مشارکت شهرداری تهران در رویداد «ساعت زمین» 

«ساعت زمین»ویدادی محیط زیستی است که از سوی صندوق جهانی طبیعت و سایر مؤسسه‌های همکار آن در سال ٢٠٠٧ بنیان نهاده شد و هم‌اکنون در ۱۸۰ کشور در سراسر جهان برگزار می‌شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار؛ هر سال میلیون‌ها نفر با خاموش کردن چراغ‌های برق به مدت یک ساعت، رویداد «ساعت زمین» را گرامی ‌می‌دارند.

شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، با بیان اینکه سرانه مصرف برق ایران حدود ٣ برابر سرانه جهانی است گفت: کشور ما با مصرف بیش از ١٤٥ میلیارد کیلووات برق در زمره ٢٥ کشور پرمصرف برق جهان قرار دارد.

او ارتباط افزایش مصرف برق و انتشار گازهای گلخانه ای را بعنوان عاملی مهم در پدیده گرمایش زمین عنوان کرد و توضیح داد: از آنجایی که ذغالسنگ بیش از نفت و گاز طبیعی عامل تولید CO۲ بعنوان مهمترین گاز گلخانه ای است و حجم بیشتر ذغالسنگ برای تولید برق به کار می‌رود، جنبش جهانی ساعت زمین با تمرکز بر کاهش مصرف برق، بر نقش مهمی که این کاهش مصرف بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد تاکید دارد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، همچنین درباره خاموشی یک ساعته در ایران هم گفت: ایران در سال ۱۳۹۰ به جنبش ساعت زمین با خاموشی چراغ‌های برج میلاد تهران پیوست.

او افزود: طی سالهای بعد شهرهای بیشتری در کشور به این رویداد پیوسته و با خاموشی یک ساعته المانهای شاخص شهری در این رویداد بین المللی مشارکت کردند، امسال این رویداد روز شنبه مصادف با ٢٧ مارس( ٧ فروردین ماه ) برگزار می شود و المانهایی نظیر برج میلاد، پل طبیعت، گنبد مینا و برج آزادی به  مدت یکساعت خاموش خواهند شد.

انصاری با اشاره به آنکه اهمیت این رویداد بسیار فراتر از خاموش کردن نمادین چراغ‌ها است، گفت: با توجه به شرایطی که بیماری کووید ۱۹ در جهان ایجاد کرده است ساعت زمین امسال می تواند ضمن توجه بیشتر به معضلات محیط زیست در سطح جهان موجب سرعت بیشتر اقدامات محیط زیستی شده و با استفاده از همکاری واجماع جهانی، باعث جلب مشارکت مردم جهان برای حفظ طبیعت و تلاش موثر برای مقابله با بحران تغییر اقلیم شود.

رویداد ساعت زمین روز *شنبه ٧ فروردین ماه مصادف با ٢٧ مارس * از ساعت ۸:۳۰ تا ۹:۳۰ شب به وقت محلی برگزار می‌شود.

۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 9396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =