به گزارش شهر ،در برنامه توسعه دوم شهرداری تهران پیشبینی شده بود که تا پایان سال گذشته پایتخت ۹۵۰۰دستگاه اتوبوس داشته باشد؛ اما تعداد اتوبوسهای شرکت واحد شهر تهران امروز نزدیک به ۵۸۰۰عدد است، درحالیکه برآوردها برای بهبود وضعیت اتوبوسها ۹هزار عدد است. از ۵۸۰۰اتوبوس ۷۰درصد فرسوده است و با درنظر گرفتن این موضوع، نیاز شهر تهران به اتوبوس شرکت واحد بیشتر از ۳۲۰۰اتوبوس است. حالا اگر اتوبوسهای فرسوده را درنظر بگیرید، طبق برآورد شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، پایتخت به ۷هزار اتوبوس نیاز دارد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران معتقد است که درصورت رسیدگینشدن به این وضعیت تا ۶سال آینده ۱۰۰درصد اتوبوسهای پایتخت فرسوده شده و از رده خارج خواهند شد. ظاهرا بازسازی اتوبوسها راهگشا نیست و تنها در کوتاهمدت پاسخگوی نیاز شهروندان تهرانی است؛ درحالیکه اتوبوسهای شهر نیاز به نوسازی دارند. اما چگونه این اتفاق رخ خواهد داد؟
بدون اورهال
تامین منابع مالی در شهرداری تهران و بهخصوص در شرایط همهگیرشدن بیماری کرونا نیاز جدی بهنظر میرسد. محمود ترفع پیشتر به این موضوع اشاره کرده و گفته بود که با تأمین بودجه و پرداخت منابع مالی در گام نخست به بازسازی اتوبوسهای فرسوده خواهند پرداخت، اما اکنون که از محل اوراق مشارکت ۱۵۰۰میلیارد تومان به شهرداری تهران اختصاص یافته، قرار است در بخش اضافهکردن اتوبوس به ناوگان حملونقل عمومی و همچنین بازسازی اتوبوسهای فرسوده چه اتفاقی رخ دهد؟ از این ۱۵۰۰میلیارد، ۵۰۰میلیارد تومان به شرکت واحد اتوبوسرانی اختصاص یافته است. شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران پیشتر برآورد کرده بود که درصورت تامین منابع مالی ۱۰۰۰اتوبوس خریداری خواهد شد، اما بعد از مشخصشدن سهم این شرکت از محل اوراق مشارکت اعلام شد که با ۵۰۰میلیاردتومان نمیشود این تعداد اتوبوس به ناوگان حملونقل عمومی اضافه کرد. با این حال، قرار است تمام این مبلغ به خرید اتوبوس یا نوسازی اتوبوسهای شرکت واحد منجر شود. این در حالی است که خیلیها بر این باور هستند که هزینه اورهالکردن اتوبوسها در شرایط نامناسب اقتصادی بهصرفهتر است. برای همین با اورهالکردن اتوبوسها میتوان علاوه بر بهترکردن وضعیت اتوبوسهای فعلی، از هزینههای اضافی هم جلوگیری کرد. البته مدیرعامل شرکت واحد چنین نظری ندارد و معتقد است که با ۵۰۰میلیارد تومان تنها به نوسازی اتوبوس میاندیشد.
پیروز حناچی، شهردار تهران بعد از اختصاص ۱۵۰۰میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت تأکید کرد که در سال۹۹ گامهای جدی در توسعه مترو و ناوگان اتوبوس برمیدارند. حالا باید منتظر ماند و دید که شرکت واحد اتوبوسرانی چه اقداماتی در جهت نوسازی اتوبوس برخواهد داشت.
اتوبوسهای برقی
شورای شهر تهران برای توسعه حملونقل عمومی و بهخصوص در ناوگان اتوبوسرانی گامهایی را برداشته است. تأمین اتوبوسهای الآرتی یکی از آن گامهایی است که تا پایان سال۹۹ اجرایی خواهد شد. شورای شهر در یکی از مصوبات امسال خود راهاندازی خط سامانه اتوبوس برقی حدفاصل میدان خراسان تا بعثت را از طریق ۶۴دستگاه اتوبوس موجود بهصورت پایلوت در نظر گرفتهاست. به این ترتیب، قرار است تا پایان سال این اتفاق رخ دهد تا آلودگی اتوبوسهای دیزلی هم بیشتر از این تهران را درگیر نکند. مجید فراهانی میگوید: «پیشبینی شده از منابع شهرداری و منابع مصوبات دولتی این اتفاق رخ دهد؛ یعنی ۳۰۰دستگاه شهرداری تهران از منابع خود و ۱۶۵۰دستگاه هم تعهد دولت با توجه به الزامات مجلس تأمین کند.»
چندی پیش تفاهمنامهای مابین شهرداری تهران و ایران خودرو منعقد شد که براساس آن قرار است ۱۲۰ دستگاه اتوبوس و ۱۳۰ دستگاه مینیبوس تولیدی ایران خودرو دیزل در مدت ۶ماه تحویل شهرداری تهران شود. در آنجا همچنین قرار شد ایرانخودرو زمینه تولید اتوبوسهای برقی را هم فراهم کند.
به گزارش همشهری در برنامه توسعه دوم شهرداری تهران پیشبینی شده بود که تا پایان سال گذشته پایتخت ۹۵۰۰دستگاه اتوبوس داشته باشد؛ اما تعداد اتوبوسهای شرکت واحد شهر تهران امروز نزدیک به ۵۸۰۰عدد است، درحالیکه برآوردها برای بهبود وضعیت اتوبوسها ۹هزار عدد است. از ۵۸۰۰اتوبوس ۷۰درصد فرسوده شده و با درنظر گرفتن این موضوع، نیاز شهر تهران به اتوبوس شرکت واحد بیشتر از ۳۲۰۰ دستگاه خواهد بود
نیاز به نوسازی ۳۲۰۰ اتوبوس شهری
با شیوع بیماری کرونا، کمبود ناوگان اتوبوسرانی شهرداری تهران بیشتر از هر زمان دیگر به چشم میآید
تعداد کم اتوبوسهای شرکت واحد پیش از شیوع بیماری کرونا در تهران کمتر به چشم میآمد تا این روزها که نیاز به اتوبوسهای جدید بیشتر احساس میشود. هماکنون هر اتوبوس نیمی از ظرفیت مسافر را باید در خود جای دهد تا پروتکلهای بهداشتی با رعایت فاصلهگذاری اجتماعی از انتشار این ویروس جلوگیری کند. اکنون شهر تهران به لحاظ بیماری کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفته و رعایتنشدن فاصلهگذاریها که بخش بزرگی از آن به کمبود اتوبوسها در کلانشهر تهران برمیگردد و بخشی به فرهنگسازی بیشتر در کوران کرونا برای مهار آن.
۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 3008
نظر شما