تهران تا پایان سال ۵ هزار اتوبوس فعال خواهد داشت/ اتوبوس‌های جدید از شهریور وارد ناوگان حمل‌ونقل می‌شوند

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: به طور استاندارد تهران به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس احتیاج دارد؛ برنامه‌ریزی کردیم تا آخر امسال تعداد اتوبوس‌ها را به ۵ هزار دستگاه فعال برسانیم.

به گزارش خبرنگار شهر؛ رهاشدگی وضعیت حمل و نقل در دولت پیشین و بی توجهی مدیران سابق شهری به اورهال و ظرفیت های موجود باعث شد تا تهرانی که روزگاری ۵ هزار دستگاه اتوبوس داشت، همزمان با روی کار آمدن مدیریت ششم شهری تنها ۱۸۰۰ اتوبوس داشته باشد.  با این حال در این دوره تلاش بر این بوده است تا بودجه کلانی را به حمل و نقل عمومی از جمله توسعه اتوبوسرانی اختصاص بدهند. رویکردی که شهرداری تهران با حمایت شورای شهر در سال جاری دنبال می‌کند، بدون شک سرآغازی برای بهبود وضعیت این ناوگان است.

در همین رابطه، سیدمحمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره چگونگی ورود اتوبوس‌های برقی به پایتخت اظهار کرد: سفارش اتوبوس‌های برقی داده شده ولی بحث جا به جایی مسائل مالی‌ هنوز انجام نشده است. این اتوبوس‌های برقی ویژه خط جمهوری تا بهارستان است و سفارش آن نهایی شده است.

وی درباره این سوال که آیا وزارت کشور به تعهدات خود در همراهی با شهرداری تهران برای ورود ۶۳۰ دستگاه ون به پایتخت عمل کرده است یا خیر، افزود: اینطور نیست که وزارت کشور به تعهدات خود عمل نکرده باشد، ولی ورود این ون‌ها زمان می‌برد. شهرداری هم متعهد به پرداخت ۱۵ درصد از مبلغ است.

آقامیری درباره روند پیشرفت قطار ملی گفت: در موضوع خرید واگن برای قطار ملی، سال ۹۶ تفاهم نامه خرید ۶۳۰ دستگاه واگن با کشور چین امضا شد که در این دوره ۱۲۰ دستگاه هم به آن اضافه شد چراکه طبق این تفاهم نامه ما می‌توانستیم تا ۲۵ درصد تعداد واگن‌ها را افزایش بدهیم. بنابراین تعداد این واگن‌ها الان به ۷۹۰ دستگاه رسیده است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: سفارش ۷۹۰ دستگاه واگن داده شده است و از یک سال و نیم دیگر در مراحل مختلف وارد ناوگان می‌شود. یک مرحله ۱۰۰ واگن و یک مرحله ۱۱۳ واگن نیز قرار است از محل سرمایه داخلی تامین بشود. ۱۰۰ واگن را شرکت واگن سازی تهران و مابقی را شرکت مپنا قرار است بسازند. پیگیر هستیم تا در صورت انعقاد تفاهم نامه پیش پرداخت آن را بپردازیم.

وی درباره این سوال که برنامه شهرداری تهران برای مهندسی و توسعه خطوط در شمال غرب تهران چیست، بیان کرد: برنامه ما در شورای شهر این است تا ظرفیت مود نیاز حمل و نقل تهران در حوزه اتوبوسرانی را فراهم کنیم. به طور استاندارد تهران به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس احتیاج دارد. برنامه ریزی کردیم تا آخر امسال تعداد اتوبوس‌ها را به ۵ هزار دستگاه فعال برسانیم.

آقامیری با بیان اینکه اگر به این تعداد برسیم این یک رکورد خواهد بود چرا که تهران هیچ زمانی ۵ هزار دستگاه اتوبوس فعال نداشته است، گفت: امیدوارم بتوانیم در یک سال و نیم باقی مانده با دورخیزی که کردیم ۱۰ هزار دستگاه را فراهم کنیم. برای امسال تفاهم نامه خرید ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس بسته شده است؛ پیش پرداخت هم داده شده است. پیگیر هستیم که بخش های خصوصی هم دست به کار بشوند تا تعهد ورود ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان پایتخت را که شهرداری عنوان کرده بود به ثمر برسانیم.

رئیس کمیته عمران شهرداری تهران خاطرنشان کرد: از شهریورماه این اتوبوس ها در نوبت های مختلف وارد ناوگان می شوند.

وی در پایان گفت: همچنین بحث‌های مالی ۱۰۰ اتوبوس سه کابین نو هنوز انجام نشده است.

انتهای پیام/

۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
کد خبر: 38372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =