کارنامه مدیران شهری دوره پنجم پایتخت در حوزه تهیه واگن مترو

در این گزارش تلاش شده تا تعداد واگنی هایی که از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ وارد ناوگان مترو تهران شده به تفکیک هر سال مشخص شود.

به گزارش خبرنگار شهر؛ بی‌شک تزریق واگن به ناوگان حمل‌ونقل ریلی، یکی از اصلی‌ترین ارکان برای خدمات دهی مطلوب‌تر به کاربران این ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت است. در این گزارش به بررسی این مهم در دوره پیشین مدیریت شهری تهران -از شهریور ۱۳۹۶ تا شهریور ۱۴۰۰- پرداخته شده است. 

سال ۹۵ خبری با عنوان انعقاد قرارداد برای ورود ۶۳۰ دستگاه واگن مترو در رسانه‌ها منعکس شد. با این وجود و با گذر زمان به دلیل همسو نبودن دولت وقت و مدیریت شهری، خبری از واگن‌های تازه نفس به حمل‌ونقل ریلی به گوش نرسید، اما با روی کار آمدن مدیران دوره پنجم پایتخت و همسویی و تفاهم شان با دولت دوازدهم همگان منتظر وقوع اتفاقات خوب برای حمل و نقل عمومی تهران خصوصا در حوزه مترو بودند؛ اتفاقاتی که به دلیل عدم توجه لازم مدیران وقت هیچگاه به وقوع نپیوست. البته قصه به همین جا ختم نشد زیرا آنقدر بی دقتی به امورات شهر زیاد شد که همان ناوگانی که قالیباف و شورای شهر چهارم تهران تحویل مدیران جدید دادند هم فرسوده شد و اتوبوس ها و واگن ها یکی پس از دیگری از رده خارج شدند. این نکته وقتی بیشتر رخ می‌نمایاند که برخی از مدیران دوره پنجم حالا دایه مهربان‌تر از مادر شده‌اند و برای گسترش و بهبود خدمات دهی به شهروندان نسخه های نه چندان علمی و منطقی می‌پیچند.

 بررسی وضعیت افزایش واگن مترو در بازه ۴ ساله شهریور ۹۶ تا شهریور ۱۴۰۰  طبق آمار و بر اساس اطلاعاتی که از شرکت مترو منتشر شده است، نشان می‌دهد در این مدت ۱۹ رام قطار به ناوگان حمل‌ونقل زیرزمینی تهران اضافه شد؛ به این ترتیب که سال ۹۶ شش رام، سال ۹۷ سه رام، سال ۹۸ هفت رام و سال ۹۹ سه رام. در سال ۱۴۰۰ نیز ۱ رام قطار ملی ساخته شد ولی در تست نهایی سربلند نبود و به همین دلیل باری از ناوگان کم نکرد. 

البته آنچه که مسلم است این است که از زمانی که برای تهیه واگن اقدام اساسی صورت می‌گیرد تا زمان ورود به ناوگان قطعا بیش از یکسال زمان لازم است. این بدان معناست که ۴۲ واگنی که در سال ۹۶ به مترو تهران وارد شده قطعا نتیجه تلاش مدیران دوره چهارم بوده است. ذکر این نکته ضروری است که در مورد قطارهای وارد شده سال ۹۷ اطلاعات دقیقی به دست نگارنده نرسیده که مشخص شود زمان انعقاد قرارداد این واگن‌های در چه سالی بوده است!

به هر روی در حالی که انبارهای مترو خالی از تجهیزات بود و ناوگان قطار شهری فرسوده؛ کلید شهر به دست مدیران دوره ششم پایتخت داده شد و تلاش‌های این ۲۰ ماه اخیر منجر به برداشتن گام‌های موثری در افزایش ۸۹۵ واگن جدید مترو شده است که امیدواریم در کنار ۱۴۷ واگنی که در سال گذشته نوسازی و بهسازی شده و واگن‌هایی که امسال اورهال می شوند، خون جدیدی به رگ‌های مترو در زیر پوست شهر تزریق کنند.
انتهای پیام/

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 35979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =