راه اندازی مرکز فرآموز با رویکرد مراقبت از مادر و کودک

مدیر کل سلامت شهرداری تهران از رویکرد جدید مراکز فراموز پایتخت در سال جاری خبر داد و گفت مراکز فراموز در رویکرد جدید برای نخستین بار در۳ سطح رتبه بندی شد و و براساس رتبه خود نسبت به ارایه خدمات به مادر و کودک از بدو تولد تا ۶ سالگی خواهند پرداخت. براین‌اساس مرکز فرآموز منطقه ۲ با رویکرد مراقبت از مادر و کودک فعالیت خود را آغاز کرده است.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل سلامت شهرداری تهران، حمید صاحب با بیان اینکه کاربری مورد انتظار ازمراکز فراموز براساس نیازهای روز جامعه تعریف و عملکرد این مراکز برای رفع این نیازها هدفگذازی شده است، افزود: ضعف ساختار مراقبتی و حمایتی از بدو کودکی با توجه به اهمیت رشدی این گروه سنی، نبود امکان اتصال خدمات داوطلبانه و مردمی به این دسته از کودکان و نیز ضرورت توجه به سنین زیر ۶ سال سبب شده است کاربری مراکز فرآموز برالی رفع این نیازها تغییر کند.

صاحب افزود: مراکز فرآموز در سال جاری علاوه بر ارایه خدماتی که تاکنون به گروه سنی ۶ تا ۱۲ سال ارایه می کردند به کودکان بدو تولد تا ۶ سالگی و مادران آنان خدمات آموزشی، رفتاری ارایه خواهند کرد و این مراکز و کارشناسان آن در کنار مادر کمک می کنند تا دوران قبل از بارداری، حین و بعد از آن و نیز دوره مهم فرزندداری از بدو تولد تا ۶ سالگی را به درستی سپری کنند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه توجه به مادران و نیز توجه به رشد و تکامل فرزند از بدو تولد از رویکردهایی است که در مراکز فراموز به آن توجه شده است، گفت: ایجاد محیط غنی از حس مادرانگی، تامین احساس امنیت و اعتماد تربیت رفتاری و هیجانی کودک ایجاد محیط مناسب رشد همه جانبه و ایجاد پیوند احساسی با کودک از اقداماتی است که در مراکز فرآموز پیگیری خواهد شد.

صاحب با بیان اینکه در مراکز فراموز موضوعات مرتبط با مادر و جنین تا تولد نیز مورد توجه قرار گرفته است، افزود: در گذشته برنامه های آموزشی برای خانواده ها درباره الزامات فرزندآوری، بارداری به هنجار، مراقبت های حین بارداری و مشکلات احتمالی در این دوران وجود نداشت، اما در رویکرد جدید اداره سلامت شهرداری به این موضوعات ورود کرده و تلاش می کنیم با اجرای برنامه هایی در مراکز فرآموز خلاهای گذشته را جبران کنیم.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران اضافه کرد بروز تنیدگی روانی در دوران بارداری از چالش های این دوره است و از این رو در مرکز فرآموز منطقه ۲ به عنوان اولین مرکز فراموز با رویکرد جدید در تهران، کارشناسان با مادر در دوران بارداری ارتباط و تعامل نزدیکی برقرار کرده و به مادر کمک می کنند تا این چالش دوران بارداری را با موفقیت پشت سر بگذارد.

به گفته وی؛ اطمینان دادن به مادر درباره سلامت بارداری مقابله با مشکلات جسمی ناشی از بارداری کاهش ناهنجاری های مادرزادی داخل رحمی و نیز انجام تست ها و غربالگری از دیگر اقداماتی است که در مراکز فراموز در راستای انجام ماموریت های جدید محوله به این مراکز دنبال می شود.

صاحب با تشریح وظایف مراکز فراموز در رویکرد جدید این مراکز، گفت: ترغیب به تصمیم گیری برای بارداری، کمک به گذران سلامت دوره بارداری کمک به تولد نوزاد با ارایه آموزشهای مرتبط همکاری با مادر برای گذراندن دوره نوزادی تا ۲ سالگی و نیز همکاری برای ارایه آموزش به کودکان ۲ تا ۶ سال برای آماده کردن مادر و فرزند برای ورود به دوره جدیدی از زندگی از اقداماتی است که در مراکز فراموز پیگیری می شود.

وی مهمترین رویکرد مراکز فراموز را مراقبت از مادران در دوران بارداری و فرزندان از بدو تولد تا ۶ سالگی دانست و افزود: تربیت حسی، آموزشی، امنیت سلامت و تغذیه مادران و کودکان از دیگر رویکردهایی است که به شکل خاص در سال جاری از سوی مراکز فراموز دنبال می شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با تاکید بر اینکه مداخلات مورد نیاز برای مراقبت و ترغیب والدین به فرزندآوری در مراکز فراموز در ۳ سطح تعریف شده است افزود: در سطح نخست ارایه آموزش های عمومی و آگاه سازی مادران درباره موضوعات اولیه بارداری و نیز لزوم فرزند آوری با گسترده مخاطب عمومی و خانواده در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته مدیرکل سلامت شهرداری تهران؛ مراکز فرالموز در سطح ۲ با گسترده مادران باردار باید با ارایه آموزش‌های تجویزی برای حین و پس از بارداری شامل اصلاح باورهای شناختی در حوزه فرندآوری و ملاحظات اجتماعی و فرهنگی مرتبط با آن از بارداری سلامت مادران مراقبت کنند.

صاحب خاطرنشان کرد: در سطح سوم مداخلات مراکز فرآموز نسبت به ارایه آموزش های مراقبتی شامل مواجهه درست با نوزاد نارس و دارای اختلال و نیز ارجاع تخصصی به خدمات کلینیکال به مادرانی که نوزاد نارس و دارای اختلال  دارند اقدام خواهند کرد.

انتهای پیام/

۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 38664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =