۷ بازی خاص برای سالمندان تهرانی / آمار سالمندترین مناطق تهران

مدیرکل سلامت شهرداری تهران از آغاز چهارمین دوره رقابت‌های نشاط سالمندی با عنوان گنجینه‌های پویا در مناطق ۲۲ گانه تهران خبر داد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل سلامت شهرداری تهران، حمید صاحب در نشست خبری افتتاحیه چهارمین دوره رویداد نشاط سالمندی که همزمان با هفته سالمند در منطقه ۱۳ آغاز به کار کرده است، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در رویداد نشاط سالمندی که با عنوان گنجینه های پویا آغاز به کار کرده است، گروه سالمندان هدف اصلی اجرای این رویداد و برنامه های پیش بینی شده در آن هستند. براساس برآوردهای صورت گرفته سالمندان با ورد به این دوره تحرک کمتری پیدا کرده و به این دلیل مستعد ابتلا به بیماری های جسمی و روحی و روانی می شوند.

صاحب اضافه کرد: برنامه‌های نشاط سالمندی در قالب فعالیت‌های گروهی با انجام برنامه های متنوع تلاش می کند زمینه حضور بیشتر سالمندان در جامعه و شکل‌ دادن به تعاملات اجتماعی و در نتیجه کاهش انزوا و افسردگی در سالمندان را محقق کند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه ایجاد فرصت یادگیری می‌تواند باعث پیشگیری از بیماری و مشکلات شایع در دوران سالمندی شود، از طراحی بازی هایی برای محقق کردن این هدف خبر داد و گفت: در رویداد نشاط سالمندی ۷ بازی با هدف بهبود مهارت‌های تعادل و حرکتی، مهارت‌های روزمره زندگی، بهبود تمیز دیداری و شنیداری، تقویت کارکردهای شناختی مختلف همچون توجه، تمرکز، حل مسئله طراحی و مورد توجه قرار گرفته است.

بازی هایی برای بهبود کیفیت زندگی

وی با اشاره به اینکه در رویداد نشاط سالمندی که از ۱۰ مهرماه آغاز و تا پایان آبان ماه در بوستان های محله های مختلف تهران ادامه خواهد داشت، ۷ بازی خاص برای سالمندان بالای ۶۰ سال تدارک دیده شده است، توضیح داد: چاپار، توپان، دایره و سنگ، دست به عصا، کوزه به سر، پنجه طلا و توپ هوایی از جمله بازی هایی است که در قالب این رویداد اجرا می شود. تقویت استحکام بدنی سالمندان، تقویت حافظه و تمرکز آنان، تعادل، مهارت های حرکتی درشت، هماهنگی اعضای بدن، دقت در هدف گیری، سرعت عمل، مهارت های حرکتی ظریف، هماهنگی چشم و دست، زمان واکنش، کنترل نیرو و سرعت عمل از جمله محورهایی است که در طراحی بازی ها مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه سالمندان در هر محله تهران می توانند در این رویداد شرکت کنند، ادامه داد: هر محله باید ۸تیم ۵ نفره را معرفی و با مراجعه به خانه های سلامت محله های تهران در سامانه cogmo.ir ثبت نام کنند. پیش بینی می شود ۱۴ هزار نفر در این رقابت کنند. در طراحی این بازی‌ها تلاش شده است تا از بازی‌های قدیمی ایرانی که برای سالمندان خاطره انگیز است استفاده شود و با ایجاد تغییرات در آن‌ها ضمن استفاده از بازی‌های قدیمی و اصیل ایرانی، ابعاد مختلف مورد هدف در برنامه نشاط سالمندی نیز پیاده سازی شود.

نیازمند اجرای برنامه های نشاط سالمندی هستیم

جمعیت ما همیشه جوان بوده، اما متاسفانه به دلیل سیاست‌های غلط و نادرست ما هم‌اکنون با پدیده سالمندی و پیر شدن جمعیت روبرو هستیم که یکی از عارضه‌های این بحران به واسطه سیاست‌های غلطی است که از سال ۱۳۴۸ تا سال ۱۴۰۰ اجرا شده است.

سیاست‌های غلط جمعیتی باید برچیده شود

وی با تاکید بر اینکه باید این سیاست‌های غلط باید برچیده شود، تصریح کرد: اگر این سیاست‌ها برچیده نشود، ما همچنان با پدیده و جمعیت سالمندی روبرو خواهیم بود و درگیر تبعات آن می‌شویم و چه بسا عوارض بحران سالمندی بیش از هر زمان دیگری ما را تهدید خواهد کرد.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه ما در حوزه سالمندی و جمعیتی دچار مشکلات کمی و کیفی هستیم، افزود: کشور ما در حوزه سالمندی در بین کشورهای دنیا رتبه نخست را در سرعت سالمند شدن دارد. باید با اجرای سیاست های ترویج فرزندآوری و افزایش جمعیت روند رو به شتای سالمندی در کشور را کاهش دهیم.

مناطق یک، شش و سه با درصد بالای سالمند

صاحب با اشاره به آمار جمعیت سالمندی در سنوات گذشته گفت: در سال ۱۳۵۵، آمار سالمندی ما نسبت به جمعیت ما در آن مقطع ۵ درصد بود. در فاصله ۴ دهه بعد از سال ۵۵ شاهد رشد ۵ درصد نرخ سالمندی و رسیدن این نرخ به ۱۰ درصد بودیم اما اکنون انتظار داریم هرم رشد نرخ سالمندی کشور با شتاب بالاتری به سمت سالمندتر شدن جمعیت حرکت کند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در خصوص آمار جمعیت سالمندان تهرانی عنوان کرد: بر اساس آمار سال ۱۴۰۲، برآورد ۱۱ تا ۱۳ درصدی از جمعیت سالمندی در تهران احصا شده است. البته در برخی از مناطق این آمار تا ۱۶ و ۱۸ درصد  نیز افزایش یافته است. با این حال، در آمارهای موجود مناطق یک، ۳ و ۶ اشاره بالاترین نرخ سالمندی و هرم سنی را به خود اختصاص داده اند. همچنین آمار جمعیت سالمندی در مناطق ۲۲، ۲۱ و ۱۹ بین ۱۱ تا ۱۳ درصد است.

جمعیت سالمندی در سال ۱۴۲۰ به حدود ۲۰ درصد خواهد رسید

صاحب با تاکید بر اینکه اگر سیاست‌های جمعیتی تغییر نکند شاهد افزایش جمعیت سالمندی در سال ۱۴۲۰ خواهیم بود گفت: بر اساس برآوردها جمعیت سالمندی در سال ۱۴۲۰ به حدود ۲۰ درصد خواهد رسید و در سال ۱۴۳۵ تا ۱۴۴۵ نرخ جمعیت سالمندان تهرانی به ۳۳ درصد خواهد رسید.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران همچنین به آمار سالمندان منزوی و تنها در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۰ درصد از جامعه سالمندی ما تنها و منزوی هستند که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۲۰ این عدد افزایش پیدا کند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه ما وجود سالمندان را نعمت می‌دانیم، افزود: باید جوانان از تجربه آنها در زندگی خود بهره ببرند و به همین جهت ما مراکزی را به صورت پایلوت در یکی از مناطق تهران (منطقه ۲۱) راه‌اندازی کردیم تا سالمندان با حضور در این مراکز از خدمات فرهنگی و اجتماعی بهره ببرند.

صاحب ادامه داد: به زودی مراکز توانمندسازی ویژه سالمندان در منطقه یک راه‌اندازی خواهد شد و طبق برنامه این مراکز تا پایان سال در مناطق ۲۰، ۱۴، ۱۱ و ۶ فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

طراحی برنامه‌های متعددی در قالب نشاط سالمندی در فرهنگسراها و خانه‌های سالمندان 

صاحب خاطرنشان کرد: همزمان با هفته سالمند برنامه‌های متعددی در قالب نشاط سالمندی در فرهنگسراها و خانه‌های سالمندان طراحی شده و سالمندان می‌توانند با حضور در این مراکز از این خدمات استفاده کنند.

در این نشست از پوستر رویداد نشاط سالمنی تهران با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۱۳ و دو تن از اعضای کانون سالمندان این منطقه رونمایی شد.

۷ بازی خاص برای سالمندان تهرانی / آمار سالمندترین مناطق تهران

۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
کد خبر: 43405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =