به گزارش خبرنگار شهر، بودجه ۱۴۰۰ پایتخت امسال برای نخستین بار ردیف های بودجه ای را به ساخت ۱۹ پارکینگ جدید و ۲ پارکینگ نیمه تمام اختصاص داده است. از جمله پارکینگ های جدید که در بودجه به آن اشاره شده عبارت است از:
منطقه ۲
احداث و تجهیز پارکینگ های زیر سطحی میدان فرهنگ
منطقه ۳
مجتمع تجاری، اداری و پارکینگ عمومی شیخ بهائی
منطقه ۴
احداث و تجهیز پارکینگ طبقاتی بخشایش
منطقه ۱۰
احداث پارکینگ گلستانی
منطقه ۱۱
احداث پروژه تجاری و پارکینگ باغ دامپزشکی
احداث پروژه تجاری و پارکینگ ترمینال کاوه
منطقه ۱۲
حداث مجتمع تجاری، اداری و پارکینگ (باغچه حاج عباس)
احداث مجتمع تجاری، فرهنگی، اداری و پارکینگ گاراژ بوربور
احداث مجتمع تجاری، اداری و پارکینگ (انبار گندم (۱))
احداث مجتمع تجاری، اداری و پارکینگ (انبار گندم (۲))
منطقه ۱۴
احداث پارکینگ مکانیزه محلی در سطح محلات منطقه
منطقه ۱۶
توسعه پارکینگ علی آباد جنوبی جنب ایستگاه مترو
توسعه پارکینگ خزانه شمالی جنب پارک بعثت
منطقه ۱۷
احداث نیروگاه خورشیدی و مجموعه تفریحی ورزشی در بام پارکینگ طبقاتی
احداث مجتمع پارکینگ طبقاتی و تجاری در زمین موصوف به حوضچه زمزم
احداث پارکینگ طبقاتی در زمین موصوف به گاراژ امینی
منطقه ۱۹
تخریب نوسازی زمین راهور جهت پارکینگ طبقاتی
تجهیز، نوسازی، راه اندازی و بهره برداری از پارکینگ شمال بوستان ولایت
منطقه ۲۰
احداث پارکینگ طبقاتی و تجاری روبروی فروشگاه شهروند
ساخت پارکینگ های نیمه تمام
پارکینگ های نیمه تمام نیز از چشم مدیریت شهری دور نمانده و بودجه این پروژه ها نیز در بودجه پیش بینی شده است. احداث پارکینگ طبقاتی نیایش و احداث و تجهیز پارکینگ های عمومی طبقاتی، پارکینگ فرهنگ از جمله پارکینگ های نیمه تمامی است که در بودجه به آن توجه شده است.
مجوز جذب مشارکت بخش خصوصی
بر اساس این گزارش کمبود پارکینگ در تهران زمانی خود نمایی کرد که مردم به دلیل شیوع بیماری کرونا مجبور به استفاده از خودروی شخصی شدند. مدیریت شهری تهران به این موضوع به صورت کاملا جدی نگاه کرده و برای نخستین بار ردیف بودجه ای به ساخت پارکینگ اختصاص یافته است. محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران این اقدام را شروع نهضت ساخت پارکینگ در تهران دانسته است.
در بودجه سال ۱۴۰۰ عوارض تامین پارکینگ با عنوان «درآمد ناشی از عدم امکان تامین پارکینگ» پس از واریز به حساب تمرکز درآمد اختصاصی شرداری، بدون هرگونه دخل و تصرف و مسدودی به صورت صد در صد تخصیص یافته محسوب میشود و به حساب سازمان حمل و نقل و ترافیک واریز می شود تا آن سازمان صرفاً در ردیف اعتباری اختصاصی با عنوان «احداث پارکینگ محلهای از محل درآمد ناشی از اخذ عوارض تامین پارکینگ» هزینه کند.
شناسایی، کدگذاری و شناسنامهدار نمودن کلیه پارکینگها و محلهای پارک دائمی شهر اعم از خصوصی، عمومی و حاشیه معابر با بهکارگیری آخرین تکنولوژی هوشمند از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قانونی شهرداری تهران قرار گرفته است. این در حالی است که با حذف پارکبان ها در مدیریت دوره پنجم شهر تهران، طبق اعلام اعضای شورای شهر، شهرداری از پارک حاشیه ای هیچ درآمدی کسب نکرده است. مصوبه بهینه سازی چرخه اجرایی، هماهنگی و نظارت بر احداث پارکینگهای عمومی در شهر تهران توسط شهرداری تهران با مشارکت بخش خصوصی مصوب سال ۱۳۸۳ شورای اسلامی شهر تهران است اما این مصوبه با بی مهری روبرو شده بود و امسال مدیریت شهری اما برای مشارکت بخش خصوصی اهمیت قائل شده و به شهرداری تهران اجازه داده میشود نسبت به مجوز ساخت، همراه با تسهیلات و امتیازات تشویقی از قبیل صدور پروانههای تجاری و ... با مشارکت با سرمایهگذاران بخش خصوصی جهت احداث پارکینگهای طبقاتی عمومی بهگونهای که ماهیت و عملکرد این مستحدثات پارکینگ عمومی باشد، اقدام کند.
خبرنگار: پریسا هاشمی
نظر شما