به گزارش خبرنگار شهر، نشست خبری علیرضا زاکانی صبح امروز- دوشنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۲- در محل کارخانه واگنسازی شهر تهران با محوریت حوزه حمل و نقل پس از تحویل و رونمایی از ۶ رام قطار اورهال شده و با حضور جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.
هزینه در حوزه حمل و نقل را سرمایه گذاری می دانیم
وی با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم سطح میزان جابجایی را از طریق مناسب سازی و در دسترس قرار دادن خدمات از طریق هوشمندسازی کاهش دهیم، گفت: سعی می کنیم خدمات در دسترس شهروندان قرار بگیرد تا تردد کاهش پیدا کند.
زاکانی با بیان اینکه اقدام ما برای کاهش سفر، افزایش خدمت است تا بتوانیم شرایط خود را از ۳۴ درصد سهم حمل و نقل عمومی در سفرهای درون شهری به ۷۰ درصد برسانیم، تصریح کرد: بخش سوم سیاست های ما برقی سازی و رفتن در مسیری است که حمل و نقل عمومی برقی داشته باشیم؛ لذا سیاست اول کاهش تقاضای سفر از طریق مناسب سازی، سیاست دوم افزایش ارائه خدمات از ۳۴ به ۷۰ درصد و سیاست سوم برقی سازی حمل و نقل عمومی است تا بتوانیم از طریق این سه گام ترافیک شهر و آلودگی هوا را کاهش دهیم.
وی تأکید کرد: برای هر بخشی از حمل و نقل یک برنامه مدونی را طراحی کرده ایم که این برنامه در بخش مترو، اتوبوس، ون، مینی بوس، تاکسی، موتورسیکلت و دوچرخه بسته ای را ایجاد می کند تا بتوانیم خاستگاه خود را به بهترین شکل داشته باشیم.
خط ۹ مترو به صورت ۲ طبقه احداث می شود
اورهال و ارتقای قطار DC برای اولین بار
هزینه اورهال قطارها حدود یک نهم خرید آنهاست
زاکانی از تغییر مهندسی خطوط خبر داد و افزود: تراموا را نیز از طریق شورا و مسیر خاص خود دنبال می کنیم تا مردم در سال آینده از این الگو استفاده کنند. از سویی دیگر به دنبال برقی سازی وسایل حمل و نقل عمومی هستیم. پول ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه پرداخت شده اما با سایر مجموعه ها نیز وارد عمل شدیم به عنوان مثال با مپنا تأمین ۵۰۰ دستگاه را مطرح کرده ایم.
انعقاد تفاهم نامه برای خرید ۳۰ هزار ون
وی با پرداختن به تولیدات داخل عنوان کرد: در این واگن سازی محصول جدیدی را می بینیم که ۱۱۳ دستگاه واگن تولید می کند که بدنه ۷ واگن را آماده می کنیم. امیدواریم از ارتباط بین واگن سازی، مپنا و جهاد دانشگاهی و بخش خصوصی این مسیر را برویم. ترک تشریفات آن را گرفتیم و امروز می توانید شروع این اقدام را ببینید که این یک افتخار ملی است .
زاکانی یادآور شد: در مترو امروز حدود ۲۷۰ کیلومتر خط داریم و ۱۵۰ ایستگاه، همچنین ۱۵۰۰ واگن داشتیم که از این تعداد ۲۸ دستگاه از رده خارج شده و دو سوم آن نیاز به بازسازی دارد. امروز بازسازی را در اولویت گذاشتیم البته علاوه بر بازسازی به دنبال ارتقا نیز هستیم.
طی ۲۲ماه اخیر به اندازه نصف کل ۱۴سال گذشته واگن مترو بازسازی شده است
شهردار تهران تصریح کرد: از سال ۸۵ تا ۹۹ طی ۱۵ سال ۴۱۶ دستگاه واگن بازسازی شده بود، اما از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ و در این ۲۲ ماه ۲۵۱ واگن را بازسازی کردیم و بازسازی ۴۲ واگن در حال انجام است. به طوری که تا خرداد سال آینده ۴۲۸ واگن را بازسازی می کنیم و تحویل می دهیم.
وی گفت: سه رام قطار از رده خارج شده را نیز بازسازی و ارتقا می دهیم و وارد میدان کار و خدمت می کنیم. در حوزه اتوبوسرانی ۲۱۰ خط اتوبوس داریم که از این خطوط ۳۰ درصد آن ۷۰ درصد مسافران را جابجا می کنند، اولین نکته ما مهندسی خطوط بود. در طراحی ۹ خط بی آرتی داریم اما درواقع ۸ خط فعال داریم که البته نیاز به بازطراحی دارند، ۱۸۶۰ دستگاه اتوبوس را تحویل گرفتیم اما اتفاقاتی که رقمزدیم این بود ۳۶۰ دستگاه اتوبوس جدید اضافه کردیم که ۱۷۲ دستگاه از طریق کمک وزارت کشور تهیه شده و ما بقی را از ظرفیت شهرداری خریداری کردیم.
تبدیل خط یک بی ارتی به تراموا طی ۱۸ماه
زاکانی ادامه داد: در راستای برقی سازی، خط یک بی آرتی را به تراموا تبدیل می کنیم. تفاهم نامه آن را هفته بعد می بندیم که خط یک بی ارتی از ترمینال شرق تا ازادی تبدیل به تراموا شده تا الگویی جدید را در تهران داشته باشیم. برآورد ما این است که سالانه جابجایی ۵۵ میلیون مسافر را از طریق این خط داشته باشیم. تلاش می کنیم در ۱۸ ماه این خط را ایجاد کنیم.
وی تأکید کرد: در برنامه ای که بنده اعلام کردم به افقی خواهیم رسید که شهر تهران هیچ وقت چنین افقی را نداشته است. بالاترین تعداد اتوبوس های فعال به سال ۱۳۸۹ به تعداد چهار هزار و ۹۵۰ دستگاه برمی گردد که ما در حال عبور از بهترین شرایط اتوبوسرانی هستیم. این عبور همین امسال اتفاق خواهد افتاد. در سال آینده نیز کیفیت در ارائه خدمات تشدید خواهد شد و در این صورت اقبال عمومی افزایش خواهد یافت. امیدواریم با حمل و نقل ترکیبی، تهران را از این شرایط خارج کنیم.
وی با بیان اینکه قیمت بلیت مترو ۲۲ هزار تومان و اتوبوس ۱۲ هزار تومان است، یادآور شد: ما تمام این مبلغ را دریافت نمی کنیم و یارانه می دهیم. شورا موافقت کرد که به حوزه ون نیز خدمات ارائه دهیم تا مردم با قیمت نازل بتوانند از ون استفاده کنند و فاصله کمی با قیمت بلیت مترو و اتوبوس داشته باشد. برای تأمین چهار هزار دستگاه اتوبوس، ۵۰ هزار تاکسی، ۴۰۰ هزار موتورسیکلت و ۳۰ هزار ون با وزارت صمت وارد تفاهم شده ایم.
شهردار تهران با اعلام اینکه ۱۹۵ دستگاه ون تحویل داده شده است، خاطرنشان کرد: در بخش تاکسی نیز با تدابیر اندیشیده شده، به دنبال برقی سازی تاکسی ها هستیم. ۶۰ تا ۷۰ درصد تاکسی های ما فرسوده هستند که هم صورت شهر را به هم زده و هم به رانندگان و شهروندان آسیب می زنند.به دنبال برقی سازی گسترده از طریق وارد کردن ون به ناوگان حمل و نقل عمومی و گشایش جدی در این حوزه هستیم.
وی با تأکید بر اینکه کیفیت این ۳۰ هزار ون فوق العاده بالاست، گفت: به دنبال این هستیم که ون ها را نیز وارد خطوط ویژه کنیم تا مردم بتوانند از این خدمت استفاده کنند.
شهردار پایتخت اعلام کرد: الگویی که داریم این است که تا پایان سال تعداد اتوبوسی که خواهیم داشت در تاریخ فعالیت اتوبوسرانی بی سابقه بوده است. ما امسال پس از دو سال و نیم در حال عبور از آمار سال ۸۹ هستیم و افقی را ترسیم خواهیم کرد که هیچ گاه شاهد نبودیم. هزار و ۷۶۰ در کنار دو هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس مجدد خواهیم داشت.
زاکانی با بیان اینکه واردات هزار دستگاه اتوبوس دست دوم مجوز گرفته است، خاطرنشان کرد: در بدترین وضعیت اتوبوس های یورو ۴ و یورو ۵ وارد می شود که باید تمامی این دستگاه ها تست محیط زیستی داشته باشند. اتوبوس های فعلی ما با اتوبوس هایی که در حال وارد کردن آن هستیم، فاصله بسیاری دارند و اگر امسال وارد شوند مردم رفاه در این حوزه را تجربه خواهند کرد. خدمتی که ارائه می کنیم با اتوبوس هایی است که بسیار بیشتر از اتوبوس های وارداتی است. ما در کنار این به شدت به دنبال برقی سازی می رویم و تهران را در آینده نزدیک به عنوان شهر برقی خواهیم دید.
شهردار تهران با تأکید بر اینکه مدیران دوره پنجم شهر یک ریال پول اتوبوس ندادند و این پول را نداشتند که بدهند، گفت: تمام این اتوبوس ها را خودمان خریده ایم فقط حرف خرید را زده بودند همان طور که هفت سال است برای ۶۳۰ دستگاه ون حرف زدند و امروز به نتیجه رسیده است.
زاکانی با بیان اینکه امکانات تأمین ۶۳۰ واگن را تحویل گرفته ایم و دولت صددرصد تعهداتش را انجام داده است، تصریح کرد: مسیر تأمین نقدینگی از هفته آینده تا دو ماه آینده انجام خواهد شد که از دست دولت خارج است و ما و بانک عامل موضوع را دنبال می کنیم.
شهردار تهران با اعلام اینکه ما برای ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس پول داده ایم، یادآور شد: هنوز برای واردات هیچ کاری نکردیم و تیم هایی را ارسال کردیم که بررسی کنند، اما هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم. در سفر به چین و روسیه موضوعات کاری را دنبال می کنیم.
شهردار تهران همچنین تصریح کرد: هزار و ۵۰۰ نقطه شارژ در تهران پیش بینی شده است. با برخی استانها که قابلیت تولید برق با کیفیت و پاک را دارند، وارد مذاکره شده ایم که به بهترین کیفیت تولید شود تا بتوانیم به تهران منتقل کنیم. با استاندار کرمان جلسه برگزار کرده ایم و با هدف صرفه جویی در این حوزه وارد می شویم. ۳۲۰ هزار چراغ روشنایی ۱۴۰ وات در تهران داریم که از طریق ال ای دی کردن آن مصرفش به ۲۰ وات می رسد که صرفه جویی را به ۲۰۰ مگاوات در سال خواهد رساند.
وی افزود: از طریق ذخیره سازی برق نیز امکانی فراهم می کنیم تا بتوان خدمات را ارائه کرد که امروز صبح در مورد آن بحث شد و قرار شده تا هفته آینده مختصات کار ارائه شود تا اقدام جامعی را آغاز کنیم. امیدواریم تا پایان سال فاز اول کار انجام شود.
زاکانی با اشاره به انتشار اوراق مشارکت نیز گفت: قدر السهم ۵۰ درصدی برای تأمین هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت از سوی شهرداری در نظر گرفته شده و یک مبلغ هزار میلیارد تومان و یک مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان نیز به صورت صددرصدی توسط ما برای تأمین اتوبوس است که اسناد آن را سه هفته پیش امضا کردم.
شکایت ایران خودرو از شهرداری مربوط به گذشته است نه دوره اخیر
وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه هم میهن درباره استفاده از کولرها در ناوگان حمل و نقل، بحث تراموا و استفاده از دوچرخه و اسکوتر و سوال اعضای شورا گفت: در مورد سوال رییس شورای شهر تهران، کل مستندات را تنطیم می کنیم تا کل آن را پاسخ دهیم. در بحث ایران خوردو که می گویید از شهرداری شکایت کرده این مساله مربوط به الان نیست و مربوط به حساب های فی مابین گذشته است. ما میراث دار گذشته ایم و خوبی ها و بدی های گذشته به ما ارث رسیده است. آنها قراردادهای متعددی را از سابق با شهرداری بسته اند و ما حتی بحث مربوط به دهه ۷۰ را داریم .
زاکانی افزود: درباره کولر اتوبوسها نیز آنها مکلفند این کار را انجام دهند و بنده وظیفه پیگیری دارم، ۲۲ ماه و یک روز است که آمده ایم و از تلاش ها و اقدامات می گوییم اما افق ما تا پایان امسال عبور از تعداد ۴۵۰۰ دستگاه اتوبوس است .
شهردار تهران توضیح داد: وقتی با دوره قبل مقایسه می کنیم می بینیم که مسیری که حرکت شده مسیر باافتخاری است و البته حتما کاستی های زیادی هم داریم و به مردم بدهکاریم.
وی گفت: این اقدامات در حالی انجام شده که هنوز ۲ سال نشده است و دوستان دوره قبل طبق مصاحبه خودشان در ۷ آذر ۹۸ گفته اند که ظرف دوسال یک اتوبوس را نتوانسته اند اضافه کنند. ما اما یک قرارداد ۱۰۰۰ دستگاه با شرکت عقاب و سه قرارداد ۵۰۰ دستگاهی با دیگر شرکت ها داریم. قراردادهای ما شفاف است. با ایران خودرو هنوز به قطعیت نرسده ایم، با شهاب خودرو و مپنا در حال تفاهم هستیم که هنوز منجر به قرارداد نشده است، اما در مجموع با چهار مجموعه برای حدود ۲۵۰۰ دستگاه قرارداد بسته ایم که ۱۵۶۰ دستگاه آن تا قبل از پایان سال تحویل می شود. در تاریخ شهرداری چنین قراردادهایی بسته نشده است. عمده تقویت ناوگان در اتوبوس در دهه ۸۰ بوده است که دولت وقت قدر السهم خود را کمک کرد، اما قراردادهای ما از طریق خود شهرداری است. البته در کنار آن ۲۰۰۰ دستگاه هم از طریق دولت است که ۱۷۲ مورد را به ما تحویل داده اند.
شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: تهران به واسطه شیبی که دارد از نظر دوچرخه سواری، ارزش گذاری اندکی دارد و شمال و جنوب تهران ۹۰۰ متر اختلاف دارند. با این حال موضوع اسکوتر و دوچرخه در دستور کار است تا برای استفاده محلی در نظر گرفته شود. اما اینکه شهر توان خود را نادیده بگیرد و مسئولیت خود را در قبال اتوبوس و مترو و تاکسی و موتور برقی فراموش کند و همه توان را برای دوچرخه بگذارد، باید عنوان کنم که دوچرخه برای استفاده شهری مناسب نیست و می تواند برای استفاده محلی مد نظر قرار گیرد.
نظر شما