بازخوانی تاریخ شهری در مطبوعات کثیرالانتشار ۱۰۰ سال گذشته

علی‌محمد سعادتی از بازخوانی تاریخ شهری منطقه ۱۲ در مطبوعات کثیرالانتشار ۱۰۰ سال گذشته، طی یک اقدام مطالاتی در این منطقه خبر داد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، علی‌محمد سعادتی، شهردار منطقه ضمن اعلام این خبر گفت: خوانش مطبوعات شهری منطقه ۱۲ به منظور دستیابی به تاریخ شهری قلب تاریخی تهران در مطبوعات کثیرالانتشار به همت اداره مطالعات معاونت اجتماعی و فرهنگی انجام گرفته است.

سعادتی ضمن تأکید بر اینکه منطقه ۱۲ به عنوان هسته تاریخی تهران و به‌نوعی شناسنامه تهران محسوب می‌شود، ادامه داد: خوانش تاریخ شهری این منطقه، همان خواندن بسیاری از رویدادهای تاریخ شهر است و اخبار زندگی روزمره شهری در بازه‌های مختلف، اطلاعات زیادی از تحولات و رویدادهای تاریخی منطقه ۱۲ را ارائه می‌کند.

او افزود: مستندنگاری اقدامات شهری در بازه تاریخی و ایجاد نظام‌نامه بانک اطلاعاتی، باعث تسهیل راه پژوهشگران حوزه‌های مرتبط با امور شهری و افزایش خوانایی محدوده منطقه ۱۲ بر پایه اطلاعات، مستند می‌شود.

شهردار قلب طهران با بیان این مطلب که این مستندنگاری از حوزه‌های نهادی مدیریت شهری، رویدادهای اجتماعی و اخبار زندگی روزمره، باعث دستیابی آیندگان به اطلاعات دقیق و درست تاریخی می‌شود، ادامه داد: یکی از نمونه‌های خوانش مطبوعات و تاریخ شهری که نشان می‌دهد از دهه ۵۰  اصطلاح «قلب تهران» برای اشاره به منطقه ۱۲ به کار می‌رفته، مربوط است به روزنامه اطلاعات که تاریخ چاپ آن دهم مهرماه سال ۱۳۳۷ بوده و این خبر با تیتر: امامزاده یحیی (ع)، زیارتگاهی در قلب تهران، در این روزنامه قدیمی به چاپ رسیده است.

اولین دفتر روزنامه اطلاعات که قدیمی‌ترین روزنامه در حال چاپ کشور است نیز در منطقه ۱۲، در بن‌بستی به نام همین روزنامه، روبه‌روی «باغ ملی» واقع شده است که این ساختمان به منظور حفظ هویت تاریخی‌اش به همان شکل قدیم خود باقی مانده است.

۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱
کد خبر: 8728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =