۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 920
روایتخانه ای برای ۰۶

خبر عمومی شدن فضای پادگان ۰۶ در میانه خبرهای آشفته و گاه ناخوشایند این روزها خبری قابل توجه بود که فضایی بسته به فضای عمومی تبدیل می شود اما مهمتر این است که بخشی از خاطره شهری زنده می شود. شهری که تندتر در حال تغییر است و خاطره های آن گسسته و از هم دور و نشانه های آن تبدیل به خاطره ای بی نشان می شوند نیاز دارد تا پهنه هویتی، خاطره ای و تاریخی خود را گسترده کرده و افزایش دهد.

 اینگونه است که اگرچه فضاهای تفریحی همچون پارک ها ارزشمند هستند اما هویت بخشی به این فضاهای عمومی براساس ظرفیت های مکانی و ظرفیت ها یا نیازهای شهر ضروری تر است. از جمله مراکزی که می توانند سبب افزایش بالفعل ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی شهر شوند موزه ها هستند. موزه در ساحت یادخانه که می تواند یادآور خاطره های جمعی شهر شود.

مکانی که پادگان ۰۶ خوانده می شود و دارای سوابق تاریخی پیشاپادگانی است تا سابقه ای که برای مناطق ۲۲ گانه امروز تهران خاطره سازی می کند و تهران را از محدوده مرکزی فراتر می برد تا همه مناطق تهران از منظر تاریخی و فرهنگی ارزشمند شود و شهروندان در یک پهنه فرهنگی مشترک زیست کنند. زیستی فرهنگی که طبیعتا بر زیست اجتماعی اثر می گذارد؛ کیفیت زیست شهری را بالاتر می برد و حتی می تواند از معضلات زیست اجتماعی بکاهد.

از سوی دیگر ارزش ها و خاطره های تاریخی یک مکان و منطقه مثل پادگان ۰۶ آن را با سایر مناطق شهر پیوند می دهد و اینگونه است که به واسطه آن می توان روایت های دیگری از شهر را هم زنده و تهران را در شبکه ای از روابط بازخوانی کرد. کلانشهری چون تهران مجموعه کثیری از جنبه ها و خاطره های شهری دارد که در یک جا نمی گنجد و باید در بخش های پراکنده ای از شهر و در نسبت با مناطق مختلف آن را خواند و به آن اجازه داد تا شهر را به یاد آورد و به این واسطه شهروندان را به شهر متعلق و وابسته سازد. اینگونه است که موزه در این ساحت دیگر یک گنجخانه و تنها محل نگهداری اشیاء نیست بلکه روایتخانه ای است که به ارزش های فرهنگی توجه می کند.

در نظر داشته باشیم پادگان ۰۶ در ساحتی دیگر برای همه کسانی که بخشی از عمرشان را در دوره معاصر در آن سپری کرده اند نیز خاطره ساز است و آنان می توانند بخشی از زندگی خود را بازخوانی کنند و روایتگر بخشی از تجربه اجتماعی شان در این مکان باشند. این نیز جنبه دیگری از ارزش ها و ظرفیت های این محل است که از آن روایتخانه ای در ساحتی دیگر می سازد و این محل را با شبکه ای از افراد پیوند می زند.

موزه باید یک قطب فرهنگی و اجتماعی باشد که به معنای ارزش های فرهنگی نهفته در مجموعه موزه نیست بلکه حاصل فعالیت ها و نقش فرهنگی و اجتماعی آن در دوره کنونی است.

از این رو موزه باید برای امروز شهر نیز خاطره ساز باشد و بتواند در همین ساحت تجربه های فرهنگی نو برای شهر بسازد. اینگونه است که پادگان ۰۶ در خود یادخانه تا روایتخانه ای بالقوه دارد که با همین ظرفیت های بالقوه می تواند به مرکزی بالفعل برای حوزه فرهنگ شهر تبدیل شود و نقش کنشگرانه ای در جامعه ایفا کند ... همین ظرفیت ها و کنشگری ها می تواند به فضای عمومی و تفریحی برآمده از آن نیز هویت ببخشد. اینها همه فرصت هایی برای تهران است که باید با دقت و حساسیت لازم جستجو کرد تا  بتوان اثری ماندگار از این زمانه برجای گذاشت.

۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =