نبود آمار درست از تعداد موتورسیکلت ها هم دلایل مختلفی دارد، از جمله اینکه بعضا این موتورسیکلت ها مشکل شماره گذاری دارند و یا از مناطق مختلف به تهران آمده اند و این دلایل سبب شده تا آمار درستی از تعداد موتورسیکلت ها وجود نداشته باشد. در یک دوره ای سازمان حمل و نقل و ترافیک برای اینکه موتور سیکلتها را ساماندهی کند اعلام کرد که طرح ترافیک برای موتورها هم باید اعمال شود و مصوبه ای هم وجود داشت. طرح ترافیک آن زمان دو نشانه داشت که یکی روی موتور نصب می شد و یکی هم روی کلاه ایمنی که از این طریق موتورسیکلت سوارها برای کاهش تصادفات حتما کلاه ایمنی داشته باشند. این طرح، طرح خوبی بود و امکان ساماندهی موتورسیکلت ها را فراهم کرده بود اما در ادامه متاسفانه این طرح هم مانند بسیاری از طرح ها نیمه کاره رها شد و موتورها به نوعی به حالت غیرساماندهی رها شدند و متولی مشخصی هم ندارد.
قانون برخورد با موتورسیکلت سوارها به دلایل مختلف که عمده دلیل آن، مشکلات اقتصادی است جدی گرفته نشده و رها می شود از سوی دیگر جذابیت هایی که موتور دارد باعث شده که گرایش به داشتن موتور و استفاده از آن در تهران افزایش پیدا کند چرا که موتورها آزادنه در خیابان های یک طرفه، پیاده روها و هر جایی که بخواهند تردد می کنند و رفتار غیرقانونی را دارند، همچنین موتورها از گذشته به دلیل اینکه اعمال مقررات مداوم برای تخلفات آن ها انجام نشده یک نوع اایجاد حق شده و همین موضوع سبب شده که موتور نسبت به خودرو جذابیت بیشتری داشته باشد چرا که اگر رانندگان خودرو رفتار غیرقانونی انجام دهند توقیف و جریمه می شوند اما برای موتورها فرار از قانون سهل است و به این دلیل به یک معضل در تهران تبدیل شدند.
نظر شما