گشایش اولین مرکز فرآموز مهارت ارتباطی با معلولان

نخستین مرکز فرآموز در منطقه ۹ که به عنوان اولین مرکز فرآموز در شهر تهران با موضوع مهارت های ارتباط با معلولان است با حضور شهردار منطقه ۹، مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران و مدیران شهری افتتاح شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۹، سید مصطفی موسوی، شهردار منطقه در آیین افتتاح مرکز فرآموز که با حضور نصیری مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران انجام شد، گفت: با توجه به رویکرد اجتماعی محور برنامه های مدیریت شهری، اختصاص محیطی آموزشی ویژه کودکان و نوجونان در راستای ارتقا مهارت های رفتاری در دستور کار قرار گرفت.
او افزود: در واقع گام های اساسی برای تحقق شعار شهروند سالم، خانواده سالم، محله سالم و شهرسالم با افتتاح مرکز فرآموز در پایتخت برداشته می شود و در این منطقه نیز با توجه به بافت ریزدانه موجود و آسیب های اجتماعی، وجود چنین مراکزی بیش از پیش احساس می شود و کاهش این مشکلات همواره در اولویت برنامه ها است.
شهردار منطقه ۹ عنوان کرد: وجود مرکز فرآموز به منظور برقراری ارتباط کودکان دارای معلولیت با محیط اطراف و آگاه سازی و آموزش افراد غیر معلول جامعه به خصوص کودکان درباره نحوه ارتباط با معلولان منجر به افزایش بهره وری و کیفیت زندگی قشر وسیعی از جامعه معلولین می شود.
موسوی در ادامه گفت: افزون بر این درک یکی از عینی ترین تفاوت ها (معلولیت) می تواند کودک را از خود محوری دور کرده و به رشد روان شناختی وی کمک کند که این امر بسیار ضروریست و در این راستا برای آموزش از موسسات با تجربه و با سابقه در حوزه روانشناسی استفاده خواهد شد.
او همچنین تاکید کرد: در این مرکز سعی شده علاوه بر برگزاری کلاس های آموزشی برای سنین ۴ تا ۱۲ سال، والدین را هم به این کلاس ها دعوت کرده و آنان نیز در برخی از این فضاهای آموزشی شرکت داشته باشند.
شهردار منطقه ۹ خاطرنشان کرد: کودکان و نوجوانان که آماده ورود به فضای آموزش و کار هستند باید در چنین مراکزی، مهارت های رفتاری آنان ارتقا یابد و این قشر از جامعه به عنوان مدیران فردا برای افزایش سطح آگاهی و نگرش باید در مسیر درست زندگی قرار گیرند و والدین در این برنامه ریزی نقش حساس و ویژه ای را ایفا می کنند.

در ادامه زینب نصیری، مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران گفت: با اهتمام ویژه ای که همکاران درشهرداری منطقه ۹ داشتند، نخستین مرکز فرآموز ویژه  کودکان دارای معلولیت در شهر تهران راه اندازی شد.
او افزود:یکی از ضعف هایی که امروز درمجموعه موضوعی مراکز فرآموز وجود دارد، بحث کودکان دارای معلولیت می باشد که جامعه پذیری و نوع نیازهای خاص ارتباطی از عواملی هستند که بخشی از آن در نهاد آموزش می بایست انجام شود.
 مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران عنوان کرد:متاسفانه بسیاری ازمدارس ما مدارسی هستند که کودکان دارای معلولیت را جدا از بقیه کودکان در نظر گرفته و این قشر از دوران کودکی یاد نمی گیرند که با همسن و سالان خود چگونه رفتار کرده و ارتباط برقرار کنند و زمانی که به سنین بزرگ سالی می رسند در برقراری ارتباط و پذیرش آنها واحترام به فردیت و باور به توانمندیهایشان با مشکل مواجه می شوند.
نصیری در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با راه اندازی مراکز فرآموزی از این دست به همه کودکان درکنار هم بدون توجه به تفاوت های که دارند، اما با پذیرش تفاوت های یکدیگر و شناخت آنها یاد بگیرند و به نقطه ایی برسیم که همه این اتفاقات درچارچوب تهران شهری برای همه اتفاق بیافتد، شهری که هم به توانمندی های همه شهروندانش احترام می گذارد و هم تلاش می کند متناسب با تفاوت هایی که افراد دارند شهر را مناسب حضور و مشارکت شهروندان کند.

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 9988

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =