حساب ویژه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران بر فناوری‌های نوین بتنی

تهران در مسیر برخورداری از سطح توسعه‌یافته‌تری از امکانات عمرانی، هنوز راه درازی پیش رو دارد و در این راه بر نقش موثر شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان و پژوهشگران صنعت بتن حساب ویژه‌ای باز کرده است.

توسعه شهر و زیرساخت‌های آن، اشتهای سیری ناپذیری به بتن دارد. از ابتدای سده گذشته که رفته رفته استفاده از مصالح جدید ساختمانی جایگزین آجر، خشت خام و کاه‌گل شد؛ از همان سال‌ها که نخستین پل‌های بتن مسلح- البته به واسطه فناوری‌های جدید وارداتی- در کشور احداث شدند تا همین امروز، بتن یکی از مهمترین مصالحی بوده است که با آن سر و کار داشته‌ایم. بتن نه فقط در ساخت ساختمان‌ها، سدها، تونل‌ها و پل‌ها بلکه حتی در احداث بستر راه‌ها و مسیرهای مواصلاتی نیز کاربردی متداول دارد؛ به خصوص در زمانه‌ای که افزایش قیمت قیر و سایر نهاده‌های تولید آسفالت، مدیران شهری در شهرهای کوچک و بزرگ کشور را در اجرای پروژه‌های روسازی معابر دچار چالش ساخته است.

تهران که زمانی احداث پل‌ها و و سایر مستحدثات عمرانی را به مهندسان خارجی واگذار می‌کرد، حالا در نقطه‌ای ایستاده که پل‌ها، تونل‌ها و شبکه معابر بزرگراهی آن اگر باعث شگفتی مهمانان خارجی‌اش نشود، دستکم تحسین آنها را به دنبال دارد. واقعیت آن است که تمام آنچه در حوزه عمران شهری طراحی و اجرا می‌شود، نسبتی مستقیم با این محصول پرمصرف دارد اما آنچه مهم است خودباوری و تلاش در جهت تحقق توسعه‌ای درون‌زا در تمام امور مربوط به تولید، اجرا و نظارت و آزمایش بتن است.

برای مدیران شهری تهران به عنوان کلانشهری که دهه‌ها است در مسیر توسعه و تکمیل زیرساخت‌های عمرانی قرار دارد، شانزدهم مهرماه و روز بتن مناسبتی کم‌ اهمیت نیست. تهران تاکنون شاهد تحقق چشم اندازهای چند سند توسعه بوده است و آنچه امروز به عنوان مجموعه زیرساخت‌ها و امکانات عمرانی این کلانشهر می‌شناسیم، حاصل تسلط مهندسان ایرانی بر دانش طراحی و اجرای سازه‌های بتنی است. به بیان دیگر معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران یکی از متقاضیان عمده بتن در کشور است و تقاضا و ذائقه این حوزه پرمصرف خواهد توانست بر چگونگی عرضه به ویژه در بخش بتن‌های خاص و با فناوری نوین موثر باشد.

پروژه احداث پارکینگ طبقاتی نیایش که امسال از سوی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران به عنوان یکی از بخت‌های برگزیده شدن به عنوان طرح برتر بتنی کشور مطرح شده است، سازه‌ای ۱۱ طبقه با ۹ طبقه پارکینگ در تراز منهای یک و ۲ طبقه تجاری در تراز مثبت یک است. با بهره‌برداری از این پروژه، فضای موردنیاز برای پارک بیش از ۱۲۰۰ دستگاه خودرو در نزدیکی کاربری‌های جاذب سفر همچون پردیس سینمایی ملت، بوستان ملت و بیمارستان قلب شهید رجایی فراهم خواهد شد. بهره‌گیری از ستون‌های بتنی ۴۵ تنی پیش‌ساخته که به طور کامل در محیط کارخانه طراحی و ساخته شده‌اند، از ویژگی‌های مهم این پروژه زیرسطحی به شمار می‌آید.

اما حضور مستمر معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در همایش‌ها و نمایشگاه‌های جنبی روز بتن، نه تنها زمینه‌ای مساعد برای ارائه آخرین دستاوردهای مدیریت شهری در اجرای سازه‌های بتنی که بستری برای ارتقای همکاری‌ها با فعالان صنعت بتن و البته حمایت از توسعه استفاده از فناوری‌های نوین بتنی است. هر چه هست تهران در مسیر برخورداری از سطح توسعه‌یافته‌تری از امکانات عمرانی، هنوز راه درازی پیش رو دارد و در این راه بر نقش موثر شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان و پژوهشگران صنعت بتن حساب ویژه‌ای باز کرده است.

هادی حق‌بین - معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران

انتهای پیام/

۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 43530

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =