۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 9859

یادداشت تصویری چهل و یکم

رهاشدگی قانونی موجب افزایش تعداد شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها در پایتخت

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران
رهاشدگی قانونی موجب افزایش تعداد شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها در پایتخت

هنوز آمار درستی از تعداد موتورسیکلت در شهر تهران وجود ندارد اما گفته می شود بین دو تا سه میلیون موتور سیکلت در تهران تردد می کنند.

نبود آمار درست از تعداد موتورسیکلت ها هم دلایل مختلفی دارد، از جمله اینکه بعضا این موتورسیکلت ها مشکل شماره گذاری دارند و یا از مناطق مختلف به تهران آمده اند و این دلایل سبب شده تا آمار درستی از تعداد موتورسیکلت ها وجود نداشته باشد. در یک دوره ای سازمان حمل و نقل و ترافیک برای اینکه موتور سیکلت‌ها را ساماندهی کند اعلام کرد که طرح ترافیک برای موتورها هم باید اعمال شود و مصوبه ای هم وجود داشت. طرح ترافیک آن زمان دو نشانه داشت که یکی روی موتور نصب می شد و یکی هم روی کلاه ایمنی که از این طریق موتورسیکلت سوارها برای کاهش تصادفات حتما کلاه ایمنی داشته باشند. این طرح، طرح خوبی بود و امکان ساماندهی موتورسیکلت ها را فراهم کرده بود اما در ادامه متاسفانه این طرح هم مانند بسیاری از طرح ها نیمه کاره رها شد و موتورها به نوعی به حالت غیرساماندهی رها شدند و متولی مشخصی هم ندارد.  

 قانون برخورد با موتورسیکلت سوارها به دلایل مختلف که عمده دلیل آن، مشکلات اقتصادی است جدی گرفته نشده و رها می شود از سوی دیگر جذابیت هایی که موتور دارد باعث شده که گرایش به داشتن موتور و استفاده از آن در تهران افزایش پیدا کند چرا که موتورها آزادنه در خیابان های یک طرفه، پیاده روها و هر جایی که بخواهند تردد می کنند و رفتار غیرقانونی را دارند، همچنین موتورها از گذشته به دلیل اینکه اعمال مقررات مداوم برای تخلفات آن ها انجام نشده یک نوع اایجاد حق شده و همین موضوع سبب شده که موتور نسبت به خودرو جذابیت بیشتری داشته باشد چرا که اگر رانندگان خودرو رفتار غیرقانونی انجام دهند توقیف و جریمه می شوند اما برای موتورها فرار از قانون سهل است و به این دلیل به یک معضل در تهران تبدیل شدند.

۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 9859

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =