از رونمایی سامانه آنلاین ترجمه ناشنوایان تا برگزاری برنده شو

مدیرکل سلامت شهرداری تهران از اجرای ویژه برنامه‌های خاص افراد دارای معلولیت ناشنوایی با شعار«نقش‌آفرینی ناشنوایان با پذیرش اجتماعی» در مناطق ۲۲ گانه تهران خبر داد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل سلامت شهرداری تهران، حمید صاحب در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برنامه های خاص افراد دارای معلولیت ناشنوایی با هدف فرهنگ سازی و ارتقاء سطح مشارکت اجتماعی افراد دارای معلولیت شنوایی و با مشارکت مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، سازمان های دولتی و غیردولتی متولی در این حوزه و کانون افراد دارای معلولیت برگزار می شود، اظهار کرد: رویکرد مدیریت شهری ارتقای دسترسی همه اقشار و گروه های سنی و جمعیتی تهران به امکانات و خدمات قابل ارائه در شهر است. از این رو، با مشارکت تشکل های مردم نهاد فعال در این حوزه برنامه های متنوعی از سطح محله تا منطقه تدوین و در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه زبان اشاره مهمترین راه ارتباطی برای اغلب افراد دارای معلولیت ناشنوایی است، بر معرفی زبان اشاره به مردم و مسولان برای برقراری ارتباط بهتر این گروه جمعیتی با دیگر بخش های جامعه تاکید کرد و گفت: یکی از خواسته های جامعه افراد دارای معلولیت ناشنوایی شنیدن صدای دستان ناشنوایان است تا این گروه بتواند با مردم و اقشار مختلف جامعه ارتباط برقرار کند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران توضیح داد: برگزاری مراسم بزرگ «دستان توانا» در فرهنگسرای انقلاب با حضور پرشور ناشنوایان و حضور تشکل ها و گروه های حامی این گروه از افراد دارای معلولیت با هدف معرفی توانمندی ها و ظرفیت های ناشنوایان از مهمترین برنامه هایی است که به مناسبت هفته ناشنوایان در تهران برگزار می شود.

صاحب با تاکید بر اینکه افراد دارای معلولیت باید از حقوقی که از سوی قانونگذار برای آنان پیش بینی کرده است آگاه شوند از اجرای برنامه هایی در این زمینه خبر داد و اظهار داشت: برای افزایش آگاهی ناشنوایان از حقوق خود، درسرای محله ها، ساختارهای شهری و خانه های سلامت اجرای برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی در موضوعات مختلف از جمله آشنایی با حقوق افراد دارای معلولیت شنوایی و نیز راه های پیشگیری از بروز این معلولیت به شکل رایگان و با حضور متخصصان و کارشناسان در دستور کار قرار گرفته است. انتظار می رود در این برنامه ها علاوه بر افزایش دانش افراد دارای معلولیت از بروز این نوع معلولیت در افراد پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه گروه های جمعیتی دارای معلولیت نیازمند حمایت خاص هستند و شهرداری تهران به عنوان متولی امور شهری از شهروندان با نیازهای ویژه حمایت می کند، از تدارک برنامه های فرهنگی و اجتماعی متنوع برای افراد دارای معلولیت ناشنوایی خبر داد و عنوان کرد: مناسب سازی فیلم سینمایی کت چرمی و اکران آن در دانشگاه فرشتگان، برگزاری تور تفریحی و آموزشی از موزه کودکی ایرانک، برگزاری تور گردشگری از اماکن تاریخی منطقه ۱۲ تهران، برگزاری جشن و رویدادهای نشاط آور در مدارس ویژه کودکان دارای این معلولیت در مناطق مختلف پایتخت و نیز اجرای برنامه های حمایتی از شهروندان دارای معلولیت شنوایی و خانواده آنان با سیاست تبعیض مثبت مانند کمک های معیشتی و اهدای سمعک از جمله برنامه های فرهنگی و اجتماعی است که اداره کل سلامت شهرداری تهران آن را خاص افراد دارای معلولیت ناشنوایی در دست اجرا دارد.

رونمایی از مترجم آنلاین برای ناشنوایان

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه شهرداری تهران و اداره کل سلامت شهرداری از شرکت های دانش بنیانی که با تولید محتوا در این حوزه به کمک افراد دارای معلولیت آمده اند حمایت می کند، از رونمایی و آغاز به کار سامانه ترجمه آنلاین خاص افراد دارای معلولیت ناشنوایی «مان» خبر داد و گفت: در روزهای آینده از سامانه ترجمه آنلاین که با تلاش نخبگان ایرانی و حمایت شهرداری برای ترجمه متون با توجه به نیاز ناشنوایان طراحی و به مرحله اجرا رسیده است رونمایی می شود.

صاحب اضافه کرد: با فعال شدن این سامانه، بخشی از نیاز ناشنوایان به استفاده از محتوای غیرفارسی با استفاده از این نرم افزار برطرف و افراد می توانند بدون وابستگی به دیگران نیاز خود را تامین کنند.

وی با بیان اینکه طرح شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان دارای معلولیت شنوایی در قالب برگزاری رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری یکی دیگر از برنامه های اداره کل سلامت شهرداری برای افراد دارای معلولیت ناشنوایی است، بیان داشت: اجرای ویژه برنامه لبخند بی صدا با هدف شناسایی و قدردانی از افراد شاخص و نخبه ناشنوا و کم شنوا و تشویق افراد دارای این نوع معلولیت در جامعه از برنامه های شاخصی است که در حوزه افراد دارای معلولیت ناشنوایی برگزار خواهد شد.

برنده شو، افراد دارای معلولیت را وارد میدان می کند

مدیرکل سلامت شهرداری تهران از برگزاری رویدادهای ورزشی برای ایجاد تحرک و شادابی میان افراد دارای معلولیت در گروه های مختلف سنی در قالب طرح «برنده شو» در هفته ناشنوایان خبر داد و تصریح کرد: رویداد بازی های نشاط آور ویژه افراد دارای معلولیت شهر تهران در سطح مدارس پذیرنده دانش آموزان دارای نیازهای ویژه برگزار می شود. در این رویداد تلاش می شود دانش آموزان خصوصا دانش آموزان ناشنوا با محیط پیرامون خود ارتباط و تعامل بهتر و بیشتری را در قالب بازی برقرار کنند و از حضور در جمع لذت بیشتری ببرند.

انتهای پیام/

۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 43203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =