آرامستان های تاریخی دولاب ساماندهی می شوند

جلسه مستندنگاری و ساماندهی آرامستان های تاریخی دولاب (ارامنه، گریگور، کاتولیک و آشوری) با حضور مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، شهردار منطقه 14، رؤسای کلیساهای ارامنه کاتولیک، انجیلی آشوری، ارامنه گریگور، کاتولیک لاتین و ... برگزار شد.

به گزارش شهر و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، کاوه حاجی علی اکبری مدیرعامل این سازمان در این جلسه عنوان کرد: حفاظت از فضاهای ارزشمند تاریخی در این دوره از مدیریت شهری از اهمیت بالایی برخوردار است و این مهم در نوع نگاه به نگهداشت فضاها در طی یکسال گذشته کاملا مشهود است.

او از اقدامات شهردار منطقه 14 برای حفظ آرامستان های تاریخی این منطقه و تبدل آن ها از فضایی رها شده به فضایی که هم اکنون ضرورت حفظ وضع موجود آن در دستور کار شهرداری منطقه قرار گرفته است، تقدیر و تشکر کرد.

علی اکبری با بیان این که سازمان نوسازی شهر تهران به منظور حفاظت فعال از فضای ارزشمند تاریخی و فرهنگی این محدوده اقدام به مستندنگاری سه آرامستان گریگور، کاتولیک و آشوری نموده است، از مدعوین جلسه درخواست کرد تا هماهنگی لازم برای مستندنگاری از 2 آرامستان باقی مانده از این مجموعه صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که آرامستان های تاریخی ارامنه، گریگور، کاتولیک و آشوری از عناصر مهم هویتی شهر تهران هستند، اظهار داشت: در صورت اتمام پروژه مستندنگاری این مجموعه، کتاب آن در زمای کوتاه به چاپ خواهد رسید.

علی اکبری با اشاره به تعریض زیادی که برای خیابان کرمان پیش بینی شده بود، گفت: این تعریض بخش زیادی از شمال آرامستان ارامنه را تحت تأثیر قرار می داد که درخواست حذف تعریض از سوی سازمان نوسازی برای حفظ این اثر تاریخی ارزشمند و جلوگیری از خدشه به آن داده شده است و اکنون مراحل تصویب را طی می کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به ضرورت توجه به فضای مشترک 5 آرامستان این مجموعه، از تدوین طرح میدانگاه پیاده برای ایجاد جذابیت در این فضا و استفاده محله و مراجعه کنندگان خبر داد و خطاب به مدعوین جلسه گفت: این پروژه یک پروژه میان سازمانی است که امیدواریم در جلسه ای با حضور شهردار محترم تهران، نظرات شما را اخذ نماییم تا امکان اجرای این پروژه در سال جاری فراهم شود.

رضا عباسی، شهردار منطقه 14 نیز در این جلسه با بیان این که نگاه شهردار محترم تهران به بحث اقلیت ها، فرصت ها، حقوق اجتماعی و شهروندی که دارند فراملی است، خاطرنشان کرد: ایشان شخصاً پیگیر هستند که در مناطق و محله های مختلف تهران اگر موضوعاتی هست که مرتبط با اقلیت هاست، متناسب با حقوق اجتماعی آنها و قائده و قوانینی که خود آن ها به آن قائل هستند پیگیری شود.

شهردار منطقه 14 با اشاره به رها شدگی مجموعه آرامستان های اقلیت های مذهبی در این منطقه طی سالیان گذشته، از همسو کردن ارگان های مختلف، افراد تأثیرگذار، مسئولین مرتبط، شورای خلیفه گری و ... برای کمک در حفظ این مجموعه خبر داد و از حاضرین جلسه درخواست کرد که برای تسریع این مهم همکاری نمایند.

عباسی با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی به سایر افراد تأثیرگذار در این فرآیند، اظهار داشت: فضای کنونی مجموعه در شأن ادیان نیست و چنانچه آرامستان های تاریخی مذکور ساماندهی شود، دستاوردهای اجتماعی، زیست محیطی، مالی و ... برای شهروندان به دنبال خواهد داشت.

اسقف سرکیس داویدیان، رئیس کلیسای ارامنه کاتولیک ایران نیز در این جلسه ضمن اشاره به تجربیات خود به عنوان عضو کمیته ساماندهی و مرمت قبرستان ها در کشور لبنان، از برنامه سازمان نوسازی شهر تهران برای ساماندهی آرامستان ها ابراز خرسندی کرد و یادآور شد: آرامستان متعلق به ارامنه کاتولیک در وضعیت نامطلوبی به سر می برد و افراد متعددی در چند سال اخیر آنجا را جایگاه کسب و کار نموده و برای خود شغل هایی از قبیل مکانیکی و تعمیر خودرو ایجاد کرده اند.

رئیس کلیسای ارامنه کاتولیک ایران ابراز امیدواری کرد که با برنامه ساماندهی آرامستان ها، هر چه سریعتر مشکلات پایان یافته و بتوان همچنون گذشته مناسک دینی و روحانی را برای افرادی که در این آرامستان ها آرمیده اند به جا آورد و به آن ها ادای احترام کرد.

اولویت بندی اقدامات اجرایی، توجه به مباحث آتش سوزی و حریق در آرامستان ها، برنامه ریزی جهت اجرای طرح های کوتاه مدت و میان مدت، توجه به سرعت تخریب بناها و قبور، ارتقاء فرهنگ عمومی همسایگان مجاور برای پرهیز از ریختن زباله در آرامستان،  حفظ ارزش های تاریخی و معماری و ... از جمله مهمترین مواردی بود که در این جلسه از سوی مدعوین مطرح شد و مورد تبادل نظر قرار گرفت.

شایان ذکر است در این جلسه گزارشی جامع از مستندنگاری آرامستان های گریگور، کاتولیک و آشوری از سوی مهندسان مشاور معماری و شهرسازی آورث (دفتر توسعه محله ای ناحیه 2 منطقه 14) با شعار معروفیت، محبوبیت و مصونیت ارائه و در آن به مباحثی از جمله روش شناسی، مؤلفه های کلیدی و ابزارهای بکار رفته در مستندنگاری، برداشت های میدانی، نقشه برداری، پنل طراحی شده و بانک اطلاعاتی، آسیب ها، شناسایی مشاهیر و شخصیت های ممتاز، ارزش های معماری، زیبا شناختی و ... پرداخته شد.

۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =