پاندمی یک پدیده شهری و چالشی برای شهرهاست

شهر: کووید- ۱۹ نشان داد پاندمی، یک بحران بزرگ شهری است یعنی هم در شهرها بسیار بیشتر خود را نشان داد و هم بیانگر این بود که ساختار شهرها بسیار آسیب پذیر است و چالش جدی ایجاد می‌کند، درواقع پاندمی یک پدیده شهری و چالش برای شهرهاست.

به گزارش خبرنگار شهر، علی عسگری، استاد گروه مدیریت بحران دانشگاه «یورک» در شهر تورنتو کانادا، در چهارمین نشست آنلاین مدیریت بحران کرونا در شهرها با موضوع شهرهای بزرگ کانادا که به  همت معاونت بین الملل مرکز ارتباطات شهرداری تهران برگزار شد، با بیان اینکه بحران کووید-۱۹ منحصر به یک شهر و یک کشور نبود و همه کشورها و شهرها را درگیر کرد بر لزوم انتقال تجربیات شهرها در مواجهه با ویروس کرونا تاکید کرد.

به گفته او؛ شهرهای بزرگ کانادا نخست به دلیل تجربه نسبی در مواجه با بحران و به دلیل تجربه بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ میلادی و دوم شیوع زودتر کرونا در این شهرها، ظرفیت به خصوصی برای مقابله با کرونا پیدا کرد و به آنها فرصت آمادگی داد.

عسگری با بیان اینکه مدیریت بحران در شهرهای بزرگ کانادا در چهار فرایند انجام شد، گفت: واکنش مقابله با کرونا، تاب آوری مدیریت در شرایط عدم اطمینان، بازتوانی سرمایه گذاری روی فرصت‌ها که بعد از سه ماه از شروع بحران آغاز و همچنان ادامه دارد و دنیای جدید و تطبیق با آن، این چهار فرایند بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شرایط بحران به طور مداوم از سوی شهردار شهرها و مسئول بهداشت عمومی شهری در نشست های خبری به اطلاع شهروندان می‌رسد، توضیح داد: در شهرهای بزرگ کانادا سرمایه گذاری در بخش مدیریت بحران از سال‌های گذشته آغاز شده بود و حالا مدیران شهری بیان کردند که امروز این سرمایه‌گذاری ها باید عملیاتی و بسیاری از برنامه‌ریزی هایی که از قبل انجام شده بود، فعال شود.

او اقدام به موقع و فعال سازی مدیریت بحران در شهرهای کانادا را نقطه قوت آنها در مقابله با ویروس کرونا دانست و افزود: یکی از مهمترین سیاستگذاری های شهرهای کانادا که به نوعی فرهنگ آنان هم است، اعتماد به گفته دانشمندان و جامعه پزشکی است بنابراین بیشتر تصمیمات مدیران و همینطور اقدامات شهروندان برگرفته از گفته کارشناسان و دانشمندان در این حوزه بود. به طوری که در نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا و اجرای محدودیت‌ها، بیشتر شهرها در طول روز خالی از جمعیت بود.

عسگری با اشاره به چالش کووید-۱۹ و اثر روی عرصه های زندگی شهری توضیح داد: ویروس کرونا بر کیفیت زندگی، روابط فامیلی و اجتماعی، امنیت و سلامتی، مسکن، فضای عمومی، تغذیه  و توسعه و پیشرفت شهروندان اثر گذاشته است. این بحران نشان داد پاندمی، یک بحران بزرگ شهری است یعنی هم در شهرها بسیار بیشتر خود را نشان داد و هم بیانگر این بود که ساختار شهرها بسیار آسیب پذیر است و چالش جدی ایجاد می‌کند. بنابراین پاندمی یک پدیده شهری و چالش برای شهرهاست.

این استاد دانشگاه به اقدامات اصلی شهرهای کانادا اشاره کرد و گفت: در ابتدای کار برخی شهرها بر اساس اختیارات و موافقت شورای شهر اعلام وضعیت اضطراری کردند و پس از آن اقدامات موازی با آن مانند اجباری شدن ماسک در اماکن عمومی و ساختمان‌های تجاری و اداری  و رعایت فاصله فیزیکی انجام شد حتی شهروندانی که از ماسک استفاده نکردند از ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار و حتی برخی تا یک میلیون دلار جریمه شدند. اما برخی اقدامات مانند جمع آوری پسماند هیچ گاه متوقف نشد.

نمایان شدن نابرابری در شهرها

به گفته او؛ کووید-۱۹ بر زندگی شهری، تردد و حمل و نقل در شهرها، اقتصاد شهری، سلامت و بهداشت شهری و امنیت شهرها اثر گذاشت. مثلا در برخی شهرهای کانادا اقلیت های قومی و به خصوص طبقه سیاه پوست تاثیر بیشتری از ویروس کرونا و اثرات پس از آن گرفته بودند و بیشترین موارد ابتلا به کرونا در مناطقی از شهرها بود که محل تمرکز اقلیت های نژادی و افراد کم درآمد بود. متاسفانه این بحران سبب شد تا نابرابری اجتماعی در شهرها به شکل بارزی خود را نشان دهد و درس بزرگی هم که به همگان داد این بود که چطور می توان این نابرابری ها را از بین برد.

استاد دانشگاه «یورک» تورنتو کانادا ادامه داد: بازار مسکن در شهرهای بزرگ کانادا بسیار سردرگم بود و در واقع هیچ معامله ای انجام نشد، از طرف دیگر میزان ساخت و ساز هم ۳۰ درصد کاهش داشت و تقاضا هم تقریبا متوقف شد و ارزش املاک ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد.

او اضافه کرد: شهرداری شهرهای بزرگ کانادا در شرایط عادی به اسکان افراد بی خانمان کمک می کنند و فضاهایی برای اسکان این افراد به خصوص در زمستان در نظر میگیرند اما باتوجه به همه گیری کرونا و رعایت فاصله فیزیکی عملا امکان اسکان افراد بی خانمان در این مکان وجود داشت و آن مکان ها تعطیل شدند، این امر سبب شد تا افراد بی خانمان به فضاهای عمومی کشیده شوند بنابراین شهرداری این افراد را در چند هتل اسکان داد.

عسگری با بیان اینکه فضاهای عمومی در شهرهای کانادا تغییرات جدی پیدا کردند، گفت: بیشتر پارک ها درهای خود را به مردم بستند و محدودیت های تازه ای ایجاد شد البته از برخی فضاها مانند کتابخانه ها برای توزیع بسته های غذا استفاده شد. در  بخش حمل و نقل شهری هم بسیاری از شهرهای بزرگ کانادا کاهش خدمات در این حوزه، اعمال محدودیت تعداد افراد در هر وسیله، اجباری کردن ماسک، پرداخت بلیت به صورت الکترونیک و ایجاد مسیرهای جدید برای پیاده و دوچرخه را اعمال کردند.

این استاد دانشگاه به مشکلات مالی شهرداری های شهرهای کانادا هم اشاره کرد و توضیح داد: شهرداری ها برای کمک به کسب و کارها در بخش مالیات و عوارض تخفیف هایی قایل شدند که این امر سبب کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی درآمدهایشان شد و پیش بینی می شود در آینده مالیات ها برای تامین کسری بودجه شهرداری ها افزایش پیدا کند. با این حال مدیران شهری جلسات مجازی زیادی با مسئولان و دولت ملی برگزار و از این موضوع انتقاد می کنند که هیچ کمکی برای مقابله با این بحران از سطوح بالا دریافت نمی کنند و معتقدند این موضوع ناعادلانه است.

به گفته عسگری؛ بحران کرونا در کانادا نشان داد که شهرها هنوز آسیب پذیر هستند و هنوز نابرابری های سیستمی در آنها وجود دارد.

در این نشست که به صورت آنلاین و به همت معاونت بین الملل مرکز ارتباطات شهرداری تهران برگزار شد معاونان خدمات شهری مناطق و کارشناسان شهرداری حضور داشتند و در پایان نشست هم پرسش های خود درباره نحوه مقابله با کرونا در شهرهای کانادا را مطرح کردند

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
کد خبر: 3238

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =