سیدعلی مفاخریان، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در گفتگو با خبرنگار شهر درباره افتتاح سامانه هوشمند مدیریت تخلفات شهری بند ۲۰ گفت: بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداریها، رسیدگی به شکایات رفع مزاحمت های شغلی واحدهای صنفی را به شهرداریها واگذار کرده است و این سامانه قرار است در فرآیند ثبت و رسیدگی به شکایات مورد استفاده قرار گیرد.
مفاخریان با بیان این که طرح شکایات با ثبت اشخاص حقیقی یا شهرداری نواحی ۱۲۳ گانه در سامانه آغاز می شود، گفت : پس از ثبت اولیه، موضوع شکایت از شهرداری منطقه به شرکت ساماندهی اعلام می شود و در مرحله اول رسیدگی، کارشناسی به محل اعزام خواهد شد تا بررسی های فنی صورت گیرد. سپس شکایت به کمیسیون اولیه یا بدوی ارجاع و در این مرحله کمیته کارشناسی تشکیل می شود.
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تصریح کرد : پس از صدور رأی اولیه، ممکن است ادامه فعالیت واحد صنفی مشروط به اجرای تمهیداتی برای رفع مزاحمت باشد که در این صورت مدت زمانی برای انجام این تمهیدات برای فرد تعیین می شود ولی اگر دادگاه بدوی رای به تعطیلی واحد صنفی دهد باید با واحد مربوط برخورد شود.
به گفته مفاخریان؛ در صورت اعتراض فرد به رأی صادر شده، کمیسیون نهایی متشکل از سه عضو شورای شهر برای بررسی درخواست تجدید نظر تشکیل می شود و پس از بازدید تیم کارشناسی شورای شهر از محل، رأی مجددی در این کمیسیون صادر می شود که لازم الاجراست و برای اعتراض به این رای باید به دیوان عدالت اداری مراجعه شود.
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با بیان این که تمام مراحل رسیدگی به شکایت در سامانه مدیریت تخلفات شهری بند ۲۰ ثبت و قابل پیگیری است، افزود: اسناد و تصاویر مغازه یا کارگاه، کاربری مغازه، جواز کار و اطلاعات متصدی، رأی اولیه، ابلاغ اخطار و پلمپ و موارد دیگر در سامانه ثبت می شود و می توان تمام مراحل را به صورت دقیق مشاهده کرد البته در صورتی که شکایت وارد تصمیم گیری دیوان عدالت اداری شود دیگر از سامانه خارج می شود؛ با این حال رأی نهایی دیوان نیز در سیستم قابل نمایش خواهد بود.
مفاخریان در ادامه به گرداوری اطلاعات ۱۲۰۰ کیوسک شهر تهران (گل و مطبوعات) در سامانه هوشمند کیوسک های شهری اشاره کرد و گفت : اطلاعات قراردادها، بهره برداران، مکان و نوع فعالیت در این سامانه ثبت شده است و همچنین یک اپلیکیشن (نرم افزار) مربوط به QR متصل به شرکت ساماندهی برای رصد وضعیت کیوسک ها طراحی شده است که با استفاده از آن، سامانه مدیریت کیوسک های شهری به شکل اتوماتیک انجام خواهد بود.
او درباره سامانه سامان بازار که برای نظم دهی به فعالیت دستفروشان در شهر تهیه شده است، افزود: تاکنون ۲ هزار دستفروش در این سامانه ثبت نام کرده اند ولی به مناطق اعلام شده که باید پیمانکاران را ملزم به ثبت نام دستفروشان خود در این سامانه کنند. اطلاعات شخصی همه دستفروشان در این سامانه ثبت می شود ولی تنها دستفروشان ساکن تهران اجازه کار در بازارها را خواهند داشت چراکه این سامانه مانع جانمایی دستفروشان از شهرهای دیگر، در بازارهای تهران می شود. این سامانه به ثبت احوال متصل است و پس از احراز هویت اشخاص، در صورتی که فردی ساکن تهران نباشد از سامانه حذف می شود. برای اثبات این امر هر دستفروش باید اجاره نامه یا سند ملک در تهران داشته باشد و در سامانه ثبت کند.
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با بیان این که در حال حاضر ۳۵ روزبازار و ۲ شب بازار در تهران وجود دارد، گفت: در مورد دستفروشان خیابانی که به ویژه ایام عید در برخی میادین جمع می شوند برنامه ریزی کرده ایم که مکان های خاصی را برای آنها در نظر بگیریم. اطلاعات این مکان ها و حتی نقشه آنها در سامانه ثبت می شود و شخصی که احراز هویت شده است می تواند در بازار نزدیک محل زندگی خود، غرفه ای انتخاب کند و پس از پرداخت هزینه با دریافت بارکد، در بازار مورد نظر مستقر شود. پیمانکاران هم برای هماهنگی با شهربان و نظافت و مهیا کردن محیط در محل بازار حاضر می شوند.
مفاخریان اضافه کرد: هزینه ای که دستفروشان پرداخت می کنند نیز بر اساس نرخ مصوب شورای شهر و بستگی به متراژ هر غرفه دارد.
او با بیان اینکه این سامانه با حذف واسطه گری از حقوق دستفروشان حمایت می کند توضیح داد: دستفروشان در حال حاضر درگیر پیمانکارانی هستند که حقوق آنها را به شکل های مختلف تضییع می کنند. آنها در این سامانه با حذف واسطه و پرداخت قیمت مصوب میتوانند غرفه اجاره کنند. در حالی که پیمانکاران واسطه مبالغ بالایی از دستفروشان می گیرند.
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با تاکید بر این که سامان بازار در سال ۱۴۰۰ به صورت رسمی کار خود را آغاز می کند، افزود: ۲ هزار دستفروش تا کنون در سامانه ثبت نام کردند که باید احراز هویت شوند. هنوز به دلیل اشکالاتی که در مورد بارگذاری نقشه ها وجود داشت کار سامانه به طور کامل آغاز نشده اما از ابتدای سال ۱۴۰۰ این سامانه فعالیت خود را کامل می کند و دستفروشان میتوانند بارکدهای خود را دریافت کنند.
مفاخریان درباره راه اندازی روزبازار های برای فعالیت دستفروشان اظهار کرد: پیمانکاران این حوزه با اعلام منطقه به شرکت ساماندهی ارجاع می شوند و با معرفی زمین مورد نظر خود برای بررسی کارشناسی، تقاضای راه اندازی روز بازار می دهند . کارشناسان شرکت پس از بررسی شرایط زمین، در صورت اعلام موافقت؛ مجوز سه ماهه روزبازار را به پیمانکار ارائه می کنند و به این ترتیب یک روز در هفته در آن منطقه روزبازار برگزار می شود. معمولا پیمانکاران یک تعداد دستفروش همراه دارند. اما زمین باید شرایط ویژه ای داشته باشد به طور مثال از نظر تامین نیازهای بهداشتی و شرایط محیطی از جمله پوشش آسفالت، برق و روشنایی داشته باشد.
او در پاسخ به این سؤال که آیا در همین سامانه دستفروشان میتوانند در مورد بیمه هم اقدام کنند، گفت: بیمه بحث جدایی است ولی برای تسهیل این امر تلاش میکنیم تا ارتباط دستفروشان با بانکها و شرکتهای بیمه را برقرار کنیم تا از طریق گردش حساب، بیمه آنها عملی شود و بانکهایی هم در این مورد پیشنهادهایی ارائه دادند.
خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی
نظر شما