۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 9570

گفتگوی شهر با مدیرکل سلامت شهرداری تهران

اختصاص ۸۵ مکان به ظرفیت محلی وزارت بهداشت

سراهای محلات و خانه های سلامت شهرداری به طرح قاسم سلیمانی پیوست
اختصاص ۸۵ مکان به ظرفیت محلی وزارت بهداشت

شهر: مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: نباید درباره کرونا شاهد سیاست های متناقض باشیم. اگر گاهی محدودیت های جدی اعمال و پس از مدتی این محدودیت ها لغو شود، صرفا افت و خیزهای کرونا را شدیدتر می کند. کما این که امروز وضعیت شیوع کرونا در کشور و تهران مناسب نیست و شرایط خطرناک و ترسناک تر از آخرین روزهای سال ۱۳۹۹ شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، وزارت بهداشت جهت مهار شیوع بیماری کووید-۱۹ طرح شهید قاسم سلیمانی را کلید زد. شهرداری تهران با وجود خانه های سلامت در تمام مناطق و محلات تهران در این طرح شرکت کرده و بستر خدمات رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به پایتخت نشینان را فراهم آورد. زینب نصیری، مدیرکل سلامت شهرداری تهران در گفتگو با شهر به همکاری شهرداری با وزارت بهداشت در طرح شهید سلیمانی اشاره کرده و تاکید کرد: ۸۵سرای محلات و خانه های سلامت به ظرفیت های محلی وزارت بهداشت (سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی) اضافه شده است. شهرداری در طرح شهید قاسم سلیمانی آمادگی بیشتری داشت اما وزارت بهداشت به همکاری بیشتری نیاز نداشت. وزارت بهداشت تقسیم بندی خاصی در مناطق و محلات داشت و تلاش کرد شهروندان با فاصله جغرافیایی مناسبی به اولین مرکز تست کرونا دسترسی پیدا کنند و در صورت آزمایش مثبت، شناسایی و ردیابی آنها اتفاق بیفتد. از سال گذشته خانه های سلامت و ظرفیت های سرای محلات مناسب سازی و امکانات آن فراهم شده و با نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت به ظرفیت های شهر اضافه شد. طرح شهید قاسم سلیمانی از سه ماهه پایانی سال ۹۹ شروع شده و هنوز هم ادامه دارد.

او در پاسخ به این سوال که واکسیناسیون پاکبان ها، تطهیرکنندگان و کارکنان پسماند در چه مرحله ای قرار دارد؟ گفت: واکسن موضوعی است که در ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره آن تصمیم گرفته می شود. ستاد ملی مبارزه با کرونا متناسب با واردات واکسن بین شهرهای مختلف تحویل دانشگاه های علوم پزشکی و ستادها قرار می گیرد. این موضوع مرتبط با شهرداری نیست و طبق اطلاعاتی که به دست آمده هنوز بخش قابل توجهی از کادر درمان واکسن دریافت نکرده اند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: در کنار این اقدامات وزارت بهداشت هماهنگی هایی انجام می دهد تا مجموعه بهشت زهرا (س) یا پاکبان ها و افراد در معرض خطر بتوانند در این اولویت بندی قرار گیرند. پاکبان ها از ابتدای شیوع کرونا در معرض خطر بودند ولی به صورت مستمر در سطح شهر مشغول فعالیت بودند و واکسیناسیون آنها شروع شده است.

زینب نصیری اظهار کرد: امیدوارم شاهد گشایش در توزیع واکسن کرونا در حوزه واردات و همچنین حوزه تولید آن باشیم و مهم تر از آن شاهد توزیع عادلانه واکسن کرونا بین افرادی که در معرض خطر هستند. امیدمان این است که شهروندان با اولویت سنی و شرایط جسمی مطابق با سند ملی واکسیناسیون اتفاق بیفتد. از سوی دیگر امیدوارم شاهد توزیع واکسن کرونا با فرآیند شفاف تری  بوده و مردم در جریان کامل و شفاف واکسیناسیون قرار گیرند. ضمن آن، مشخص شود که هر گروه در چه تاریخی و حتی بازده زمانی واکسینه می شوند.

او افزود: طبق هماهنگی های شهرداری با وزارت بهداشت لیستی از پرسنل شهرداری که در معرض خطر هستند، تهیه شده و در اختیار آنها قرار داده شد تا در اولویت بندی ها قرار گیرند. طبق اطلاعات ما واکسیناسیون در مجموعه پسماند شروع نشده، اما واکسیناسیون پاکبان ها و تطهیرکنندگان شروع شده است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران تاکید کرد: امیدوارم سه اتفاق در کنار هم رخ دهد. اول این که درباره کرونا شاهد سیاست های متناقض نباشیم. اگر گاهی محدودیت های جدی اعمال و پس از مدتی این محدودیت ها لغو شود، صرفا افت و خیزهای کرونا را شدیدتر می کند. کما این که امروز وضعیت شیوع کرونا در کشور و تهران مناسب نیست و شرایط خطرناک و ترسناک تر از آخرین روزهای سال ۹۹ شده است. تهران در بستری بیماران، فوتی ها و مبتلایان جدید وضعیت باثباتی پیدا کرده بود اما سفرها این ثبات را از بین برد.

او با اشاره به این که در طرح شهید سلیمانی ردیابی ارتباط  بیماران پیش بینی شده است، گفت: اگر فردی مبتلا شود تا چندین لایه افرادی که با او در ارتباط بودند تست گرفته می شود. امیدوارم که شاهد سیاست های باثبات تری باشیم.

زینب نصیری در تشریح نکته دوم تاکید کرد: یکی از موضوعات جدی در مقابله با کرونا تسریع در واکسیناسیون است. مردم بیش از یک سال درگیر کرونا هستند. بخشی از این عادی سازی و کاهش حساسیت های مردم ناشی از طولانی شدن فرآیند واکسیناسیون است. هر چقدر توزیع واکسن تسریع شود و افراد بیشتری واکسینه شوند، شرایط بهتری در مقابله با کرونا و کاهش شیوع آن مشاهده می شود.

او افزود: سومین نکته این است که با تمام این شرایط باید به خودمراقبتی بیشتر توجه کرد. در حال حاضر این بیماری کشورها، شهرها و به ویژه تهران را در شرایطی قرار داد که برخی سیاست ها باعث تشدید بیماری می شود ولی وقتی سیاست خوبی اتخاذ می شود ابتلا به کرونا کاهش می یابد. افراد با خودمراقبتی و حفظ خود، خانواده و اطرافیان می توان تا زمانی که به صورت کلی شرایط بهتر شود، از سلامتی خود حفاظت کنند. خودمراقبتی بسیار مهم است و موضوعی که توصیه می شود استفاده از دو ماسک آنهم به دلیل شیوع انواع ویروس های جهش یافته کروناست.

خبرنگار: پریسا هاشمی

۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 9570

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =