آن‌چه مسئولان عراقی از شهردار تهران خواستند؛ «تقویت ناوگان حمل‌ونقل» همزمان با برگزاری مراسم اربعین

لزوم استفاده از تجربیات و ظرفیت‌های شهرداری تهران در حوزه «حمل‌ونقل» و «پسماند» در ایام پیاده‌روی اربعین از نکاتی بود که همزمان با حضور شهردار تهران در کشور عراق و دیدار با مقامات این کشور مطرح و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ حالا چند سالی است که اربعین عضوی جدا ناپذیر از فرهنگ ایرانی شده و هر سال تعداد قابل توجهی از مردم برای زیارت عتبات عالیات و پیاده روی در مسیر نجف تا کربلا، قبل از فرا رسیدن اربعین حسینی راهی عراق می‌شوند. روند پیشرفت خدمات و سرویس دهی برای کسانی که از ابتدای این اتفاق در مسیر حضور داشتند پوشیده نیست. بالا رفتن کیفیت حمل و نقل، جمع آوری پسماند از سطح شهر و افزایش موکب‌ها برای پذیرایی از زوار از نکاتی است که با گذشت زمان و کسب تجارب متفاوت رنگ دیگری به خود می‌گیرد. در این میان، ارتباط مسالمت آمیز ایران و عراق به بهبود آنچه منجر به رضایت هر چه بیشتر زائران حسینی می‌شود، کمک کرده است.

طبق آمار، سال گذشته ۸۰ درصد از زائران ایرانی به دلیل نگرانی از کمبود اتوبوس مجبور شدند تا چند روز زودتر از موعد اربعین، کربلا را به سمت ایران ترک کنند. این آشفتگی در انتقال و جا به جایی زوار از شهر کربلا به نجف و مرزهای زمینی ایران و عراق در حدی بود که تا دو یا سه روز بعد از اربعین نیز زوار به دلیل انچه ازدحام ایرانیان و کمبود اتوبوس و ون مطرح شد، توان بازگشت به وطن را نداشتند.

ظهر اربعین در کربلا به سختی یا به ندرت اتوبوس، ون و تاکسی برای تردد پیدا می‌شد. اگر هم کسی موفق به پیدا کردن وسیله‌ای برای حمل و نقل می‌شد باید هزینه گزافی می‌پرداخت. علاوه بر اینها اگر سوار اتوبوس هم می‌شدید، گرمای آزاردهنده هوا از یک طرف و ترافیک مسیر بازگشت از طرف دیگر حتما یا باعث بیماری مردم شد یا کلافگی برگشت از کربلا را دوچندان کرد؛ چراکه اکثر اتوبوس‌هاع مجهز به کولر نبودند.

مشکل حمل و نقل رائران با کمک شهرداری تهران حل می‌شود

برای مدیریت هرچه بهتر اربعین حسینی به دلیل گرایش و علاقه ایرانیان به انجام مناسک این آداب دینی، شهردار تهران به کربلا سفر کرد تا تجربیات کشورمان در این زمینه را به مسئولان عراق منتقل کند. عمده مسائلی که از سمت این مسئولان مطرح شده است، توجه ویژه طرف ایرانی به حل مشکل حمل و نقل و پسماند است. آل‌صادق، سفیر ایران در بغداد با یادآوری اتفاقات سال گذشته، اظهار کرد: اربعین سال گذشته هم زود شروع شد، هم زود تمام شد. قبل از تأسیس مواکب، زُوار ایرانی در عراق حضور داشتند.

آن‌چه مسئولان عراقی از شهردار تهران خواستند؛ «تقویت ناوگان حمل‌ونقل» همزمان با برگزاری مراسم اربعین

وی در ادامه اضافه کرد: یکی از چالش‌ها، موضوع حمل‌ونقل زائران است. نقطه‌ای که شهرداری تهران می‌تواند به حل و فصل آن تا حدودی کمک کند. با اتحادیه اتوبوس‌رانی کشور رایزنی‌هایی صورت‌گرفته است. امیدواریم با همت شهرداری تهران اوضاع امسال بهتر شود.

ارائه تسهیلات به زوار اربعین از سوی شهرداری تهران

زاکانی با حضور در استانداری کربلا با اشاره به اینکه بخش عمده خدمات شهرداری تهران البته در داخل ایران ارائه خواهد شد، اظهار کرد: این خدمات برای همه زوار ارائه خواهد شد؛ چه شهروندان تهرانی که مایل به شرکت در این رویداد عظیم هستند، چه دیگر زائرانی که از کشورهای همسایه حتی به قصد زیارت وارد خاک ایران شده‌اند.

شهردار تهران با بیان آنکه بخش دیگری از خدمات شهرداری تهران ناظر به موضوع «حمل‌ونقل» زائران است، اظهار کرد: بخش دیگر خدمت‌رسانی ما مرتبط با موضوع «سلامت» زوار است. حوزه آتش‌نشانی ما نیز خدماتی را ارائه خواهد کرد. بُعد دیگر خدماتی که شهرداری تهران در رویداد اربعین ارائه می‌کند، ناظر به موضوع «خدمات شهری» است. رفت‌ و روب و نظافت معابر از نکات مهمی است که باید در نظر گرفته شود.

برای ارائه خدمات حمل و نقلی به کمک شهرداری تهران نیاز داریم

 نصیف الخطابی استاندار کربلا هم با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در سنوات اخیر برای تقویت ناوگان عمومی این شهر، اضافه کرد: امیدواریم با اقدامات صورت‌گرفته و همراهی و همکاری شهرداری تهران در حوزه حمل‌ونقل، بتوانیم شاهد اتفاقات بهتری در رویداد اربعین امسال باشیم.

آن‌چه مسئولان عراقی از شهردار تهران خواستند؛ «تقویت ناوگان حمل‌ونقل» همزمان با برگزاری مراسم اربعین

خطابی با بیان آنکه برنامه‌ریزی کردیم دست‌کم برخی مواکب تا چند روز بعد از اربعین، خدمت‌رسانی داشته باشند، اضافه کرد: این اتفاق می‌تواند بسیار به تسهیل رفت و آمد زوار و تردد آنها کمک کند. به این ترتیب زائران می‌توانند تا بعد از اربعین هم چند روزی مهمان کربلا باشند. همین درخواست را از مواکب ایرانی هم دارم تا فضای خدمت‌رسانی را بعد از روز اربعین نیز ادامه دهند.

لزوم استفاده از تجربیات و امکانات شهرداری تهران برای حل دو معضل حمل و نقل و جمع آوری پسماند در کربلا

شیخ مهدی کربلایی تولیت آستان مبارک امام حسین(ع) با بیان اینکه در تلاش هستیم تا امکانات زیرساختی مناسبی برای اسکان زوار فراهم کنیم؛ عمدتاً برای زواری که بصورت زمینی سفر می‌کنند، گفت: مهم‌ترین مشکل زیرساختی کشور عراق برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی است و رفع این موضوع نیازمند تلاش و همکاری همه است. امیدوارم شما نیز در شهرداری تهران اهتمام بیشتری در این‌باره داشته باشید.

آن‌چه مسئولان عراقی از شهردار تهران خواستند؛ «تقویت ناوگان حمل‌ونقل» همزمان با برگزاری مراسم اربعین

وی مشکل زیرساختی عمده دیگر عراق را «جمع‌آوری و مدیریت پسماند» زباله دانست و گفت: آن‌چنان که شنیده‌ام کارخانه‌هایی در تهران وجود دارد که باقیمانده پسماند زباله‌ها را به مواد قابل استفاده بدل می‌کند.

وی در خاتمه برای استفاده از تجربیات شهرداری تهران در حوزه مدیریت شهری و جمع‌آوری پسماند ابراز علاقه کرد.

تمایل شهرداری بغداد برای همکاری با شهرداری تهران به منظور توسعه مترو 

عمار موسی شهردار بغداد هم در دیدار با زاکانی از این واقعیت گفت که خیابان‌های بغداد هر روز آمادگی حداکثر ۳۰۰هزار خودرو را دارد، در حالی که بالای ۳.۵ میلیون خودرو در شهر تردد می‌کند. 

وی موضوع حمل‌ونقل عمومی، منوریل و مترو را برای شهرداری بغداد بسیار مهم دانست و تأکید کرد: با این وجود تکلیف پروژه اصلأ مشخص نیست. امسال در بودجه دولت عراق برای بحث منوریل بودجه دیده شده است. امیدواریم با تخصیص بودجه‌ها اوضاع ساماندهی شود. با این همه تکمیل پروژه مترو کاملاً برعهده شهرداری بغداد است.

آن‌چه مسئولان عراقی از شهردار تهران خواستند؛ «تقویت ناوگان حمل‌ونقل» همزمان با برگزاری مراسم اربعین

شهردار بغداد اظهار کرد: موضوعی که امروز برای ما اولویت دارد، ساخت خط اصلی متروی بغداد است که از شهرک صدر شروع و به ساختمان شهرداری ختم می‌شود. امیدواریم بتوانیم برای احداث آن تأمین مالی انجام شود.

به این ترتیب مقامات کربلا از همتایان تهرانی خود خواستند تا اهتمام ویژه‌ای به حل معضل حمل و نقل و جمع آوری پسماند در ایام اربعین داشته باشند. حضور پرشور عزاداران ایرانی نیز دلیلی محکم برای همکاری کشورمان با کشور همسایه برای ایجاد آرامش و رفاه بیشتر در این سفر است.

انتهای پیام/

۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 39567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =