علت تغییر در برنامه سرویس رسانی خط ۷ اتوبوسرانی چیست؟

شهر: یکی از مسیرهای پرمسافر خطوط اتوبوسرانی تهران مربوط به خط ۷ (راه آهن-تجریش) است که در روزهای پایانی سال مسافران آن نسبت به گذشته افزایش می‌یابند. همزمان با افزایش مسافر، تعدادی از رانندگان شرکت واحد بازنشسته شده‌اند؛ این درحالی‌است که شرکت واحد امکان جذب راننده جدیدی ندارد. همین عامل سبب تغییر در برنامه‌های سرویس رسانی در خط ۷ شده است.

محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در گفت‌وگو با شهر، ضمن اعلام این خبر افزود: تقریبا ۸۳ راننده این خط در تاریخ ۲۰ اسفند بازنشسته شده‌اند که به همین علت حدود ۲۰ الی ۳۰ دستگاه اتوبوس دیگر امکان فعالیت ندارد. درحال حاضر این تعداد اتوبوس از شاغلان خط ۷ کم شده است.

او در ادامه اضافه کرد: باتوجه به اینکه خط ۷ اتوبوس‌های تندرو به مراکز خرید منتهی می‌شود، در هفته آخر پایانی سال حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه به زمان سفر اتوبوس‌ها از محدوده پارک وی-تجریش افزوده شده است. حال با کاهش تعداد اتوبوس‌ها و ترافیک در این محدوده، اتوبوس‌ها در ترافیک شمال خیابان ولیعصر می‌مانند.

ترفع با بیان اینکه برای حل این معضل، ۱۸ دستگاه اتوبوس دو کابین در تجریش-پارک وی مستقر شده‌اند، توضیح داد: در ایستگاه امانیه ذخیره اتوبوس انجام شده تا مسافران در ایستگاه امانیه پیاده شوند و سپس برای ادامه مسیر به سمت تجریش، در ایستگاه امانیه ثبت تراکنش کنند و بعد سوار اتوبوس تجریش شوند. تقریباً می‌توان گفت که محدوده تجریش-پارک وی رایگان شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه؛ تمامی نیروهای عامل شرکت توسن که موظف بودند در ایستگاه‌ها تراکنش مسافران را رویت کنند، برداشته شده‌اند و دیگر مانعی برای سوار شدن مسافر به اتوبوس تا پیش از ایستگاه‌ پارک وی وجود ندارد.

او ضمن اشاره به جابه‌جایی روزانه ۱۲۰ الی ۱۳۰ هزار نفر مسافر در خط ۷ اتوبوسرانی تندرو، گفت: ۹۶ درصد از این تعداد مربوط به راه آهن–پارک وی و تنها ۴ درصد مسافران مربوط به پارک وی-تجریش هستند. پیش از اجرای این طرح زمان سفر  از راه رآهن تا تجریش برابر با ۷۵ دقیقه بود که ۶۷ درصد این زمان از راه آهن-پارک وی و ۳۳ درصد زمان مربوط به پارک وی-تجریش بود. همچنین ۱۹۷ دستگاه اتوبوس در خط ۷ وجود داشت که ۱۴۷ دستگاه مربوط به راه آهن-پارک وی و ۵۰ دستگاه راه آهن-تجریش بود.

ترفع ضمن اشاره به مشکل کمبود اتوبوس‌های تجریش، بیان کرد: پیش از انجام این طرح مشکل بزرگی وجود داشت؛ مسافر زمانی که در ایستگاه‌های جنوبی قصد سفر به تجریش داشت باید مدت زمان به طور متوسط ۱۵ دقیقه‌ای منتظر اتوبوس تجریش می‌ماند. درحال حاضر این مشکل رفع شده است چرا که مقصد تمامی اتوبوس‌ها از راه آهن تا پارک وی شده و پس از آن مسافری که قصد سفر به تجریش داشته باشد پس از پیاده شدن بلافاصله سوار اتوبوس ذخیره می‌شوند.

او با تأکید براینکه درحال حاضر ۹۷ دستگاه اتوبوس آماده به خدمت وجود دارد که راننده ندارند، گفت: اگر امکان جذب راننده به شرکت واحد داده شود طرح دوباره به شکل قبل برمی‌گردد اما با شرایط موجود و کمبود راننده اگر قرار بر اجرای طرح پیشین باشد، ظرفیت همه اتوبوس‌ها تا ونک پر خواهد بود و امکان جابه جایی مسافران تا ایستگاه‌های پایین‌تر دیگر نخواهد بود.

به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه؛ زمانی که طرح در روز نخست اجرا شد، حدود ۲۰ تماس اعتراضی در سامانه ۱۸۸۸ ثبت شد اما امروز این تماس‌ها به دو نفر کاهش یافته است.

حبرنگار: ملیکا هاشمی

۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
کد خبر: 9349

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =