهرداری‌ها دیده نمی شود.

به گفته او؛ این در شرایطی است که در مواردی هم در لایحه دولت یا تصمیمات کمیسیون تلفیق بخشی از درآمدهای موجود شهرداری‌ها به نفع نهادها و سازمان های دیگر کاهش پیدا کرده یا مصادره شده است. آن هم در شرایطی که شهرداری بیش از هر زمان دیگر نیاز به کمک دولت و مجلس دارد، منطقی نیست درآمدهای موجودشان هم تحت تاثیر قرار بگیرد.

میرنجاتی بیان کرد: مثلا از زمانی که در کشور بنزین فروخته می‌شد، ۱۰ درصد از درآمدهای حاصل از این بخش سهم شهرداری ها بوده، تا پیش از افزایش نرخ بنزین این میزان از سوی دولت‌ها به عنوان عوارض شهرداری‌ها پرداخت می شد؛ اما از پارسال که قیمت بنزین به سه هزار تومان افزایش کرد، دولت در قانون بودجه امسال و لایحه سال آینده این افزایش را مشمول عوارض شهرداری ندانسته است یعنی عملا عوارض شهرداری ها با نرخ پیش از افزایش قیمت بنزین پرداخت می شود.

او با بیان اینکه هزینه‌های شهرداری‌ها به خصوص کلانشهرها در حوزه حمل و نقل و آلودگی هوا افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است، توضیح داد: در بودجه ۱۴۰۰ هم دولت عوارض شهرداری‌ها از درآمد حاصل از قیمت بنزین را افزایش نداد و کمیسیون تلفیق هم آن را تصویب کرده است. در حالی دولت اعتبار و پولی از خود نمی‌دهد بلکه این عوارض شهرداری است و دلیلی ندارد بنزین سه هزار تومان فروخته شود اما عوارض بر اساس بنزین یک هزار و ۵۰۰ تومانی باشد.

مشاور عالی مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور با ابزار نگرانی نسبت به آینده شهرداری‌ها در صورت ادامه روند کنونی، گفت: از یک طرف با لایحه قانون مالیات بر ارزش افزوده اختیارات شوراها در وضع عوارض شهری و درآمدها محدود می‌شود و از طرف دیگر هم مشکلات اقتصادی درآمد شهرداری‌ها را با تنگنا مواجه کرده است. در قوانین متعدد به دولت تاکید شده که در بودجه سالانه منابعی را بر اساس وظایفی که به شهرداری ها محول شده پیش بینی کند؛ اما دولت‌ها به این قوانین عمل نمی‌کنند.

به گفته میرنجاتی؛ همه این موارد در شرایطی است که برخی از درآمدهای موجود هم از سوی دولت یا پرداخت نمی شود یا به نفع سایر نهادها و سازمان‌ها مصادره می شود. مثلا در بودجه ۱۴۰۰ به وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و درمان و دانشگاه آزاد اجازه داده شده تا در صورت تغییر کاربری در املاکشان از کلیه عوارض شهرداری‌ها معاف شوند، دلیل این تصمیم مشخص نیست و چرا نباید حقوق شهر و مردم شهر را پبردازند.

خبرنگار: فریبا رحمانی 

۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 8727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =