۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 8976
افزایش ۴۰۰ میلیارد تومانی بودجه فرهنگی شهرداری

شهرداری تهران با وجود شرایط سخت مالی امسال بودجه معاونت فرهنگی و اجتماعی خود را ۱۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است که حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از بودجه سال گذشته بیشتر بوده است.

به گزارش شهر، شهرداری تهران سال گذشته یکی از سخت ترین سال ها از نظر بودجه و منابع مالی را پشت سر گذاشت. چرا که به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور، منابعی که طبق قانون باید از سوی دولت در اختیار شهرداری قرار می گرفت، با اختلال مواجه شد و علاوه بر این بحران کرونا باعث شد که بسیاری از درآمدهای پیش بینی شده شهرداری به دلیل وقوع بیماری کرونا محقق نشود.

با این حال شهرداری کوشید مشکل نبود منابع ، مانع از خدمت رسانی به مردم که وظیفه اصلی شهرداری بوده است، نشود، اما درباره بودجه فرهنگی اخیرا از سوی برخی، مباحثی مطرح شده است.

شهرداری تهران با وجود کمبود منابع از آنجا که حوزه فرهنگ یکی از دغدغه های شخص شهردار هم بوده است، مدیریت فعلی اهتمام ویژه ای به حوزه فرهنگ دارد.

بر همین مبنا شهرداری تهران بودجه فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی را نسبت به سال قبل ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش داده است.

بودجه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری برای سال ۱۴۰۰، هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان  پیشنهاد شده است در حالی که این رقم در لایحه بودجه سال قبل ۹۳۰ میلیارد تومان بوده است یعنی در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری افزایش داشته است.

علاوه بر این کلیات، نگاهی به جزئیات بودجه شهرداری به اقدامات فرهنگی نشان می دهد که شهرداری تهران با نگاه دقیق تر و هدفمندتر بودجه فرهنگی را تخصیص داده است. 

در نگاهی به جزئیات هم به یک نکته مهم و جالب در بودجه امسال می رسیم و آن این که ردیف های فرهنگی بودجه جزئی تر و هدف مند تر شده اند. مثلا امثال بودجه ای برای توسعه فضاهای فرهنگی در نظر گرفته شده است در حالی که چنین ردیفی پیشتر وجود نداشت، یا مثلا امسال ردیفی مخصوص توسعه و تجهیز مساجد در نظر گرفته شده است که پیش تر این هزینه ها ذیل ردیف های کلی تری مانند توسعه اماکن مذهبی دیده شده بود.  

البته افزون بر این ردیف ها، در بودجه های دیگر مانند بودجه ای که برای حمل و نقل و ترافیک در نظر گرفته است ردیف های ارتقای فرهنگ ترافیک هم دیده شده است که از آوردن آن ردیف ها در این بودجه به دلیل تاکید بر گزیده گویی پرهیز کردیم. 

به هر حال آنچه که مسلم است این که شهرداری تهران در دوره جدید مدیریت شهری به دلیل گرایش های فرهنگی شهردار تهران و نیز اعضای شورای شهر، اهتمام ویژه ای به حوزه های فرهنگی داشته است و حرکت به سمت هدفمندتر شدن و جزئی تر شدن ردیف های بودجه به همین دلیل و در راستای ارتقای بهره وری فعالیت های فرهنگی بوده است. 

۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 8976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =