۲۶ ایستگاه مترو و ۱۲ ورودی جدید در چهار سال اخیر به ثمر رسید

شهر: همزمان با روی کارآمدن پیروز حناچی، مدیریت شهری پنجم توانسته ۲۰ ایستگاه مترو را با تمام مشکلات حاضر اعم از افزایش قیمت ارز، تحریم‌ها، عدم کمک دولت به بهره برداری برساند.

به گزارش شهر، نیمه دوم سال ۱۳۹۶ بود که مدیریت شهری پنجم بر سرکار آمد و اداره کلانشهر تهران را به دست گرفت. کلانشهری که از همان ابتدای آغاز فعالیت دوره پنجم مدیریت شهری با محدودیت منابع مالی و بدهکاری‌های انباشته به بانک‌ها و پیمانکاران مواجه شد. شهردار پیشین تهران پیش از تحویل مدیریت شهری به محمد علی نجفی یعنی نخستین شهردار دوره پنجم، خط ۷ متروی تهران به همراه هفت ایستگاه ( میدان صنعت، دانشگاه تربیت مدرس، شهید نواب صفوی، کمیل، بریانک، میدان محمدیه و بسیج) دیگر را در ۲۰ خرداد ۱۳۹۶، افتتاح کرد. اما افتتاح خط ۷ در سال ۱۳۹۶ چند ماه بیشتر دوام پیدا نکرد و درنهایت در پاییز همان سال به علت عدم ایمنی لازم نظیر نصب هواکش‌های میان تونلی، پله‌های اضطراری و نیز تأمین تجهیزات الکترونیکی نظیر سیستم سیگنالینگ و افتتاح بدون زیرساخت‌های لازم توسط مدیریت شهری پنجم تعطیل شد و از فعالیت باز ایستاد.

سال ۱۳۹۶

مدیریت شهری پنجم تنها تمرکز خود را به افتتاح ایستگاه‌های تعطیل شده خط ۶ و ۷ معطوف نکرد بلکه در ششم آبان ۱۳۹۶، ورودی غربی ایستگاه فرودگاه مهرآباد را به افتتاح رساند و دو روز بعد ۵۱ دستگاه واگن و لکوموتیو برقی را وارد مدار بهره برداری کرد. ورودی جنوبی ایستگاه شادمان و ورودی جنوبی ایستگاه مترو ابن‌سینا در بهمن و اسفند ۱۳۹۶ به افتتاح رسمی رسیدند.

سال ۱۳۹۷

نخستین پروژه‌های افتتاحی سال ۱۳۹۷ در شبکه مترو برابر با بهره برداری از پنج ایستگاه مترو شد. پس از تأمین زیرساخت‌های لازم و فراهم کردن ایمنی لازم خط ۷، پنج ایستگاه (نواب، کمیل، رودکی، مهدیه، بریانک) و ۶ کیلومتر از بخش میانی این خط در ۲۳ تیر ۱۳۹۷ به بهره برداری رسید.

پس از رفتن محمدعلی افشانی، دومین شهردار مدیریت شهری پنجم به علت مشمولیت قانون منع بکارگیری بازنشستگان، پیروز حناچی در ۲۲ آبان ۱۳۹۷ به عنوان سومین شهردار منتخب شورای اسلامی شهر تهران مدیریت شهری پایتخت را به دست گرفت.

از دیگر اقدامات مدیریت شهری در حوزه مترو در زمستان سال ۱۳۹۷ می‌توان به بهره برداری از پنج هواکش میان تونلی خط ۳ و تکمیل هواکش‌های باقیمانده، تکمیل سیستم سیگنالینگ خط ۳ و بهره برداری از ورودی دوم ایستگاه قائم در خط ۳ اشاره کرد. درنهایت پرونده اقدامات اجرایی سال ۱۳۹۷ در مترو با بهره برداری از سه ایستگاه (میدان صنعت، تربیت مدرس، هلال ‌احمر) و هفت کیلومتر و ۵۰۰ متر  از بخش شمالی خط ۷ در ۲۵ اسفند بسته شد.

سال ۱۳۹۸

بهار سال ۱۳۹۸ با بهره برداری از سه ایستگاه (دولت‌آباد، بعثت، میدان شهدا)، یک هواکش و ۹ کیلومتر از بخش جنوبی خط ۶ آغاز شد. نمی‌توان ایستگاه مترو افتتاح کرد و قطار جدیدی برای کاهش سرفاصله زمانی وارد مدار نکرد. افتتاح ایستگاه بدون افزایش قطار یعنی عدم فعالیت صحیح شبکه مترو؛ بنابراین در شهریور همان سال، چهار رام قطار برابر با ۲۸ دستگاه واگن وارد مدار بهره برداری شد. در ادامه افتتاحیه‌های سال ۱۳۹۸، دو ایستگاه (بسیج، محمدیه) و پنج کیلومتر و ۸۰۰ متر از بخش جنوب شرقی خط ۷ به بهره برداری رسیدند. یک ماه بعد یعنی در پاییز، ایستگاه میدان امام حسین (ع ) به همراه یک کیلومتر مسیر در خط ۶، افتتاح رسمی شدند.

از جمله دیگر اقدامات شش ماه دوم سال ۱۳۹۸ می‌توان به بهره برداری از ۲۸ دستگاه واگن یا چهار رام قطار (دو رام در پاییز و دو رام دیگر در زمستان)، بهره برداری از یک ایستگاه (مولوی) در خط ۷،  بهره برداری از پست برق اکباتان به همراه ورودی جنوبی ایستگاه دروازه شمیران، بهره برداری از ورودی شمال غربی ایستگاه میدان شهدا و بهره برداری از یک ایستگاه (کیانشهر) در خط ۶ اشاره کرد.

سال ۱۳۹۹

آغاز سال ۱۳۹۹ و نوسانات شدید ارزی، عدم واریز به موقع منابع مالی حاصل از اوراق مشارکت ۱۳۹۸، کاهش درآمدهای شهرداری و همچنین افزایش هزینه‌های جاری، سبب شد تا مدیریت شهری نتواند نسبت به هدف‌های خود در برنامه زمان بندی تعیین شده، جامعه عمل بپوشاند. اما درنهایت با تمام این اوصاف، شهرداری تهران توانست از تیر ۱۳۹۹ تا پاییز همان سال بهره برداری از دو رام قطار به همراه اتمام پروژه ۷۰ دستگاه واگن آلومینیومی، بهره برداری از پست برق شرقی خط ۷، کلنگ زنی توسعه شمال غربی خط ۷، کلنگ زنی احداث خط ۱۰، بهره برداری از ورودی جنوب غربی ایستگاه مهدیه در خط ۷، ورود دستگاه حفار مکانیزه به میدان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در پروژه توسعه جنوبی خط ۶، بهره برداری از ورودی ایستگاه شهید نواب صفوی در خط ۷، کلنگ زنی پایانه مترو آزادگان و توسعه جنوبی خط ۳، بهره برداری از ایستگاه برج میلاد در خط ۷ و ایستگاه امیر کبیر در خط ۶ را به پایان برساند. اما زمستان سال ۱۳۹۹، فصلی پر دستاوردتر برای مدیریت شهری به حساب می‌آمد چرا که در سه ماه پایانی سال ۱۳۹۹، ورودی شرقی ایستگاه کمیل، ورودی شمال غربی ایستگاه میدان صنعت و ورودی شمالی ایستگاه بسیج بهره برداری شد. همچنین آسانسورهای ورودی شمالی ایستگاه مهدیه نصب شد. از جمله دیگر اقدامات می‌توان به رونمایی از سامانه الکترونیکی استعلام حریم مترو، بهره برداری از پست‌های برق امیرکبیر و آزادگان، بهره برداری از ایستگاه‌های یادگار امام (ره)، شهید ستاری، اشرفی اصفهانی، تربیت مدرس در خط ۶ و میدان قیام، دولاب و آهنگ در خط ۷، ارائه دستاوردهای پروژه طراحی و ساخت قطار ملی، امضای تفاهم نامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطار نسل اول و همچنین امضای قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن با شرکت واگن سازی تهران اشاره کرد. البته افتتاح ایستگاه‌های مترو درحالی بود که برنامه ریزی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بر بهره برداری از ۱۲ ایستگاه در سال ۱۳۹۹تأکید داشت اما به علت عدم واریز به موقع منابع مالی حاصل از اوراق مشارکت ۱۳۹۸ توسط بانک رفاه، چهار ایستگاه مترو به سال ۱۴۰۰ موکول شد.

در مجموع مدیریت شهری پنجم توانسته از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ تا پایان سال گذشته، ۲۶ ایستگاه مترو، چهار پست برق، ۱۲ ورودی جدید، ۵۶ سامانه تهویه هوا، ۱۳۳ دستگاه واگن، ۴۰ کیلومتر مسیر به همراه رونمایی از قطار ملی مترو (نوزدهم مرداد سال گذشته) به بهره برداری برساند و به دست شهروندان بسپارد. تمامی این موارد درحالی به ثمر رسیده‌ که مدیریت شهری با تحریم‌ها، افزایش قیمت ارز  و عدم به موقع منابع حاصل از اوراق مشارکت دست و پنجه نرم کرده است.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 9644

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =