معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خواستار پیشبرد هوشمند و هدفمند برنامه و اقدامات حوزه مناسب‌سازی با اولویت‌بندی بر اساس محل سکونت جانبازان و افراد دارای معلولیت شد.

او با بیان اینکه در برداشت‌های انجام شده، معابر شهر تهران به طول  ۵ هزار کیلومتر مورد بررسی قرار گرفتند، اظهار داشت: از این میزان ۱۵۰۰ کیلومتر معابر اصلی، ۳۵۰۰ کیلومتر معابر فرعی و ۱۰ هزار کیلومتر پیاده رو بوده که طبق برنامه در دستور کار مناسب سازی قرار دارند. این برداشت ها به صورت آنلاین انجام و نتایج آن در سامانه https://map.tehran.ir/ بارگذاری شده است.

۹۹۳۶ کیلومتر از معابر شهر تهران در دستور کار مناسب سازی

معاون معماری اداره کل معماری و ساختمان ادامه داد: مطابق طرح جامع مناسب سازی، برنامه اقدام بر روی معابر ۱۲ تا ۴۵ متر تمرکز دارد، در همین راستا برداشت های میدانی برای شناسایی و احصاء معابر بالای ۱۲ تا ۴۵ متر در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری قرار گرفت. براساس برداشت های انجام شده، ۲۸ درصد معابر دارای عرض کمتر از ۱۲ متر ، ۱۸ درصد دارای عرض ۱۲ تا ۸ متر، ۱۴ درصد دارای عرض بین ۱۸ تا ۳۰ متر و حدود ۹ درصد از معابر شهر تهران ۳۰ تا ۴۵ متر عرض دارند.

۲.۳ درصد از معابر تهران به صورت کامل مناسب سازی شده اند

نادری اضافه کرد: شهرتهران دارای ۳۶۷۲ کیلومتر معبر زیر ۱۲ متر، ۱۵۱۸ کیلومتر معبر اصلی و  ۳۰۲۶ معبر فرعی است که در مجموع آنچه در دستور کار مناسب سازی قرار دارد ۹۹۳۶ کیلومتر از معابر اصلی و فرعی است. همچنین براساس سنجش معابر، ۵۴ درصد از معابر نیازمند اصلاحات مقطعی هستند، ۲۸ درصد اصلاحات اساسی، ۱۴.۵ درصد از معابر فاقد پیاده رو  هستند که  ۲.۳ درصد به طور کامل مناسب سازی شده اند.

او با بیان اینکه اطلاعات مذکور در قالب یک نقشه GIS در سامانه پیاده سازی شده و امکان مشاهده اقدامات مورد نیاز در هر مقطع وجود دارد، گفت: از وضع موجود تمامی قطعات معابر شهر تهران که در دستور کار مناسب سازی هستند، عکسبرداری و برای هر قسمت آن ها دستور کاری تهیه شده که در زمان مناسب باید اجرایی شوند.

نادری درخصوص طرح شبکه هم پیوند، اظهار داشت: در مقوله طراحی شبکه هم پیوند برای اینکه برنامه ای برای  اقدام ارائه کنیم، مناسب سازی معابر اصلی را در سه اولویت اول، دوم و سوم و در ۸ فاز پیش بینی کردیم که فاز یک شامل  ۲۲۴کیلومتر، فاز دو شامل  ۱۶۸ کیلومتر، فاز سه شامل ۱۵۷ کیلومتر معبر و ... است که ما اکنون از نظر اجرایی در فاز یک قرار داریم. تاکنون ۱۰۴ کیلومتر آکس در فاز یک اجرا شده و اجرای فاز دو و سه برای افق ۱۴۰۱ در دستور کار قرار دارد.

معاون شهردار تهران در ادامه در تذکری نسبت به نحوه هزینه کرد اعتبارات مناسب سازی گفت: شهرداران توجه داشته باشند که می بایست از هزینه کرد بودجه مناسب سازی در سایر حوزه ها جلوگیری شود، چراکه این موضوع به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. گزارش امروز نشان داد که برخی از مناطق صد در صد اقدامات خود را برای مناسب سازی انجام داده اند و برخی ۲۰ تا ۵۰ درصد را محقق کرده اند، لذا شهرداران مناطقی که از برنامه عقب مانده اند باید سعی کنند تا پایان سال به اهداف ترسیم شده برسند.

او با بیان اینکه برنامه ۵ ساله سوم شهر تهران نقشه راه است، گفت: بر اساس برنامه جامع، مناسب‎‏سازی اماکن، معابر و فضاهای عمومی باید تا پایان سال اول برنامه انجام می شد که این بخش عملیاتی شده است، اما سازوکار و اجرای قوانین و رعایت ضوابط مناسب سازی و دسترس پذیری برای افراد دارای معلولیت و توان یاب در فرآیند صدور پروانه وگواهی های ساختمانی و نظارت بر امر مناسب سازی در ساخت و سازهای فضای عمومی و زیرساخت های حمل و نقل شهری تا پایان سال دوم، انجام نشده است که باید این عقب ماندگی جبران شود. نکته دیگری که وجود دارد، اینست که باید سازوکارهای کنترل و نظارت کیفی در امر مناسب سازی ساختمان های جدید و احداث فضاهای شهری، پیگیری تحقق امر برای ساختمان های موجود شهرداری و تهیه نقشه راهنمای مکان های مناسب سازی شده، به صورت سالانه به روزرسانی شود تا مورد بهره برداری شهروندان قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تصریح کرد: یکی از سیاست هایی که ما در امر مناسب سازی و تسهیل حضور معلولان در فضاهای عمومی شهر می توانیم در پیش بگیریم اینست که مثلاً برای تسهیل تردد معلولان در ایستگاه اتوبوس به جای انجام اقدامات ویژه در خود ایستگاه، از ابزارها و وسایل به روز برای استفاده معلولان عزیز، بهره ببریم. موضوع دیگر اینکه دستگاه های دولتی در خصوص مناسب سازی وظایفی را بر عهده دارند، لذا شهرداری تهران می تواند دانش خود را در این حوزه به صورت مشاوره فنی در اختیار آنان بگذارد تا آن ها نیز نسبت به مناسب سازی ساختمان ها و معابر تحت اختیار خود اقدام کنند.

روند کند مناسب سازی بوستان ها در سال ۹۹

در بخش دیگری از این جلسه علی محمد مختاری رییس سازمان بوستان های شهر تهران در گزارشی گفت: از سال ۹۵ تا ۹۸ به طور کلی  ۱۰۳ بوستان به صورت کامل مناسب سازی شده است، در سال ۹۹ مقرر بود ۳۴ بوستان مناسب سازی شوند که متأسفانه تنها مناسب سازی ۱۵ بوستان محقق شد و تعدادی نیز در سال ۱۴۰۰ در سطح مناطق ۲۲ گانه در دست اقدام است.

او افزود: پارک های جدید که احداث می شوند به صورت صد درصد مناسب سازی شده هستند و هیچ پارکی بدون مناسب سازی افتتاح نمی‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =