به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو)، در راستای توسعه زیرساختهای شبکه حمل و نقل ریلی، برنامه افتتاح چند ایستگاه و ورودی جدید تا پایان سال جاری در دستور کار شرکت متروی تهران قرار دارد که در یکی از آنها، ورودی شمال غربی ایستگاه میدان صنعت هفته گذشته مورد افتتاح قرار گرفت.
پس از این افتتاح در برخی کانالهای شبکه مجازی، مطلبی انعکاس یافته و طی آن ادعا شد که به موجب عدم توجه به رعایت ضوابط مناسب سازی پروژههای شهری در ورودی جدید ایستگاه میدان صنعت، حقوق افراد کمتوان جسمی و حرکتی لحاظ نشده است و به دلیل نادیده گرفته شدن ساخت آسانسور و رمپ ورودی، امکان تردد معلولان در این ایستگاه فراهم نیست!
قابل ذکر است که در نقشه احداث ورودی شمال غربی ایستگاه، تعبیه آسانسور مد نظر نبوده و در ورودی جنوب شرقی و جنوب غربی ایستگاه میدان صنعت، ساخت ۲ آسانسور پیشبینی شده است؛ ۲ آسانسوری که تا پایان فروردین سال آتی به بهرهبرداری می رسد و نیاز معلولان برای تردد در این ایستگاه را مرتفع خواهد کرد.
نکته بعد آنکه در همان ورودی شمال غربی نیز یک کیلومتر مسیر بساوایی برای افراد کمتوان و نابینایان تعبیه شده که ظاهراً از دید منتقدان به دور مانده است.
در طول سال جاری و در اقدامی بیسابقه در متروی تهران، با صرف هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی، اقدامات فراوان و قابلتوجهی برای تسهیل بهرهمندی افراد کمتوان جسمی و حرکتی از خدمات ایستگاههای مترو انجام پذیرفتهاست.
از جمله این خدمات میتوان به راه اندازی ۲۸ دستگاه آسانسور طی سال جاری تا ابتدای اسفند ماه اشاره کرد؛ اقدامی که نیازمند تمهیدات فراوان زیرساختی و هزینه کرد حدود ۱۰ میلیارد تومانی برای کارهای ساختمانی و تجهیزاتی مرتبط با هر دستگاه آسانسور بوده و بهرغم مشکلات مالی مبتلا به تمامی پروژههای عمرانی کشور، در راستای خدمترسانی به جامعه معلولان، هیچ اغماضی درباره آن انجام نپذیرفته است.
از طرف دیگر در سال جاری حدود ۲۰ کیلومتر مسیر برای افراد کمتوان جسمی و حرکتی و نیز نابینایان مناسب سازی شده که این مورد نیز در تاریخ چند دههای متروی تهران بیسابقه بوده است.
همچنین طی ۲ ماه اخیر اقدامات فراوانی در همین زمینه صورت پذیرفته که از جمله آن می توان به راهاندازی ۳ دستگاه آسانسور و نیز احداث ورودی مخصوص در ایستگاههای مهدیه و کمیل به همراه ۴ کیلومتر مناسب سازی مسیر در این ۲ ایستگاه و راهاندازی ۲ آسانسور در ورودی ایستگاه بسیج به همراه مسیر بساوایی اشاره کرد.
شرکت مترو تهران مثل دیگر نهادهای ذیربط همچنین دغدغهمندان جامعه معلولان کشور، نهایت تلاش خود را برای تسهیل استفاده از امکانات حمل و نقل عمومی پایتخت توسط افراد کمتوان جسمی و حرکتی مبذول داشته و البته این مهم را یکی از وظایف ذاتی خود میداند و فارغ از تذکرات معمول، به اجرای تعهداتش پایبند و نسبت به صحت عملکرد خود سختگیر است.
نظر شما