قیمت تمام شده بلیت مترو برای سال ۱۴۰۰؛ حدود ۱۹ هزار تومان

شهر: قیمت تمام شده بلیت مترو برای سال ۱۴۰۰ به طور متوسط حدود ۱۹ هزار و پانصد تومان برای هر سفر است و به صورت حداقلی با تقبل بخش زیادی از سهم یک سومی شهروندان از قیمت تمام شده بلیت و با در نظر گرفتن کاهش فشار اقتصادی به شهروندان در استفاده از حمل ونقل همگانی تعیین شده است.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، درباره الزام شهرداری به ساخت ۱۹ پارکینگ در سال ۱۴۰۰، بیان کرد: ردیف بودجه احداث پارکینگ های طبقاتی فرهنگ، نیایش، آژیده، ... در بودجه سالهای قبل هم لحاظ شده است، با این تفاوت که در بودجه سال ۱۴۰۰ تمرکز بر پارکینگ های با قابلیت مشارکت بخش خصوصی در مناطق مختلف از جمله پارکینگ بخشایش در منطقه ۲، باغ دام پزشکی در منطقه ۱۱، علی آباد و خزانه در منطقه  ۱۶ است.

او با بیان اینکه ساخت این پارکینگ‌ها با توجه به مصوبه شورای پنجم با عنوان سند جامع مشارکت و سرمایه گذاری انجام شده است، گفت: همچنین تمرکز ردیف های بودجه ای احداث پارکینگ محله‌ای در داخل بافت های هدف و واریز مستقیم عوارض کسر پارکینگ صرفا برای احداث پارکینگ محله ای صورت گرفته است.

به گفته این عضو شورای شهر تهران؛ این موضوع به صورت هماهنگ با اجرای برنامه ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای شهر تهران به جلوگیری از ترافیک ساکن در حاشیه معابر شهری و متعادل سازی فضای پارکینگ خودروها در محلات مناطق کم برخوردار و بافت‌های فرسوده که امکان تامین پارکینگ در داخل ملک قابل انجام نیست، کمک قابل توجهی می‌کند.

علیخانی درباره افزایش  ۲۵ درصدی قیمت بلیت مترو توضیح داد: افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت مترو هم بر اساس نرخ تمام شده بلیت مترو است. قیمت تمام شده بلیت مترو برای سال ۱۴۰۰ به طور متوسط حدود ۱۹ هزار و پانصد تومان برای هر سفر است و به صورت حداقلی با تقبل بخش زیادی از سهم یک سومی شهروندان از قیمت تمام شده بلیت و با در نظر گرفتن کاهش فشار اقتصادی به شهروندان در استفاده از حمل ونقل همگانی تعیین شده است.

او همچنین با اشاره به مطالبات شهرداری تهران از دولت در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی، گفت: اقدامات حقوقی برای دریافت مطالبات از دولت برای ناوگان حمل ونقل عمومی برمبنای گزارش دریافتی از سازمان بازرسی کل کشور بابت ارائه خدمات شهری در دست بررسی است. از جمله قانون تخصیص ۶۰ درصد از جرائم رانندگی و تخلفات راهنمایی و رانندگی وصول شده شهرها به شهرداری­ها برای توسعه پارکینگ­ها و ایمنی معابر، ۳۳ درصد از یارانه بلیت اتوبوس و مترو سهم دولت از قانون هدفمند کردن یارانه­ها، طرح LEZ و تجهیزات اولویت دار مترو در دستورکار است.

علیخانی این را هم گفت که: استفاده از سازوکارهای تهاتر مطالبات و همچنین ایجاد سامانه مشترک بین شرکت بهره برداری مترو  و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برای اصلاح سازوکار محاسبه یارانه صرفه ­جویی سوخت حاصل از اجرای سفرهای شهروندان  هم در حال اجرا است.  

۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 9670

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =