چرا تهران بیشترین جمعیت اجاره‌نشین را دارد؟

شهر: آمارها نشان می‌دهد تهران با ۴۲ درصد مستاجر، در میان دیگر شهرهای ایران، بیشترین جمعیت اجاره‌نشین‌ها را در خود جای داده است، دو لیل اصلی سبب این رخداد شده است. 

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به تازگی اعلام کرده که «در کلانشهرها نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت شهر را اجاره‌نشین‌ها به خود اختصاص داده‌اند.» کارشناسان بازار مسکن معتقدند، با توجه به شرایط اقتصادی کشور تورم، بی ثباتی در قیمت ارز و رکود در بخش ساخت و ساز در سال‌های آینده تعداد مستاجران افزایش پیدا خواهد کرد.

 مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار شهر، می‌گوید: بر اساس سرشماری مرکز آمار در سال ۱۳۹۵ حدود ۵۰ درصد جمعیت شهر تهران مالک، ۴۲ درصد مستاجر و هشت درصد جمعیت سایر موارد یعنی ترکیبی از خانه‌های سازمانی یا سرایداری و... است.

او با بیان اینکه از سال ۱۳۹۵ تا به امروز قطعا تعداد مستاجران در تهران افزایش پیدا کرده است، گفت: آمار نشان می‌دهد شهر تهران رتبه نخست اجاره‌نشین‌ها را داراست. البته اینکه اجاره‌نشینی در حال افزایش است، پدیده‌ای قابل درک است، چرا که هرچقدر درصد شهرنشینی بالا می‌رود، به تبع آن اجاره‌نشینی هم افزایش پیدا می‌کند.

این فعال بازار مسکن دو دلیل اصلی را برای چرایی افزایش اجاره‌نشینی در تهران می‌داند: نخستین دلیل پدیده شهرنشینی است، درواقع در شهر است که اجاره‌نشینی معنا پیدا می‌کند و در همه شهرهای بزرگ دنیا اجاره‌نشینی نشانه تحرک و پویایی در شهر است و برعکس ایران، امری مذموم نیست.

به گفته او؛ دومین دلیل به پیشینیه تاریخی در تهران برمی‌گردد، آنجا که رخدادهای تاریخی در دو سال پس از انقلاب اسلامی سبب آغاز توزیع و مصادره زمین‌ها میان افراد و به دنبال آن افزایش درصد مالکان در شهر تهران شد. در سال‌های بعد دیگر زمینی برای واگذاری باقی نماند و هر کدام از این زمین‌ها به آپارتمان و هریک از مالکان به موجر چندین مستاجر تبدیل شدند.

سلطان‌محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش اجاره‌نشینی نشانه بدی است، توضیح داد: نمی‌توان پاسخ ۱۰۰ درصدی به این پرسش داد، اجاره‌نشینی هم جنبه مثبت دارد و هم منفی، اینکه اجاره نشینی با مشقت و دشواری همراه است و خانواده ثبات اقتصادی و اجتماعی نخواهد، جنبه منفی این پدیده است. اما از آنجایی که اجاره‌نشینی با تحرک و پویایی بیشتری همراه است و با تحرک است که زندگی شهری معنا پیدا می‌کند، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نه فقط پدیده‌ای مذموم نیست، بلکه نشانه زندگی شهری هم است.

او با بیان اینکه نوع اجاره‌نشینی در ایران متفاوت است، گفت: از ۲۷ سال پیش تاکنون قیمت مسکن سالانه حدود ۲۱.۵ درصد افزایش پیدا کرده است و به دنبال آن درصد اجاره‌نشینی هم بالا رفته است.  

پیشتر مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بودند؛ اگر برای دهک‌های چهار تا هفت اقدامی در تامین مسکن انجام نشود، آنها دچار مشکلات جدی برای تامین مسکن و پرداخت اجاره‌بها خواهند شد. به همین دلیل لایحه قانونمند کردن بازار مسکن و اجاره‌بها در حال پیگیری است.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =